کد خبر : 4117
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 8:05

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم

شهید الداغی بهترین نماد برای جوانان امروز است/انتظار مردم برخورد شرعی و قانونی با قید سرعت است

شهید الداغی بهترین نماد برای جوانان امروز است/انتظار مردم برخورد شرعی و قانونی با قید سرعت است
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قوه قضائیه نسبت به زمان‌سنجی و زمان‌شناسی قصاص حساسیت بیشتری داشته باشد، گفت: مجاهدت و شهادت جوان سبزواری یک واقع ماندگار به لحاظ ایثار و مجاهدت در راه حق بود که در حقیقت بزرگ‌ترین و بهترین نماد برای جوانان امروز است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ یک جوان سبزواری، با مجاهدت و فداکاری قهرمانانه خود توانست، دو دختر نوجوان را از چنگال دو عنصر لاقید رها سازد. شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» حالا نه‌تنها تبدیل به نماد غیرت و شهامت شده؛ بلکه یک کشور را نسبت به مقوله امنیت دختران و زنان و ناموس مردم حساس کرده و با خون پاکش باطل بودن و فسادزایی شعارهای شهوت‌طلبانه‌ای چون «زن، زندگی، آزادی» را به رخ کشیده است.
از همین رو با خبرنگار ما با حجت‌الاسلام حسین بنیادی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی گفتگویی را دراین‌خصوص انجام داده است.
شهید الداغی بهترین نماد برای جوانان امروز است
سوال: حادثه اخیر در سبزوار را چگونه می‌بینید.
مجاهدت و شهادت جوان سبزواری یک واقع ماندگار به لحاظ ایثار و مجاهدت در راه حق بود. یکی از مباحث مهم در خصوص ناموس، عنوان حفظ ناموس و دفاع از ناموس است. شهید الداغی در حقیقت بزرگ‌ترین و بهترین نماد برای جوانان امروز است، جوانانی که نسبت به معارف دینی و مباحث انسانی و نسبت به اموری که در خصوص جامعه سالم دغدغه‌مند هستند. شهید الداغی یک نمونه برجسته  در این راه  است.
شهادت جوان سبزواری یک واقع ماندگار به لحاظ ایثار است
اما آن چیزی که باید در خصوص این شهید بیان کرد این است که شهید الداغی دقیقاً در زمانی که شبکه‌های خارجی در فضای اینترنت و پیام‌رسان‌ها نسبت به مسئله بی‌حجابی دامن می‌زنند یک جوان پاک  و آراسته و دارای منش اجتماعی وارد میدان می‌شود و از ناموس خود که یکی از بانوان این شهر است و در دفاع از عنوان مهم عفت و حیا جان خود را از دست می‌دهد و ناآگاهان و شروران جامعه نسبت به این فرد تعرض می‌کنند و این جوان به شهادت می‌رسد.
این مسئله برای همه جوانان عزیز و کسانی که مردانگی و فتوت و جوانمردی را پیشه کار خود کرده‌اند بسیار مهم است.

سوال: بروز جنایت سبزوار ناشی از چه عواملی است؟
آن چه که باعث بروز چنین حوادثی می‌شود و یا افرادی در طی این امور وارد می‌شوند و برای نوامیس مزاحمت ایجاد می‌کنند دارای منظومه‌ای از عوامل است که مهم‌ترین آن فریب رسانه‌های خارجی است.
باید نسبت به فضای مجازی و آسیب‌های آن دقت بیشتری شود
امروز کمتر کسی به این مسئله آگاه است که جریان زن، زندگی و آزادی و یا مسئله بی‌حجابی خواسته زنان ایران باشد. یقیناً این جریانی است که اعتقاد و ایمان مردم را نسبت به معارف دینی و اسلامی  هدف گرفته است. یعنی بسترسازی که رسانه‌ها انجام می‌دهند و متأسفانه برخی پیام‌رسان‌ها و برخی افراد در داخل به این مسئله دامن می‌زنند باعث می‌شود برخی از روی ناآگاهی و برخی هم آگاهانه دست به چنین اقداماتی بزنند و در یک شهر امن  مزاحم ناموس مردم شوند.
ما نسبت به فضای مجازی و القائات فضای مجازی باید دقت بیشتر داشته باشیم. آحاد جامعه ما تاکنون نسبت به فضای مجازی و آسیب‌هایی که می‌تواند ایجاد کند باید دقت بیشتری داشته باشد. آن شور جوانی باعث می‌شود محاسبات خوبی انجام نشود.
گاهی اوقات به اسم آزادی و برخی شعارهای خارجی و برخی از فریب‌کاری‌هایی که خارجی‌ها انجام می‌دهند و مخصوصاً کسانی که به‌نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دشمنی دارند این فضا را القا می‌کنند که این یک نمونه از آزادی زن است درحالی‌که همه می‌دانند آزادی که در اینجا معنا می‌شود دقیقاً این معنا ضد آزادی است . وقتی دختران و زنانی در جامعه‌ای در حال تردد هستند و مردانی مزاحم آنها می‌شوند این چه معنایی از آزادی دارد؟
دشمن از مشکلات جامعه برای اهداف خود استفاده می‌کند
عامل دومی که می‌توانند در این مسئله دخیل باشد نگاه جامع و عللی است که می‌تواند مسیر را به سمت برخی از ناهنجاری‌ها بکشاند که این مربوط به مسئولین می‌شود. مسئولین ما در بُعد اقتصاد، در بُعد فرهنگی باید منظومه‌ای فکر کنند اگر در یک قسمت از کار ما آن عواملی که جامعه را در آرامش قرار می‌دهد کوتاهی کنیم باعث بروز برخی از ناهنجاری‌های می‌شود.
در بحث دفاع از ناموس و دفاع از داشته‌های جامعه این لازمه آن است که مواظبت کنیم از بسترهایی که دشمنان برای جامعه ایجاد می‌کنند و هم در ایجاد رشد زمینه‌های ارتقا جامعه دقت کنیم.

خانواده‌ها تحلیل مسائل روز را به فرزندان آموزش دهند
سوال: نقش خانواده در پرورش عناصری همچون عوامل جنایت سبزوار چگونه است؟
بی شک مهم‌ترین کانون تربیت برای آحاد جامعه خانواده است؛ یعنی فرزندی که در درون خانه‌ای که پدر و مادر که بهترین مربیان انسان هستند رشد پیدا می‌کند بسیار مهم است.
نظام خانواده یک نظام مقدس است در این نظام مقدس خانواده و کانون دینی خانواده باید پدران و مادران و تمام افراد خانواده رشد و نگاه آنها به مباحث اجتماعی تام باشد. به‌عبارت‌دیگر  گاهی اوقات بحث تربیتی در خانواده‌ها منحصر می‌شود به مسائل و مباحث جزعی درحالی‌که مهم‌ترین بحث تربیتی مخصوصاً در دوران ما که عصر ارتباطات است این است نسبت به تربیت در تحلیل مباحث و تحلیل موضوعات روز جامعه متذکر شود.
پدر و مادر یک وظیفه مهم و اساسی به نام تربیت در خانواده دارند؛ اما گزینه‌های تربیتی در دوران امروز با دوران گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده است. یکی از تفاوت‌ها همین مسئله تحلیل مسائل مهم روز است.
والدین و مربیان مدارس الگوهای مناسب را به جوانان معرفی کنند
مورد دیگر بیان هدف‌های برخی اقدامات است، یعنی پدر و مادر باید هدف و غرض و پشت پرده برخی از این بی‌حجابی‌ها و بی‌عفتی‌ها را توضیح دهند. گاهی از اوقات برخی از افراد به‌عنوان الگو در جامعه مطرح می‌شوند و جوانان بدون اطلاع دقیق و درست از فضا آنها را الگوی خود قرار می‌دهند که در این هنگام والدین و مربیان وظیفه دارند که الگوهای درست و موفق جامعه را به جوانان معرفی کنند.
مجموعه این عوامل باعث می‌شود یک خانواده متعالی و موفق در تربیت صحیح بتواند وظایف خود را در دوران کنونی انجام دهد.

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را یک وظیفه و مسئله اجتماعی برای آحاد جامعه است
سوال: آیا قوانین موجود از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کند؟
در خصوص قوانین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نقصی نداریم. گرچه جا دارد تمام قوانین، تمام آئین‌نامه‌ها با نگاه باز و امروزی بازنگری شود. اگر متوجه باشیم دشمنان از مسئله بی‌حجابی چه هدفی را دنبال می‌کنند یقیناً توسعه قانون مبتنی بر موازین شرعی یک امر ضروری است.
آنچه که به نظر می‌رسد این است ما امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را یک وظیفه و مسئله اجتماعی برای آحاد جامعه بدانیم؛ یعنی قبل از آن که نهاد و یا مرکزی به نام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر داشته باشیم این فرهنگ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با ارائه ضوابط و قوانینی که موجود است به عموم جامعه اطلاع‌رسانی شود تا جامعه در خصوص این فریضه مسئولیت خود را نشان دهد.
در حادثه سبزوار یک جوانی احساس مسئولیت کرده است تا به تکلیف خود عمل کند هرچند شهید الداغی به شهادت می‌رسد؛ اما این مسئله به‌عنوان امر اجتماعی  و تکلیف اجتماعی از سوی این شهید برگزار شده است. این شهادت یک شهادت مبارکی است.
دستگاه‌ها نسبت به حمایت از آمران و ناهیان به‌صورت شفاف وارد میدان شوند
عموم مردم ایران خواستار یک جامعه سالم و صالح هستند که تمام موازین دینی در آن رعایت شود؛ ازاین‌رو به نظر می‌رسد که ما ضمن این که ضوابط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به جامعه ارائه می‌دهیم از سوی دیگر هم باید دستگاه‌های مرتبط نسبت به حمایت از آمران و ناهیان به‌صورت شفاف وارد میدان شوند تا وظیفه خود را بر اساس چارچوب قانون انجام دهند.
وقتی دشمن با تمام توان برای ضربه‌زدن به حیثیت جامعه وارد می‌شود تمام دستگاه‌های مسئول در کشور باید با تمام توان برای حمایت از آمران وارد میدان شوند.

انتظار مردم برخورد شرعی و قانونی با قید سرعت است
سوال: نظر شما در خصوص قصاص عاملین و اجرای سریع قانون حجاب در جامعه چیست؟
قصاص عاملین این جنایت و جنایت‌های مشابه؛ در چند ماه گذشته  در خصوص شهید آرمان الله‌وردی و شهید عجمیان و شهید الداغی و موارد دیگر؛ این اتفاقات خسارت‌های به جامعه وارد می‌کند و انتظاراتی بین مؤمنین ایجاد می‌شود.
انتظار مردم برخورد شرعی و قانونی با قید سرعت است. جنایت اگر صورت بگیرد و این جنایت از صورت و اذهان مردم پاک شود و به آن جنایت پاسخ درست و شرعی سریع داده نشود یقیناً آن تأثیر خود را از دست می‌دهد.
اگر مسئولین قوا انتظار دارند که جامعه به مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اقدام کنند باید این حمایت‌ها و این قصاصی که لازمه حیات جامعه و بشر است با سرعت صورت بگیرد تا آن شرارت‌ها و جنایت‌ها در جامعه ریشه پیدا نکند.
یکی از نکات بسیار مهم در مسئله حدود و قضا سرعت عمل است. اگر این سرعت عمل در امور این چنینی که دشمن در عقبه آن قرار دارد دستگاه قضایی سرعت داشته باشد تأثیر آن هم چندبرابر خواهد بود. زمان حمایت از آمران به معروف زمان مختص خود است و نباید بگذاریم دیر شود.
قوه قضائیه نسبت به زمان‌سنجی و زمان‌شناسی قصاص حساسیت بیشتری داشته باشد
زمان مقتضی برای جانیان و کسانی که به حقوق افراد و جامعه تجاوز می‌کنند این هم زمان خاص خود را دارد و ما نسبت به این زمان‌سنجی و زمان‌شناسی در امر قصاص باید توسط قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌ها به‌صورت جدی و با یک حساسیت بیشتری دنبال شود.
به هر صورت آنچه که در این چند ماه اخیر رخ داد در نگاه مردم از یک تحلیل کاملی برخوردار است و آنها می‌دانند که رسانه‌های معاند و دشمنان در پس این بی‌حجابی‌ها قرار دارند و با بی‌حجابی به دنبال یک تمرد سیاسی و اغتشاش در جامعه هستند تا نظم و امنیت این جامعه را برهم بزنند.
اگر ما جامعه‌ای می‌خواهیم که دارای امنیت و سلامت کامل باشد باید آن عمق دشمنی دشمن را بشناسیم و حفره‌هایی که دشمنان می‌خواهند در جامعه ایجاد کنند را بشناسیم هدف دشمنان را در پشت این شعارها بشناسیم و بدانیم. اگر این مسائل را بدانیم حتماً فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه بیشتر خواهد شد.

گفتگو از حسین حیدری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.