کد خبر : 12611
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 14:25

مدیرگروه علمی رجال و حدیث مرکز نور:

کتابخانه دیجیتال علوم حدیث با ۴۲۷ عنوان کتاب تولید شد

کتابخانه دیجیتال علوم حدیث با ۴۲۷ عنوان کتاب تولید شد
مدیرگروه علمی رجال و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: نرم‌افزار کتابخانه تخصصی علوم حدیث مشتمل بر ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهم‌ترین منابع شیعه و اهل‌سنت در موضوع‌های مختلف علوم حدیث تولید و آماده رونمایی شده است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  حجت‌الاسلام حجت باشتنی ظهر امروز در نشست خبری رونمایی از کتابخانه علوم حدیث با اشاره به اینکه این کتابخانه یک کتابخانه تخصصی است، اظهار داشت: این کتابخانه مشتمل بر مجموعه کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌هایی پیرامون حدیث در ۲ جنبه سند و متن جهت ارتباط‌سنجی و فهم حدیث می‌پردازد.
وی ادامه داد: این کتابخانه شامل مهمترین منابع علوم حدیثی از شیعه و اهل سنت است.
مدیرگروه علمی رجال و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با اشاره به اهداف تولید این کتابخانه، گفت:  این نرم‌افزار کتاب‌های حدیثی شیعه و اهل‌سنت را در یک بستر واحد ارائه می‌دهد.
وی اضافه کرد: در حقیقت، نرم‌افزاری است که زمینه ارائه مهم‌ترین کتاب‌های علوم حدیثی شیعه و سُنی به پژوهشگران و به‌ویژه حدیث پژوهان را فراهم می‌کند.
حجت‌الاسلام باشتنی با اشاره به اینکه هدف بعدی تولید این کتابخانه گردآوری و آسان‌سازی دسترسی به منابع علوم حدیثی است، افزود:  ارائه فهرستی از واژگان و اصطلاح‌های تخصصی حدیث نیز دیگر هدف تولید آن است.
وی تصریح کرد: کتابخانه یاد شده مشتمل بر ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهم‌ترین منابع شیعه و اهل‌سنت در موضوع مختلف علوم حدیث مانند تاریخ‌الحدیث، درایه‌الحدیث و یا مصطلح‌الحدیث، فقه‌الحدیث، علل‌الحدیث و نقل‌الحدیث است.
مدیرگروه علمی رجال و حدیث مرکز با اشاره به اینکه یکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار، کارپوشه اصطلاح‌ها و واژگان حدیث و رجال است، گفت:  بالغ بر چهارهزار و ۵۰۰ اصطلاح تخصصی حدیث و رجال از ۱۹ عنوان کتاب استخراج شده است.
وی در ادامه افزود: نرم‌افزار کتابخانه تخصصی علوم حدیث، مانند سایر نرم‌افزارهایی که از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ارائه می‌شود، از امکاناتی نظیر موتور جست‌وجوی پیشرفته، اولویت‌دهی به پاسخ‌ها، مشابه‌یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد مشابهت و ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهش‌های کاربر برخوردار است.
باشتنی با یادآوری اینکه این نسخه شماره یک نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث است بیان داشت: در چشم‌اندازی که در نظر گرفته‌ایم، تلاش ما این است در نسخه‌های بعدی، شاهد ارتقای محتوای کتابخانه و افزایش تعداد منابع آن باشیم.
وی بیان کرد: نرم‌افزار کتابخانه تخصصی علوم حدیث ساعت ۱۰ چهاردهم دی‌ماه جاری در سالن اجتماعات این مرکز، طی آیینی با سخنرانی آیت‌الله سید علی قاضی عسکر رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث رونمایی می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.