کد خبر : 5921
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 18:05

مدیرکل غله قم:

۹۹ درصد مطالبات کشاورزان گندم‌کار قم پرداخت شد

۹۹ درصد مطالبات کشاورزان گندم‌کار قم پرداخت شد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: ۹۹ درصد مطالبات کشاورزان گندم‌کار استان که محصول خود را در طرح خرید تضمینی تحویل مراکز تعیین شده داده بودند، پرداخت شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ سعید محمدی   در این خصوص تصریح کرد: آن یک درصد باقی‌مانده هم بیشتر مشکل مسدود بودن حساب دارند و پس از رفع مشکل، مبلغ مورد نظر بر اساس میزان دریافت محصول درکوتاه‌ترین زمان به حسابشان واریز می‌شود.

وی افزود: از اردیبهشت‌ماه امسال که فرآیند اجرایی خرید تضمینی گندم درقم آغاز شده تاکنون ۱۳ هزار و ۹۶۱ تُن گندم در قالب یک‌هزار و ۸۱۵ محموله از کشاورزان قمی تحویل گرفته‌ شده‌است.

در سال‌جاری ۲ مرکز سیلوی ملکی استان و همچنین تعاونی جعفرآباد گندم تولید شده توسط کشاورزان قمی را از آنان تحویل می‌گیرند و فرآیند خرید تضمینی گندم در استان تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مسئولان اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم تاکید دارند، کیفیت گندم تولید شده درقم مناسب است و همچنین در سیلوی ملکی استان امکان بررسی وضعیت کیفیت گندم تحویل گرفته شده توسط دستگاه‌های مجهز وجود دارد.

با توجه به آماری که سازمان جهاد کشاورزی قم اعلام کرده‌است، امسال سطح زیر کشت گندم استان در مجموع ۶ هزار و ۳۲۰ هکتار بوده‌است که از این میان پنج هزار و ۲۳۰ هکتار مربوط به کشت آبی بوده و یک‌هزار و ۹۰ هکتار هم مربوط به کشت دیم است، برآورد مقدار تولید هم در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ تُن می‌باشد که ۲۰ هزار تُن آن برای کشت آبی و ۵۰۰ تُن هم برای گندم دیم است.

بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف استان قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم هستند؛ همچنین حدود ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

گندم مورد نیاز استان قم در سیلوی بِتُنی ۱۱۰هزار تُنی شهید آصف نخعی که در جنوب غربی شهر قم در محور قم ـ سلفچگان قرار دارد، ذخیره می‌شود؛ این سیلو دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰۸هزار تُن گندم و ۳۶ کندو می‌باشد، این سیلو با توان تخلیه و بارگیری ۲۰۰ تُن در ساعت، در زمینی به مساحت ۹۰هزار مترمربع ساخته شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.

گفتنی‌است حدود ۹۰۰ نانوایی‌ فعال در استان در هر ماه به‌طور میانگین به ۱۲ هزار تُن گندم برای پخت نان مصرفی مردم نیاز دارند که اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم این میزان گندم را تامین می‌کند و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

بر اساس اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم، همواره بهترین ارقام گندم وارد مجتمع ذخیره سازی شهید آصف نخعی قم می‌شود و سپس این گندم‌ها توسط پنج کارخانه تولید آرد فعال در استان به آرد با کیفیت تبدیل شده و در اختیار نانوایی‌های فعال در مناطق مختلف قم قرار می‌گیرد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.