کد خبر : 8495
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 12:10

شرح خدمات مونوریل قم تهیه شد

شرح خدمات مونوریل قم تهیه شد
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تهیه شرح خدمات مطالعات امکان‌سنجی توسعه مونوریل قم گفت: برای تکمیل و اجرای ادامه مونوریل، شرح خدمات مختلف مونوریل توسط شورای اسلامی شهر قم تهیه و ابعاد مختلف حمل‌ونقلی در آن لحاظ شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: محور تقاضای سفر و جذب مسافر مونوریل قم در درجه نخست شهروندان ساکن منطقه پردیسان خواهند بود.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به جمعیت کنونی منطقه پردیسان و تکمیل سایت ۵۶۰ هکتاری این منطقه و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در منطقه طایقان و پرنیان، زمینه برای جذب مسافر مونوریل قم تا پردیسان مناسب‌تر از سایر مسیرهای احتمالی است که نیاز است در این مطالعه به آن پرداخته شود.

گفتنی است سایت طایقان در فاصله هفت‌کیلومتری شهر پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار گرفته است. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد؛ ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان قرار گرفته است.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تعیین تکلیف مونوریل جزو موضوعات و مطالبات مهم دولت، مجموعه مدیریت استان و مردم است و باید تصمیم قابل‌اجرایی در خصوص آن گرفته شود.

وی بیان کرد: شهرداری قم طی نامه‌ای شرح وظایف مونوریل قم را در مباحث مختلفی مانند میزان جذب مسافر، هزینه‌های اجرایی، قیمت بلیت و ملاحظات اجتماعی و حقوقی به شورای اسلامی شهر قم ارسال کرده است که نیازمند تکمیل بود و به همه سوالات و ابهامات موجود پاسخ داده نشده بود به همین شورای شهر قم تصمیم گرفت به بررسی همه‌جانبه این طرح به‌صورت ریشه‌ای بپردازد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در خصوص پروژه نیمه‌کاره مونوریل شورای اسلامی شهر قم در چند گام اساسی و کلان در پی به نتیجه رساندن آن در یک‌روال منطقی است؛ بررسی کارکردهای حمل‌ونقلی آن در قالب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم نخستین قدمی است که در این باره برداشته شده است.

وی اضافه کرد: بررسی نحوه تهیه ناوگان، هزینه احداث هر کیلومتر از مسیر مونوریل با وجود سناریوهای مختلف، بیشینه ظرفیت جابه‌جایی مسافر، بررسی چگونگی عبور مونوریل از نقاط مختلف طول مسیر، بررسی آخرین وضعیت پیمانکار، سناریوهای مسیر مونوریل تا پردیسان، امکان‌یابی اجرای مسیر مونوریل در ارتفاعات مختلف، ارزیابی بعد فرهنگی اجتماعی و حقوقی مرتبط با ادامه مسیر تا پردیسان، تقاضای سفر در سناریوهای مختلف، معارضات تاسیساتی و تملک پلاک و تعیین موقعیت کلی ایستگاه‌ها گام‌های مهمی است که شورای اسلامی شهر قم در خصوص ادامه اجرای مونوریل به آنها با نگاه کارشناسی پرداخته است.

دهناد یادآور شد: شورای اسلامی شهر قم در مدت ۳ ماه آینده نسبت به بررسی همه‌جانبه ادامه احداث مونوریل هم از حیث عمرانی، جزئیات توسعه مسیر، موانع و عوارض احتمالی و نیز از حیث حمل‌ونقلی و جذب سفر و بیشینه ظرفیت از طریق حمل‌ونقل ریلی خواهد پرداخت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تامین منابع مالی مونوریل مساله پیچیده‌ای است و برای تکمیل این طرح نیمه‌تمام، باید دولت پای‌کار بیاید و منابع اعتباری آن را تامین نماید.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.