کد خبر : 3732
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 17:14

ماندگاری مسافر در قم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گردشگری است

ماندگاری مسافر در قم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گردشگری است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: افزایش ماندگاری مسافر در قم نیازمند آن است که علاوه بر زیارت، از ظرفیت‌های طبیعی، میراثی، درمانی و تفریحی این استان استفاده شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ علیرضا ارجمندی اظهار داشت: اتباع نزدیک به ۱۰۰ کشور در قم ساکن هستند و همین موضوع باعث شده تا این استان به پایگاه هدفی برای زیارت تبدیل شود و در این بین جاذبه‌های دیگر تحت تاثیر بحث زیارت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: قم مقصد زیارتی گردشگران و زائران از سراسر جهان به خصوص برای عرب زبان‌ها و به تازگی برای هندی‌ها بواسطه سیاستگذاری خوب دفاتر گردشگری است.

وی گفت: برای پذیرایی از این زائران طرح‌های گردشگری خوبی در دست اجرا داریم و برخی طرح‌ها نیز به بهره برداری رسیده و مناطقی مانند کهک به مقصد گردشگری تبدیل شده‌است.

شهرستان کهک از ۲ بخش مرکزی و فردو تشکیل شده‌است؛ شهر کهک نیز در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم حدود ۳۰ کیلومتر است.

این شهر، اقامتگاه ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم بزرگ اسلامی بوده‌است.خانه تاریخی ملاصدرا، میرزای قمی و حسینیه چاله حمام از جمله ابنیه تاریخی این شهر می‌باشد.

ارجمندی افزود: در حال حاضر حمایت‌های میراثی در حفظ ، نگهداری و احیا آثار در این استان بسیار پایین است و چالش موجود آن است که اهالی ساکن در بافت‌های تاریخی بیشتر تمایل به تخریب بنا تا نگهداری آن دارند ، لذا لازم است که رسانه‌ها فرهنگ سازی مناسبی را در این خصوص انجام دهند.

وی بیان کرد: در شهرهایی مانند یزد، اصفهان، کاشان و کرمان اقتصاد بافت تاریخی با زندگی مردم گره خورده‌است و این اتفاق متاسفانه در قم رخ نداده است تا مردم حافظ بافت تاریخی خود باشند.

وی با اشاره به طرح احیای بازار کهنه قم گفت: این بازار فوق العاده زیبا در موقعیت جغرافیایی خوبی مربوط به دوره صفوی قرار دارد لذا در میراث فرهنگی استان بر آن است تا از ظرفیت تاریخی بازار برای حضور گردشگران و خرید سوغات استفاده شود.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت‌کاری را در خود جای داده است. این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته‌های بازار کهنه قم سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد.

سقف بازار نیز از پوشش‌های گنبدی شکل ساخته‌شده و دریچه‌های دایره شکلی نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه‌ها وارد و فضای بازار را روشن می‌کند، منظره‌ای زیبا از گردش نور و گردوغبار ایجاد می‌کند.

تعدادی از بناهای تاریخی بازار مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانی است، در واقع بافت‌های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی برمی‌گردد، ولی قدمت تیمچه‌ها و راسته جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.