کد خبر : 7243
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 14:01

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

موضوع آلودگی هوای قم در سطح ملی دنبال می‌شود/ وجود ۷۰ درصد کانون‌های گرد و غبار در داخل استان قم

موضوع آلودگی هوای قم در سطح ملی دنبال می‌شود/ وجود ۷۰ درصد کانون‌های گرد و غبار در داخل استان قم
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: موضوع آلودگی هوای قم و نفوذ گرد و خاک به آن از عرصه‌های بیابانی و راهکارهای مقابله با این پدیده با پیگیری مسئولان استان در سطح کارگروه‌های ملی دنبال می‌شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ بازگیر در نشست خبری، شاخص آلایندگی هوای استان را ماندگاری ذرات معلق با قطر ۱۰ میکرون دانست و افزود: ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان قم قابلیت تولید گرد و غبار را دارد.

وی با بیان اینکه از این مقدار ۱۰۵ هزار هکتار کانون فعال تولید گرد و غبار استان را تشکیل می‌دهد گفت: برای ۳۰ هزار هکتار از اراضی محدوده سراجه و روستای حسین آباد میش مست که از نظر آلودگی شرایط بحرانی تری دارند در حال تهیه برنامه عمل مشترک بین همه دستگاه‌های ذیربط هستیم که انشاالله بعد از تصویب در ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

آقای بازگیر با بیان اینکه بر اساس آمار، سال‌های گذشته به طور میانگین حدود ۷۰ روز هوای ناسالم برای استان قم ثبت شده گفت: این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ روز هوا در شرایط ناسالم بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود: در این مدت دو روز شرایط خطرناک، سه روز شرایط بسیار ناسالم و ۳۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و همگان به ثبت رسیده است.

آقای بازگیر در ادامه از آغاز طرح پایش فراگیر واحد‌های صنعتی و خدماتی استان از فردا به مدت ۴۵ روز کاری خبر داد و گفت: در این طرح ۱۵۰۰ واحد به صورت تصادفی مورد پایش قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ثبت اطلاعات تخصصی مبنی بر داده‌های علمی و پیگیری مشکلات واحد‌های مشکل‌دار یا متخلف را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: این طرح به صورت پایلوت در استان قم انجام می‌شود و همه دستگاه‌ها و واحد‌ها ملزم به رعایت و اجرای تکالیف محیط زیستی در این پایش هستند.

وی همچنین از تامین اعتبار هوشمند سازی زیستگاه پلنگ دره خبر داد و گفت: فاز نخست این طرح ۲ ساله برای پایش تصویری و زیستگاهی در حال انجام است.

آقای بازگیر در خصوص دریاچه نمک هم گفت: با توجه به اینکه مسئله دریاچه نمک از مصوبات سفر رئیس جمهور است به زودی جلسه‌ای در قالب مدیریت تالاب‌ها با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام می‌شود تا مشکلات پیش رو بررسی و برنامه‌های رفع آن انجام شود.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان مدیریت پسماند‌ها را یکی دیگر از چالش‌های محیط زیست در عصر حاضر و استان قم دانست و افزود: تفکیک پسماند‌ها از مبدا در حوزه‌های مختلف خانگی، صنعتی، ویژه و پزشکی یک امر ضروری است که با توجه به اینکه کار‌های خوبی در این زمینه در قم صورت گرفته است، اما کافی نیست و باید شرایط برای اجرای این طرح ضروری مهیاتر شود.

وی کنترل آلودگی آب را یکی دیگر از چالش‌های استان عنوان کرد و افزود: بین ۸۰ تا ۸۵ آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می‌شود و ما مجبوریم با برنامه‌ریزی آب فاضلاب را برای استفاده مجدد بازگردانی کنیم.

آقای بازگیر با بیان اینکه علاوه بر پیگیری تامین نیاز آبی محیط زیست، تالاب‌ها و منابع طبیعی، احیای بخش‌های از بین رفته را نیز باید مورد توجه قرار داد تاکید کرد: باید از اقداماتی که به فرسایشی شدن عرصه‌ها می‌انجامد به شدت پرهیز شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.