کد خبر : 692
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401 - 11:43

از رفاقت تا شهادت ؛

دفتر زندگی شهیدان زینال‌زاده و رضازاده از ب بسم الله تا لحظه شهادت

دفتر زندگی شهیدان زینال‌زاده و رضازاده از ب بسم الله تا لحظه شهادت
۲۶ آبان ماه حسین زینال زاده و دانیال رضا زاده ۲ بسیجی مشهدی توسط فردی به نام مجید رضا رهنورد با سلاح به شهادت رسیدند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ عصر روز ۲۶ آبان ماه مجیدرضا رهنورد در خیابان حرعاملی مشهد با سلاح سرد به نیرو‌های حافظ امنیت حمله و حسین زینال‌زاده را با چندین ضربه متوالی چاقو به سر و گردن و بدن و سپس دانیال رضازاده را با ضربه چاقو به گردن به شهادت رساند.

او در جریان این حمله، چهار فرد دیگر که در مسیرش بودند را نیز مجروح کرده و از محل حادثه گریخت.

حسین زینال زاده متولد ۱۳۷۸ بوده و در رشته الکترونیک تحصیل کرده و دانشجو بوده و در حوزه بسیج ناحیه ۳ ابوذر فعالیت می کرد در مشهد زندگی می کرد.

شهید زینال زاده در حادثه سیل لرستان در جریان خدمت جهادی به مردم به‌عنوان جهادگر نمونه شناخته‌شده بود و در موارد دیگری ازجمله خدمت به مردم زلزله‌زده نیز حضورداشته است، در حالی که سرپرستی خانواده را هم بعد از فوت پدرش بر عهده داشته و تکیه‌گاه مادر و برادر ۱۴ ساله‌اش بوده است.

شهید دانیال رضازاده و شهید زینال زاده رفاقتی دیرینه داشتند.  شهید رضازاده ازدواج کرده و  از بسیجیان ناحیه۳ابوذر مشهد بود.

روایت شاهد عینی در دادگاه از نحوه شهدات شهیدان زینال‌زاده و رضازاده

به گفته یکی از شاهدان عینی در دادگاه که صحنه این جنایت را از نزدیک دیده بود، در روز حادثه پس از آنکه متهم،۲ تن از نیرو‌های حافظ امنیت را به شهادت رساند، در حال فرار هر فرد دیگری را که سر راهش قرار داشت با چاقو می‌زد و سپس متواری شد. اتفاقات آن روز به حدی فضای منطقه را دچار ارعاب کرده بود که مردم همه دچار وحشت شده، ترسیده بودند و مغازه‌دار‌ها از ترس و وحشت به وجود آمده توسط متهم فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند.

 نحوه شهادت شهید حسین زینال‌زاده  و دانیال رضازاده به روایت دوستان قدیمی

محمدجواد زمانی‌مهر از دوستان قدیمی شهید حسین زینال‌زاده، گفت: حسین  وقتی ۹ سال داشت، به بسیج پیوست. آن زمان حسین پدرش را از دست داده بود و همه امید مادر و برادر کوچک‌ترش، سبحان، بود.

او افزود: حسین در‌کنار دوستان مسجدی و بسیجی‌اش بزرگ شد و در گشت‌های بسیج حضور مستمر داشت وقتی علت حضورش را از او سؤال می‌کردم، می‌گفت «مردمی که در خیابان‌ها هستند، جزو نوامیس ما هستند و ما نباید بگذاریم آسیبی به آن‌ها برسد.

آخرین دیدار زمانی‌مهر با شهید حسین زینال‌زاده به چهارشنبه هفته گذشته بر‌می‌گردد. دوست قدیمی شهید حسین زینال‌زاده، ادامه داد: چهارشنبه از حسین سؤال کردم «کجایی؟ چرا کم‌پیدایی؟» پاسخم را با یک جمله داد؛ «کوچه‌به‌کوچه دنبال شهادت هستم.»

امروز هم مادرش می‌گفت به او گفته است «مادر، دعا کن که من هم روزی شهید بشوم»، که به آرزویش رسید.

محمدجواد زمانی‌مهر ماجرای شهادت شهیدان امنیت را بیان کرد: جمعی از اغتشاشگران مانع‌از بازگشایی مغازه‌های خیابان شیخ حرعاملی می‌شدند و آن‌ها را تهدید می‌کردند. با حضور نیروی انتظامی، اغتشاشگران متفرق شدند. جمعی از بچه‌های ناحیه مقاومت بسیج ابوذر در خیابان شیخ حر عاملی‌۳۲ حضور داشتند و به یکی از اغتشاشگران که منزل وی در همان خیابان است، تذکر دادند.

بعد‌از دقایق کوتاهی، او در‌حالی‌که چاقوی قصابی به دست داشت، اول به حسین زینال‌زاده حمله و ضربات پی‌در‌پی به او وارد کرد. وقتی دانیال رضازاده برای کمک به حسین رفت، آن فرد به او هم حمله کرد.

شهید زینال زاده و رضا زاده

او تصریح کرد: دوستان دیگرمان، آقا‌موسی و آقاابراهیم و یکی دیگر از دوستان، برای کمک وارد صحنه شده بودند که آن‌ها هم مورد‌ضربه چاقو قرار گرفتند و مجروح شدند. این حادثه دو شهید و سه مجروح داشت.

دوست قدیمی شهید حسین زینال‌زاده، با بیان اینکه شهید حسین زینال‌زاده همیشه می‌گفت «من می‌روم تا آب در دل زن و بچه هیچ‌کس تکان نخورد» تاکید کرد: حسین، چون بچه یتیم بود، درد و غصه مادرش را دیده بود و برای دفاع از ناموس وارد میدان شد. واقعا من مانده‌ام چطور در قیامت می‌خواهند جواب خون پاک این بچه‌ها را که با اخلاص کف خیابان رفتند و جان خود را فدای مملکت کردند، بدهند؟‌ای کاش به خودمان بیاییم و بدانیم این شهیدان رفتند تا آب در دل مردم تکان نخورد.

مرتضی رستم‌نژاد دوست شهیدحسین زینال‌زاده است. گفت: حسین مثل همه مردم زندگی عادی و معمولی داشت؛ دانشجو بود. او برای برقراری نظم و آرامش در جامعه هرکاری از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد. با موتور گشت می‌رفتیم. پنجشنبه هم با هم بودیم که حسین جلو چشمانم پر زد و به شهادت رسید.

سیدعلی‌اکبر میری یکی دیگر از دوستان شهیدان رضازاده و زینال‌زاده است. او که بعد‌از درگیری دوستانش به محل حادثه رسیده است، گفت: دانیال و حسین دو رفیق جدانشدنی بودند و با هم شهید شدند. مأموریت داشتیم به خیابان حر عاملی برویم و آشوب و اغتشاش‌ها را آرام کنیم. وقتی به خیابان شیخ حرعاملی رسیدیم، دیدم آشوبگر با چاقوی تیز قصابی چند ضربه به سر و قفسه سینه و بدن شهید حسین زینال‌زاده زده است. کمی آن طرف‌تر هم شهید‌رضازاده افتاده بود که چند ضربه چاقو به گردن و بدنش خورده بود. زمانی‌که ما رسیدیم، گردنش را گرفتیم که خون بیشتری از جراحاتش نرود. ابتدا به هوش بود و بعد شهادتین را زمزمه کرد و درست لحظه‌ای که اذان را از بلندگوی مسجد محل شنیدیم، چشمانش را برای همیشه بست و شهید شد.

مراسم تشییع این ۲ شهید بسیجی روز ۲۷ آبان با حضور گسترده مردم مشهد برگزار شد.

مراسم تشییع شهید زینال زاده و رضا زاده در مشهد

مراسم تشییع شهید زینال زاده و رضا زاده در مشهد

سرتیپ محمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ۲ روز بعد از دستگیری عامل حمله و به شهادت رساندن ۲ بسیجی دلا‌ور شهید دانیال رضا زاده و شهید حسین زینال زاده خبر داد.

آغاز رسیدگی به پرونده شهیدان زینال‌زاده و رضازاده

بلافاصله پس از دستگیری متهم، روند رسیدگی به پرونده وی آغاز شد.

۳ آذرماه و یک هفته بعد از وقوع این جنایت، درودی دادستان مرکز استان خراسان رضوی از صدور کیفرخواست برای مجیدرضا رهنورد متهم پرونده به اتهام محاربه و ارسال پرونده به دادگاه انقلاب مشهد خبر داد.

براساس کیفرخواست، مجیدرضا رهنورد متهم بوده به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و مجروح شدن ۴ نفر دیگر شد.

همچنین در کیفرخواست صادر شده آمده است اقدامات متهم موجبات ناامنی در محیط را فراهم آورده است.

پس از صدور کیفرخواست در روز ۸ آذرماه، جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده با حضور شکات، شهود، خانواده شهدا، وکلای متهم، نماینده دادستان، قاضی و مستشار وی و همچنین خبرنگاران برگزار شد.

در جلسه دادگاه نماینده دادستان با اشاره به وقایع روز حادثه، به برخی از مستندات موجود در پرونده از جمله اقرار‌های خود متهم، گزارش اداره آگاهی خراسان رضوی و گزارش نهاد‌های امنیتی و همچنین درخواست مکرر کسبه و اهالی محل مبنی بر مجازات متهم، تماس‌های مکرر شهروندان مبنی بر احساس ناامنی که دلالت بر ایجاد رعب و وحشت عمومی دارد، گفت: متهم به قصد جان ماموران حافظ امنیت، ۲ تن را شهید و ۴ نفر دیگر را مجروح کرده است.

دادگاه عامل شهادت شهید زینال زاده و رضا زاده

در جلسه دادگاه خانواده شهدا نیز در اظهارات خود خواهان اشد مجازات برای عامل شهادت دو دانشجوی بسیجی شدند.

رهنورد در جلسه دادگاه اتهامات خود را قبول کرده و عنوان کرد: راهم را اشتباه رفتم، قبول دارم اشتباه کردم و حس نفرت عمومی از این کارم را درک می‌کنم. فکرم و باورهایم غلط بود.

چاقو را در دست خود پنهان کرده بودم و نفهمیدم چه اتفاقی افتاد و الان منتظرم هرچه زودتر مجازات شوم.

متهم در ادامه گفت: از نظر روحی سلامت هستم و الان به این نتیجه رسیدم این افرادی که اغتشاش می‌کنند در اشتباه هستند.

آن روز هنگام فرار با چاقو به هرکسی که می‌رسیدم حمله می‌کردم. من آزادی و جوانی خود را تباه کردم. من خانواده‌های زیادی را داغدار کردم. می‌دانم برادر کشی کردم.

تحقق آرزوی ۲ دوست، پس از گرفتن عکس شهادت

مادر شهید «دانیال رضازاده» درباره عکس مشترک فرزند شهید خود با شهید «حسین زینال‌زاده» گفت: آن‌ها این عکس را ۲ روز قبل از شهادت با همدیگر گرفته بودند و «دانیال» به دوست خود گفته بود که بیا یک عکس شهادت باهم بگیریم؛ شاید ما هم شهید شدیم!

قاتل اعدام شد

حکم صادره پس از بررسی مجدد توسط قضات دیوان عالی کشور و تایید آن‌ها و سپری شدن همه تشریفات قانونی و شرعی، صبح امروز ۲۱ آذر در ملاعام و با حضور جمعی از مردم شهر مشهد اجرا شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.