کد خبر : 13682
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 - 9:29

یادداشت؛

شرکت در انتخابات، بازگوکننده خِرد جمعی و ثمره تعهدات اجتماعی است

شرکت در انتخابات، بازگوکننده خِرد جمعی و ثمره تعهدات اجتماعی است
منطق حضور در انتخابات و انتخاب افرادی که دارای ویژگی‌های ممتاز که امروز جامعه را بفهمد و برنامه داشته باشد، حکم می‌کند که برای اصلاح امور، نباید در مشارکت و حضور در انتخابات درنگ کرد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی اهمیت انتخابات پیشرو و اهمیت حضور حداکثری در انتخابات را این‌گونه اعلام کرد:
درباره اینکه شرکت در انتخابات، حق و تکلیف است و این تکلیف، شرعی است یا ملی، مباحث مفید و فراوانی گفته شده اما اینکه ارتباط میان شرکت در انتخابات و عقلانیت جمعی، رابطه‌ای نزدیک هست نیز، امر مهمی است که لازم است بدان پرداخته شود.
هر تصمیم و تشخیصی که محصول خِرد جمعی باشد، امری قابل‌ستایش است، چرا که بروز عقلانیت در جامعه بشری و تعهدات اجتماعی، اقتضای مشارکت و بهره‌مندشدن از آرای انسان‌ها در امور مهمی است که مصالح جامعه را رقم می‌زند. واژگانی مانند: تصمیم، تشخیص، خِرد جمعی، مصالح جامعه، تعهدات اجتماعی و رأی و نظر، نشان می‌دهد که ره‌آورد حضور و اظهارنظر در امور مهم حتی آنجا که به لحاظ ادراک فردی، انسان‌ها تمایلی به اظهارنظر خود ندارند؛ اما مجموعه عناصری که در عملیات فکری و عقلانی افراد دخیل هستند، باز عقل حکم به حفظ مصالح و پایبندی به تعهدات اجتماعی می‌کند و البته به‌وضوح تکلیف دینی در ساحت حفظ مصالح عموم جامعه را می‌توان فهم و درک کرد.

قوام انسان‌ها و نیل به مصالح، با بهره‌مندی از عقل امکان‌پذیر است
در بیانی نورانی امام على علیه‌السلام می‌فرمایند: «اَلا وَ اِنَّ اللَّبیبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِکْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِىالْعَواقِبِ» بدانید عاقل، کسى است که بافکر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و در عواقب امور بنگرد. در همین رابطه روایات فراوانی مانند: «قِوامُ الْمَرْءِ عَقْلُهُ» و «اِنَّما یُدْرَکُ الْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ» و «اِسْتَرْشِدُوا الْعَقْلَ تُرْشَدُوا، وَ لا تَعْصُوهُ فَتَنْدِمُوا» از معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده است که مضمون همه آنها بهره‌مندی از عقل در تمام امور به‌ویژه آنجا که عقل قوام و ارشاد انسان‌ها را به عهده دارد و راهنمای او به‌سوی خیر و خوبی‌هاست. مقصود از بیان این کلمات نورانی آن است که گستره عقلانیت در تعاملات بشری هرچند وسیع است؛ اما آنجا که بحث از «قوام انسان‌ها» و «نیل به مصالح» و «استفاده از انظار و آرا» است، کارکرد عقل در فهم امور برجسته‌تر نمایان می‌شود. ‌ بنابراین ارجاع امور به شرع و عقل، اتخاذ تصمیم را برای انسان‌ها سهل و آسان می‌نماید.

جامعه ایران، جامعه‌ای خردمند و متعهد
ملت و جامعه ایران، ‌جامعه‌ای هوشیار و فهیم است و این سخن نه از باب شعار بلکه تاریخ، تمدن و مذهب آنها گویای این امر است که در ادوار مختلف برای رسیدن به اهداف، عزت و سربلندی به معنای واقعی، با تفکر و اندیشه عمل کرده است و با تحلیل امور در هر برهه‌ای، بهترین گزینه را انتخاب نموده است و راز تحسین ایرانیان در میان ملل جهان، همین استواری در خواست‌ها و اهدافشان است که خردورزی و تعهد به مسائل کشورشان را با امور بعضاً احساسی و بعضاً برآمده از وسوسه‌های بیگانگان به کشور، معامله نکره‌اند، به همین خاطر است که دیانت و ملیت در مباحث اجتماعی در ذهن و باور ایرانیان در عقلانیت خصوصاً عقلانیت جمعی، خلاصه می‌شود و معنا پیدا می‌کند.

منطق انسان‌ها حکم می‌کند نباید در مشارکت در انتخابات درنگ کرد
در انتخابات پیشرو دو گزینه اصلی در برابر ملت فهیم ایران است، گزینه اول «تصمیم جدی بر مشارکت» در این خردورزی و گزینه دوم «انتخاب افراد شایسته» برای سامان‌بخشی حال فعلی کشور و ارائه برنامه‌ و ریل‌گذاری برای آینده‌ای مطمئن در تمام بخش‌هایی است که خواست مشروع و معقول ملت عزیزمان است؛ منطق حضور در انتخابات و انتخاب افرادی که دارای ویژگی‌های ممتاز که امروز جامعه را بفهمد و برنامه داشته باشد، حکم می‌کند که برای اصلاح امور، نباید در مشارکت و حضور در انتخابات درنگ کرد.

عقلانیت در حفظ کیان و ارزش‌های جامعه
نکته‌ای که غفلت از آن هزینه‌های جبران‌ناپذیر به دنبال دارد، حفظ کیان و حفاظت از ارزش‌های کشور است، در تمام کشورها این موضوع، اصلی است که تسامح در آن مساوی با ازدست‌دادن وطن‌دوستی و بعضاً ازبین‌رفتن حق شهروندی است، این امر زمانی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود که ملتی برای به‌دست‌آوردن آن مسیری دشوار و هزینه‌های سنگین پرداخت کرده باشد. کشور عزیز ما از کشورهایی است که برای برقراری جامعه دینی و به‌دست‌آوردن استقلال، آزادی و حقوق مردم و همچنین برپایی نظامی که در مسیر شرافت شهروندان و عدالت در تمام بخش‌هایش از هیچ امری دریغ نکرده است، این همان عقلانیت مردم عزیز ایران است که در طول سال‌ها مبارزه در میدان‌های سخت آن را به اثبات رسانده و اینک امتداد همان عقلانیت برای حفظ تمامیت کشور، عزت ملت و اصول نظام، در انتخابات یازدهم اسفند تبلوری دوباره خواهد داشت.

سخن آخر؛
سخن آخر آنکه اهمیت انتخابات در هر دوره‌ای امری بدیهی است؛ اما انتخابات این دوره که با رصد حرکات دشمنان و تحرکات موذیانه، دروغ‌پردازی‌های بی‌پروا و تخریب‌های بی‌پایه، به‌خوبی می‌توان درک کرد که فاصله‌گرفتن مردم یا عدم حضور در انتخابات، آرزوی دشمنان ملت، مکتب و مملکت است، همه اینها از امور عقلانی و محاسباتی است که راه را برای تصمیم صحیح هموار می‌کند تا در میدانی که می‌تواند سرنوشت‌ها را رقم زند، بازهم غرور ملی خود را به نمایش و بار دیگر عزت‌آفرین باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.