کد خبر : 12908
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 8:37

سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم مطرح کرد:

عدم‌پذیرش ضامن به‌صورت زنجیره‌ای از متقاضیان توسط بانک‌ها

عدم‌پذیرش ضامن به‌صورت زنجیره‌ای از متقاضیان توسط بانک‌ها
سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۱ هزار واحد نیاز به مقاوم‌سازی دارد، گفت: عمده مشکلات عدم جذب تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی توسط روستائیان، عدم‌پذیرش ضامن به‌صورت زنجیره‌ای از متقاضیان و درخواست ۲ یا ۳ ضامن کارمند با نامه کسر از حقوق و یا کاسب دارای پروانه و دسته‌چک است.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مهندس محمد اطهری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تسهیلات بهسازی مسکن روستایی، اظهار داشت: در طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از ابتدای دولت سیزدهم یک هزار و ۵۴۰ نفر به بانک معرفی شده‌اند که از این تعداد با یک هزار و ۲۴۲ نفر قرارداد بسته شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و ۵ نفر شروع به کارکرده که ۷۸۷ مورد به بهره‌برداری رسیده است.

سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم گفت: از سال ۱۳۸۴ تعداد واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات طرح ویژه و مقاوم‌سازی شده ۹ هزار و ۴۵۰ واحد است که از این تعداد ۴۵ درصد واحدها مقاوم‌سازی شده است.

وی بیان کرد: تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان برنامه‌وبودجه کشور،  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری جهت ساخت ۹۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های محروم و فاقد سرپناه مناسب  در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بسته شد که دراین‌خصوص سهمیه استان  ۹۰۰ واحد با اعتبار تنخواه ۲۵۰ میلیارد ریال است.

اطهری خاطرنشان کرد: دراین‌خصوص یک هزار و ۶۲ مورد پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۸۶۴ مورد پرونده عادی و ۹۲ مورد پرونده بهزیستی و ۱۰۶ مورد پرونده کمیته امداد است.

وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  در خصوص احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، گفت:  جامعه هدف این طرح خانوارهای کم‌درآمد و قشر آسیب‌پذیر و متقاضیان بومی و ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هست که فاقد مسکن یا دارای واحد مسکونی نامقاوم هستند.

سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم ابراز داشت: در این طرح واحدهای مسکونی با رویکرد معیشت محور و روستاهای کم‌برخوردار بالای ۲۰ خانوار در اولویت هستند.

وی اضافه کرد: در این طرح تفاهم شده است که مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۲ تن میلگرد و ۱۰ تن سیمان توسط بنیاد مستضعفان به متقاضی تحویل داده شود که تاکنون از ۵۰ پرونده تشکیل شده ۴۸ قرارداد توسط بانک بسته شده است.

اطهری با اشاره به تفاهم‌نامه دیگر، گفت: تفاهم‌نامه ۵ جانبه همکاری مشترک بین کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه پاسداران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص  احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی برای متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد بسته شده است.

وی تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه قرار شد مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض توسط کمیته امداد تأمین و واحد مسکونی توسط بسیج سازندگی ساخته شود.

سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در ادامه با اشاره به پروژه‌های استان ابراز داشت: پروژه‌های طرح ملی مسکن در شهرستان‌ها هم به بنیاد مسکن واگذار شده است. تعداد ۲۱۰ واحد در شهرستان‌ها و شهرهای استان در اختیار بنیاد مسکن برای اجرا و ساخت است.

وی اضافه کرد: در شهرستان کهک ۱۰۰ واحد با پیشرفت ۶۷ درصد، در شهر قنوات ۴۵ واحد با ۶۷ درصد پیشرفت، در شهر جعفرآباد ۲۰ واحد با ۶۵ درصد پیشرفت و در شهر دستجرد ۴۵ واحد با ۵ درصد در حال اجرا است.

اطهری عنوان کرد: در پروژه طایقان برآورد اولیه ۴ هزار واحد است که فاز اول عملیات اجرایی شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر حدود ۱۱ هزار واحد نیاز به مقاوم‌سازی دارد، گفت: مطابق برنامه زمان‌بندی ارائه شده توسط دفتر مرکزی بنیاد مسکن، پایان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی  در روستاها سال ۱۴۱۰ است.

سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: تعداد پروژه‌های ثبت شده و درخواست پروانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون یک هزار و ۱۹۷ واحد است که از این تعداد تنها ۴۴۱ واحد درخواست تسهیلات مقاوم‌سازی داده‌اند؛ یعنی  تقریباً ۴۰ درصد که عدد بسیار پایینی است. وی اضافه کرد: الباقی واحدها به‌صورت غیراصولی اقدام به ساخت‌وساز کرده و بعد از پرداخت جریمه در کمیسیون ماده ۹۹ به‌راحتی پایان کار و انشعابات دریافت می‌کنند که باعث ایجاد بافت فرسوده نوساز در روستاها شده است.

اطهری در ادامه با اشاره به برخی مشکلات تسهیلات مقام سازی روستاها، تصریح کرد: از عمده مشکلات عدم جذب تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی که تاکنون پیگیری‌های زیادی در سال‌های گذشته از مدیریت شعب محترم بانک‌های عامل شده است، علی‌رغم مصوبه هیئت محترم وزیران، عدم‌پذیرش ضامن به‌صورت زنجیره‌ای از متقاضیان و درخواست ۲ یا ۳ ضامن کارمند با  نامه کسر از حقوق و یا کاسب دارای پروانه و دسته‌چک است که در توان متقاضی روستایی نبوده که در نهایت باعث انصراف از تسهیلات و اجباراً ساخت غیراصولی  ساختمان می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.