کد خبر : 3584
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 8:28

زایمان تقویمی و یا لاکچری، بلای جان نوزادان

زایمان تقویمی و یا لاکچری، بلای جان نوزادان
والدینی هستند که حاضرند میلیون ها تومان هزینه کنند تا فرزندشان در تاریخی خاص به دنیا بیایید اما این سوال وجود دارد که به چه قیمتی حاضر به این کار هستند و آیا این تاریخ رند در آینده فرزند تاثیری خواهد داشت؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش فرهنگ نگار؛  این روزها بسیاری از مردم در حال شمارش روزها و علامت زدن روزها در تقویم خود هستند تا به تاریخ مورد نظر خود برسند، تاریخی که اگر در تقویم نگاه کنیم عدد زیبا در کنار هم می شود.
بله چند روز دیگر به تاریخ ۲/۲/۱۴۰۲ می رسیم؛ عددی زیبا که در کنار هر مناسبتی قرار بگیرد زیبایی آن عمل را شاید چند برابر کند.

بسیاری از عروس و دامادها سعی می‌کنند در این روز عروسی بگیرند، بسیاری سعی می‌کنند در این روز تاریخ عقد خود را ثبت کنند و بسیاری از مردم که اعداد در ثبت تاریخ برای آنها مهم است سعی می‌کنند فعالیت‌های مهم خود را در این روز انجام دهند تا تاریخ ثبتی آنها زیبا باشد.

در این میان شاید یکی از رویدادهای زیبای برای ثبت این تاریخ مسئله تولد نوزاد در این روز است، اینکه روز تولد یک نوزاد در شناسنامه ۲/۲/۱۴۰۲ ثبت شود انصافاً زیبا اما اگر این روند تولد به‌صورت طبیعی رخ دهد.
بسیاری از والدین هستند که دست به این اقدامات ناشایست می‌زنند و با جان فرزند دلبند خود بازی می‌کنند تا یا زایمان را زودتر و یا به تأخیر بیندازند تا نوزاد در این تاریخ متولد شود تا این تاریخ زیبا در شناسنامه‌ها ثبت شود.
به این مدل زایمان‌ها، زایمان لاکچری و یا زایمان تقویمی گفته می‌شود که برخی از خانواده‌ها دچار این آسیب هستند. درحالی‌که قرار گرفتند این اعداد روند در شناسنامه هر کودکی هیچ تأثیری در آینده خود نخواهد داشت بلکه شاید به دلیل دیر یا زود شدن تولد، نوزاد در آینده دچار بیماری‌هایی هم شود.

از همین رو مرجان کربلایی روانشناس با بیان اینکه البته دست‌کاری در تاریخ زایمان‌ها فقط مختص تاریخ تولد رند نیست، گفت: برخی از افراد خواستار این هستند که فرزندشان تاریخ تولد یکسانی با پدر، مادر یا با سالروز ازدواجشان داشته باشند و بعضی از افراد هم فکر می‌کنند که تولد فرزندشان در نیمه اول سال، می‌تواند آن‌ها را به لحاظ تحصیلی جلوتر بیندازد که این واقعیت تبدیل به یک تراژدی و فاجعه انسانی – اجتماعی خواهد شد.
کربلایی گفت: از عوارض زایمان زودرس می‌توان به: زردی، مشکلات گوارشی و کولیک‌های نوزادی و افت قند خون در نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند اشاره کرد.

او با بیان اینکه نکته قابل‌توجه این است که افت قند خون می‌تواند منجر به بروز تشنج نوزادی شود که عوارض درازمدت مغزی را با خود به همراه می‌آورد، ادامه داد: این اتفاق همچنین باعث افزایش میزان بستری نوزادان در بخش Nlcu و حتی مرگ آن‌ها خواهد شد.

این در حالی است که سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اقدامات کنترلی به‌منظور عدم رشد آماری سزارین‌های تقویمی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ و اعمال مقررات در برخورد با تخلفات احتمالی شد.

درهرصورت آن چیزی که کاملاً مشخص است نوزادان بی‌گناه بسیاری در این تاریخ لاکچری با اصرارهای فراوان والدین به دنیا خواهند آمد که می‌طلبد در این راستا اقدامات مناسبی انجام شود. در سال ۱۳۹۹ سخنگوی ثبت‌احوال برای جلوگیری از شلوغی دریافت شناسنامه و بیمارستان‌ها اعلام کرد نوزادانی که در تاریخ پنجم و یا ششم آذر به دنیا بیاید، والدین آنها می‌تواند به سازمان ثبت‌احوال کشور مراجعه کند و در نهم آذرماه با تاریخ صدور ۹۹.۹.۹ شناسنامه دریافت کند.

این گونه اقدامات می‌تواند برای نوزادی که ازهمه‌جابی‌خبر است و هیچ گناهی ندارد و زودتر از موعد می‌خواهد متولد شود فرصت بیشتری برای رشد بیشتر را فراهم کند تا شاید در آینده دچار بیماری‌های کمتری که توسط والدین برای او به ارمغان خواهد آمد شود.
درهرصورت زایمان تقویمی و یا لاکچری که به‌ظاهر زیباست در آینده می‌تواند اقدامات ناگواری برای فرزند داشته باشد که به‌نوعی دامن خود والدین را هم می‌گیرد، والدینی که برای عکس‌گرفتن و یا پزدادن تاریخ خاص تولد فرزندشان این گونه مسائل را رقم می‌زنند از همین رو از هم اکنون باید برای این تاریخ اقدامات مؤثری در نظر گرفته شود.

زهرا صفری ورزنه
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.