کد خبر : 11745
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 13:11

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

طرح‌های مصرف بهینه کود و سم در مزارع قم برای حفظ سلامت خاک اجرا شد

طرح‌های مصرف بهینه کود و سم در مزارع قم برای حفظ سلامت خاک اجرا شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ برای حفاظت از خاک طرح‌های مصرف بهینه کود و سم در مزارع و باغات استان را در راستای حفظ سلامت خاک و محصول به اجرا درآوردیم.
۵/۵ - (۴ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد رضا حاجی رضا ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد بیان داشت: خاک بستر تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم است و ما در خصوص حفاظت از این عنصر مهم در قم دغدغه و ملاحظه‌ ویژه‌ای داریم.

وی افزود:‌ همچنین در این رابطه،‌ آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی استان را به جد در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم راهکارهای حفاظت بهتر از خاک را برای آنان تبیین کنیم، برای نمونه یکی از راهکارهای حفاظت از خاک در مزارع و باغات استفاده کمتر از ماشین آلات است که ما این موضوع را در قالب کشاورزی حفاظتی دنبال کنیم، چرا که ورود بیش‌از اندازه ماشین آلات سنگین به زمین‌های کشاورزی موجب آسیب دیدن خاک می‌شود.

وی بیان داشت: موضوع دیگر در این خصوص لزوم حفظ زمین‌های کشاورزی استان و جلوگیری از تغییر کاربری و تبدیل شدن آن‌ها به ویلا است، چرا که این کار علاوه بر آسیب رساندن به خاک، موجب کم شدن توان تولید محصولات کشاورزی و تهدیدی جدی برای امنیت غذایی می باشد.

حاجی رضا گفت: خاک در کنار آب مهمترین عامل برای پایداری تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی مردم به‌شمار می‌آید و حفاظت از آن مساله‌ای بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: کاهش منابع آبی طی سال‌های اخیر و استفاده از آب‌ با درصد شوری بالا در برخی از نقاط استان، خاک آن مناطق را مورد تاثیر قرار داد و ما برای مدیریت این روند برنامه‌های مختلفی را با نگاه علمی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به این که حفظ سطح تولید محصولات کشاورزی با مدیریت منابع آب و استفاده صحیح از خاک امکان پذیر است، ادامه داد: در همین راستا علاوه بر اجرای طرح‌های متعدد همچون استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در موضوع کاهش مصرف آب،‌ برای حفاظت از خاک نیز طرح‌های مصرف بهینه کود و سم در مزارع و باغات استان را در راستای حفظ سلامت خاک و محصول به اجرا درآوردیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.