کد خبر : 14943
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 11:41

مدیرگروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز نور:

دانشنامه فرق و مذاهب رونمایی می‌شود

دانشنامه فرق و مذاهب رونمایی می‌شود
مدیرگروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز نور گفت: دانشنامه فرق و مذاهب با ۱۸۲ عنوان کتاب در ۲۳۳ جلد روز سه‌شنبه رونمایی خواهد شد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام حمیدرضا شیرملکی ظهر امروز در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار دانشنامه فرق و مذاهب که در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد به مسئله فرقه نویسی اشاره کرد و اظهار داشت:  کار فرقه نویسی در واقع شناساندن فرقه‌های مختلف یک دین است.
وی ادامه داد:  از ضرورت‌های این مسئله می‌توانیم به تعامل بین مذاهب و تلاش برای ایجاد نقاط مشترک و همچنین نشان‌دادن عقاید و آرای دقیق خود به دیگران اشاره کرد.
مدیرگروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور عنوان کرد: وقتی دینی پدید می‌آید در کنار آن عقاید خاصی هم درست می‌شود که صاحب این عقاید، عقیده‌های خود را نسبت به دیگر برتر می‌دادند.
وی اضافه کرد: در اسلام هم بعد از رحلت پیامبر (ص) فرقه‌های مختلفی به وجود آمد. پیامبر (ص) در زمان حیات خود اعلام کرده بودند که ۷۳ فرقه بعد از او به وجود خواهد آمد.
حجت‌الاسلام شیرملکی با اشاره به اولین فرقه نویسی، خاطرنشان کرد: از همان قرن‌های دوم و سوم عده‌ای شروع به فرقه نویسی کردند. در قرن سوم، هفت کتاب در خصوص فرقه‌ها نوشته شده است که هیچ‌کدام در دسترس نیست. همچنین در قرن چهارم هم ۱۲ کتاب در خصوص فرقه‌ها نوشته که برخی از آنها در دسترس است.
وی تأکید کرد: در دانشنامه فرق و مذاهب ۱۸۲ عنوان کتاب در ۲۳۳ جلد قرار داده شده است که از این تعداد ۷۰ عنوان کتاب به‌صورت تحلیل درختی  نشان‌داده‌شده است. از این ۷۰ عنوان هم ۳۰ عنوان مربوط به قرن‌ها دوم تا سیزدهم است.
مدیرگروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز نور تصریح کرد: در این دانشنامه نام هزار فرقه آورده شده است که ۲۲۰ مورد به‌صورت درخت‌واره و مابقی در سایر فرق آورده شده است.
وی بیان کرد: یکی از امتیازات این دانشنامه این است که فرقه‌ها به‌صورت دسته‌بندی آماده شده است.
حجت‌الاسلام شیرملکی در خاتمه با اشاره به اینکه این دانشنامه در سه زبان ارائه خواهد شد، گفت: این دانشنامه روز سه‌شنبه در مشهد رونمایی خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.