کد خبر : 2091
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 11:50

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم:

اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است/شبکه‌های انتقال گاز استان سالی دو بار نشت‌یابی می‌شوند

اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است/شبکه‌های انتقال گاز استان سالی دو بار نشت‌یابی می‌شوند
مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم با اشاره به اینکه امروز هیچ‌کسی برای قطعی گاز آماده نیست و پیش‌بینی سوخت دوم نشده است، گفت: در حال حاضر چیزی که برای کشور ما تهدید است اسرافی است که صورت می‌گیرد.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش فرهنگ نگار؛ علی پاکدامن  در حاشیه بازدید از تأسیسات گاز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه شبکه‌های گاز ایران به‌گونه‌ای است که باید به‌صورت مستمر همه با هم کار کنند، اظهار داشت: ما انبار گاز و یا مخزن گاز نداریم فقط صرفاً همان مقدار گاز موجود در شبکه و یا لوله‌ها است.

انتقال گاز از پالایشگاه‌ها تا مقصد مصرف پیوسته است

وی ادامه داد: در حال حاضر به‌صورت پیوسته از اعماق دریایی خلیج‌فارس گاز را در سکوی نفتی استخراج می‌کنیم و از آنجا به پالایشگاه‌ها و در آنجا بعد از تصفیه تحویل خطوط انتقال می‌شود.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم با اشاره به مدیریت انتقال گاز، عنوان کرد: مدیریت انتقال شبکه‌های سراسری انتقال گاز ایران را مدیریت می‌کند. این مدیریت انتقال در مرزها که همان ورودی گاز به شهرها است گاز را تحویل شرکت‌های استانی می‌دهد. در این ایستگاه‌ها  هم کنترهای آلتراسنیک است که رهگیری و کنترل اعداد و ارقام به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: شرکت بهره‌بردار، گاز را در ایستگاه‌های  C.G.S مرکزی قم تحویل می‌گیرد. یکی از ایستگاه‌های شهری تحویل گاز در قم ایستگاه‌های  C.G.S مرکزی قم است که بعد از تحویل گاز آن را بین خطوط شهری توزیع می‌کند.

پاکدامن عنوان کرد: در بین خطوطی که باید گاز را به سمت شهرها هدایت کند ایستگاه‌هایی وجود دارد که مجهز به کمپرسور است تا گاز را برای انتقال به نقاط دورتر تقویت کند.

وی ابراز داشت: فشار گاز در خطوط انتقال گاز تا ۱۱۰۰پوند است که در ایستگاه‌های شهری یا همان C.G.S به فشار ۲۵۰ پوند کاهش می‌یابد و به رینگ شهری منتقل می‌شود. شبکه‌های استانی هم به‌صورت رینگ است تا بتوانیم اگر در محدوده‌ای قطعی رخ داد از سوی دیگر گاز تأمین شود.

امروز هیچ‌کسی برای قطعی گاز آماده نیست

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم تأکید کرد: عملکرد شرکت گاز تا به امروز به‌گونه‌ای بوده است که مردم حتی فکر قطع گاز هم نمی‌کنند. البته همین مسئله به‌نوعی غفلت است و هیچ‌کسی برای زمانی که قطعی گاز داشته باشیم آماده نیستند.

وی ادامه داد: لوله‌های شبکه‌های گاز به‌اصطلاح شبکه‌های لوسی هستند؛ یعنی باید این شبکه‌ها به‌صورت سوپر فنی حفاظت شوند. باید لوله‌های انتقال گاز حفاظت الکتریکی شود در حقیقت ایستگاه‌هایی وجود دارد که ایستگاه‌های حفاظت از زنگ زدی یا حفاظت الکتریکی است.

شبکه‌های انتقال گاز حفاظت الکتریکی می‌شوند

پاکدامن افزود: در این اقدام آنولدهایی در لوله قرار داده می‌شود به‌جای اینکه لوله دچار خوردگی و زنگ زدی شود این آنولدها از بین می‌رود. در استان شبکه‌هایی انتقالی داریم که برای ۳۵ سال قبل است که اگر همین امروز آنها را از دل زمین بیرون بیاوریم گویی دیروز برای انتقال گاز کار گذاشته شده است.

وی ابراز داشت: یکی از فعالیت‌هایی که موجب شده است ما حادثه‌ای در قم نداشته باشیم و در طول سال شاید یک مورد در خصوص گاز حادثه ایجاد نشود این است که شرکت گاز سالی دو بار کل شبکه‌های توزیع را با حساس‌ترین دستگاه‌ها نشت‌یابی می‌کند.

شبکه‌های انتقال گاز استان سالی دو بار نشت‌یابی می‌شوند

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم گفت:  در ایستگاه‌های C.G.S چندین خطوط انتقال وجود دارد که در صورت بروز مشکلی برای هریک از خطوط، خطوط بعدی جایگزین می‌شود؛ در واقع ایستگاه‌ها اکتیو مانیتورینگ هستند و یکدیگر را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: طراحی‌های شرکت گاز برای ایستگاه انتقال گاز حداقل برای ۲۵ سال آینده است. همین ایستگاه مرکزی توزیع گاز استان برای ۲۰ سال قبل است؛ اما به‌گونه‌ای طراحی شده است که پاسخگوی امروز نیاز شهروندان است و هیچ قطعی، افت و یا کاهش فشار هم نداشته‌ایم.

پاکدامن در ادامه افزود: در حال حاضر ایستگاه دیگری در استان در حال طراحی است که این ایستگاه علاوه بر تأمین گاز استان پشتیبان ایستگاه‌های دیگر هم باشد. به‌عنوان‌مثال سال‌ها قبل انفجاری در خطوط انتقال گاز رخ داد که باعث قطع کامل توزیع گاز در یکی از ایستگاه‌ها شد. در همین حین ایستگاه دیگر به‌صورت فول ظرفیت فعالیت انتقال گاز و توزیع را انجام داد به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام از شهروندان قطعی گاز را احساس نکردند.

اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است

وی عنوان کرد:  بنده به‌عنوان یک آسیب بارهاوبارها تذکر داده‌ام که عملکرد شرکت گاز بسیار خوب بوده است به‌حسب وظیفه‌ای که دارد که همین مسئله باعث غفلت شده است و شاید کمتر کسی برای زمانی که شاید قطعی گاز مانند امسال رخ دهد آماده باشد. به‌عنوان‌مثال هیچ‌کدام از نانوایی‌های ما سوخت جایگزین ندارند. کارخانه‌های ما سوخت دوم ندارند.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم بیان کرد: امسال که به دلیل افت فشار و تعطیلی برخی صنایع و… رخ داد برخی مدیران به فکر سوخت دوم و جایگزین در مجموعه خود افتاده‌اند.

وی افزود: متأسفانه آمارها بسیار مأیوس‌کننده است از اسرافی که ما ایرانی‌ها در مصرف گاز داریم. هیچ جای دنیا این‌گونه نیست. ما بیشتر از اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کنیم. منازل ما مصرف گاز بسیار بالایی دارند. در حال حاضر چیزی که برای کشور ما تهدید است اسرافی است که صورت می‌گیرد.

 

گفتگو از زهرا صفری

انتهای پیام/

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.