کد خبر : 15700
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1403 - 12:06

در پی سخنان وزیر آموزش‌وپرورش؛

تراکم بالای کلاس‌های درس بزرگ‌ترین دشمن نظام یادگیری

تراکم بالای کلاس‌های درس بزرگ‌ترین دشمن نظام یادگیری
یکی از شاخص‌ها و مؤلفه‌های اثرگذاری بر کیفیت آموزشی، تعداد دانش‌آموزان هر کلاس است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  همه به یاد داریم که در دوران کودکی در مدارس و کلاس‌های شلوغ درس می‌خواندیم و در این کلاس‌ها پشت یک میز سه دانش‌آموز حاضر بودند و همین کلاس‌های درس شلوغ مشکلات بسیاری برای دانش‌آموز و معلم به وجود می‌آورد.
امروزه یکی از شاخص‌ها و مؤلفه‌های اثرگذاری بر کیفیت آموزشی، تعداد دانش‌آموزان هر کلاس است. افزایش تعداد دانش‌آموزان هر کلاس علاوه بر پایین آوردن کیفیت آموزشی، زمینه‌ساز برخی مشکلات اخلاقی و روحی و روانی برای دانش‌آموزان و معلمان می‌شود.
بر اساس مصوبه نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش‌وپرورش که در جلسه ۸۸۶ شورای‌عالی آموزش‌وپرورش در سال ۹۲ به تصویب رسیده است، به‌صورت معمول برای تعداد دانش‌آموزان یک کلاس‌، سه دسته‌بندی حداکثر، استاندارد و حداقل در نظر گرفته شده است.
در دوره ابتدایی حداکثر مطلوب تعداد دانش‌آموزان یک کلاس ۲۶ نفر، استاندارد یک کلاس ۲۰ نفر و حداقل مطلوب تعداد دانش‌آموزان یک کلاس نیز ۱۴ نفر عنوان شده است. همچنین دوره متوسطه اول و دوم نیز حداکثر ۲۸ نفر، استاندارد ۲۲ نفر و حداقل دانش‌آموز در یک کلاس ۱۶ نفر است.
البته این مصوبه با واقعیت بسیار فاصله دارد و در برخی مدارس کلاس‌ها بسیار شلوغ است که به همین موضوع وزیر آموزش‌وپرورش اشاره کرده است.
صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش در صحن مجلس در خصوص دلیل تراکم کلاس‌های درس اظهار داشت: تراکم در کلاس‌های درس به دو علت اول غفلت در مدرسه‌سازی و دوم حضور اتباع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.