کد خبر : 11586
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1402 - 8:43

فرهنگ نگار گزارش می‌دهد؛

پاسداشت نعمت گران گاز، مصرف بهینه ما را می‌طلبد/اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است

پاسداشت نعمت گران گاز، مصرف بهینه ما را می‌طلبد/اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است
بهترین و مؤثرترین شیوه برای حراست و پاسداشت نعمت گاز که با سختی‌های بسیاری به ما می‌رسد نه فقط در ایام زمستان بلکه در تمام فصول سال مصرف بهینه و پرهیز از اسراف است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ «بر اساس اعلام مرکز مدیریت و اطلاعات و حوادث غیرمترقبه کشور، سرما و کاهش دما در ۲۷ استان زیر صفر درجه بوده و همچنین در استان‌های شمال غربی و شرقی دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است؛ همان‌طور که گفته شد این از حیث فراگیری و ماندگاری سرما در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است». این گوشه‌ای از گزارش‌های سرمای شدید و فراگیر حاکم بر کشور در سال قبل بود که تا حدود برخی شهرها را با مشکل روبرو کرد.

مصرف ۲.۵ برابر ایران نسبت به مصرف جهانی
آمارهای جهانی می‌گویند میانگین مصرف گاز در ایران ۲.۵ برابر مصرف جهانی است و طبق آمارهای جهانی که سالانه به‌روزرسانی می‌شوند ایران در ردیف ۱۰ کشور اول در مصرف انرژی قرار دارد.
مصرف سالانه گاز طبیعی در کشور بیش از ۲۲۸ میلیارد مترمکعب است که ۷۰ درصد آن در بخش صنعت و ۳۰ درصد دیگر در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود؛ اما در فصل سرد سال و باتوجه‌به برودت هوا این مصرف دوبرابر می‌شود و در مناطق سردسیر کشور گاهی با کمبود گاز روبرو می‌شویم.
۳۶

درصد مشترکان خانگی پرمصرف هستند
از همین رو باید گفت که ۶۴ درصد از مشترکان گاز کشور در بخش خانگی مصرفی متعارف و بهینه دارند؛ ولی مشکل اصلی مصرف بالای گاز در ۳۶ درصد مشترکان است.
باتوجه‌به اینکه هنوز وارد فصل زمستان نشدیم و با افزایش برودت هوا در برخی استان‌ها طبق گزارش مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز، مصرف گاز به اوج رسیده است که اگر این‌گونه باشد قطعاً امسال هم مانند سال قبل دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.

اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است
این در حالی است که علی پاکدامن، مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم با اشاره به اینکه شبکه‌های گاز ایران به‌گونه‌ای است که باید به‌صورت مستمر همه با همکار کنند، اظهار داشت: ما انبار گاز و یا مخزن گاز نداریم فقط صرفاً همان مقدار گاز موجود در شبکه و یا لوله‌ها است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر دلیل تشویق مردم برای مصرف بهینه، گفت: متأسفانه آمارها بسیار مأیوس‌کننده است از اسرافی که ما ایرانی در مصرف گاز داریم. هیچ جای دنیا این‌گونه نیست. ما بیشتر از اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کنیم.
وی ادامه داد: منازل ما مصرف گاز بسیار بالایی دارند. در حال حاضر چیزی که برای کشور ما تهدید است اسرافی است که صورت می‌گیرد. باید مردم دراین‌خصوص مصرف خود را بهینه کنند.

استان قم به دلیل شرایط جغرافیایی در بخش مصارف خانگی دچار افت فشار گاز نیست، بااین‌حال صرفه‌جویی از سوی هم استانی‌های عزیز باعث می‌شود تا علاوه بر کمک به اقتصاد کشور و حفظ این میراث گران‌بها برای نسل‌های آینده، هم‌وطنانی که در انتهای شبکه مصرف نظیر استان‌های آذربایجان، اردبیل و… ساکن هستند نیز با افت فشار و قطعی گاز مواجه نشوند.

افزایش ۷۰ درصدی مصرف گاز مردم قم در فصل سرما
از همین رو مهندس مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم با اشاره به آماری از ضریب نفوذ گاز در قم اظهار داشت: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در مناطق شهری استان قم ۹۹٫۵ و در مناطق روستایی ۹۹٫۳ درصد است.
وی ادامه داد: تمام روستاهایی که بر اساس قوانین مصوب کشور مشمول گازرسانی می‌شوند؛ در استان قم به شبکه گاز سراسری متصل هستند.
مدیرعامل شرکت گاز استان قم افزود: کمبود گاز در کشور محدود به دوره سرد سال بوده و حجم آن مستقیماً با شرایط جوی، میزان برودت هوا و مقدار افزایش سرجمع مصارف گرمایش خانگی و تجاری در هر بازه زمانی، متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه پرمصرف‌ترین بخش مصرف گاز، بخش خانگی است، گفت: به‌صورت کلی یک‌سوم مصرف سالانه گاز استان قم توسط نیروگاه، یک‌سوم توسط صنایع و یک‌سوم توسط سایر مشترکین اعم از خانگی، تجاری، آموزشی و عمومی مصرف می‌شود. مصرف مشترکین خانگی در زمان برودت هوا در دوره سرد سال تا ۷۰ درصد مصرف کل افزایش می‌یابد.
خوش‌لهجه با اشاره به سوخت‌های جایگزین برای نیروگاه‌ها و صنایع، عنوان کرد: وزارت صمت و نیرو به‌عنوان متولیان صنایع و نیروگاه‌ها می‌بایست به این سؤال پاسخ دهند؛ ولی بدیهی است مصرف سوخت مایع باعث افزایش آلاینده‌های جوی شده و سلامت هم‌وطنان را با مخاطره مواجه خواهد کرد. بهترین توصیه استفاده از تجهیزات با راندمان انرژی بالا در صنعت و همچنین در سطح جامعه به‌منظور جلوگیری از هدررفت منابع انرژی به‌عنوان سرمایه‌های ملی است.

 

توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف گاز در منازل
امید است با صرفه‌جویی حداکثری از سوی همه شهروندان در جای‌جای کشور در این روزهایی که با کاهش بی‌سابقه دما تأمین گاز وارد نقطه حساس شده، افت فشار گاز در برخی استان‌ها جبران شود و هم‌وطنان ما در مناطق شمال شرق که در انتهای خطوط گازرسانی قرار دارند با مشکلات کمتری مواجه باشند. در همین راستا برخی اقدامات مهم در جهت کاهش مصرف و مصرف بهینه پیشنهاد می‌شود.
یک پنجره با شیشه تک‌جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق‌کاری‌شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف یک‌لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد.
همچنین نصب پرده‌های کاملاً چین‌دار که پنجره را کاملاً بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پرده‌ها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه‌داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنند، به‌ویژه اگر آستر براق داشته باشند.
زیاد کردن بیش از حد شعله، قراردادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب می‌شوند و باعث هدررفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند.
وجود هرگونه ترک در دودکش می‌تواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد، به همین جهت دودکش‌ها می‌بایست سالی یک‌بار بررسی شوند و در صورت شکستگی مرمت شوند.
در راستای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت، دمای آب‌گرم‌کن می‌بایست روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر تنظیم شود و برای جلوگیری از هدررفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لوله‌های آب گرم و رادیاتور مرکزی می‌بایست عایق‌بندی شوند.
سرویس و تمیزکاری فن‌کوئل‌ها و هواگیری رادیاتورها، عدم استفاده از شومینه به دلیل اتلاف بالای انرژی، بستن کامل دریچه‌ها و خروجی کانال‌های کولر، بستن درب اتاق‌های بدون استفاده از جمله توصیه‌ها در راستای کاهش مصرف انرژی در منازل است

حسین حیدری

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.