کد خبر : 9570
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 17:48

آغاز اجرای طرح عدالت آموزشی از ابتدای مهر

آغاز اجرای طرح عدالت آموزشی از ابتدای مهر
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: چند مرحله برای ایجاد عدالت آموزشی برنامه ریزی شده که در قدم اول قرار است دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه برگردند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ عدالت آموزشی به معنی ایجاد فرصت برابر و در اختیار قرار دادن امکانات و محتواهای یکسان آموزشی برای همگان است به طوری که افراد به علت طبقه اجتماعی‌ که در آن قرار دارند یا جغرافیایی که در آن متولد شده‌اند، امکانات ضعیف‌تر و دانش محدودتر دریافت نکنند.

در کشور برقراری عدالت آموزشی یکی از چالش‌های عمده وزارت آموزش و پرورش است که هر دولت یا وزیری که در رأس کار قرار گرفته با آن دست و پنجه نرم کرده و به اذعان کارشناسان تاکنون نتوانستند آن را به سمت تحقق کامل پیش ببرند.

تحلیل‌های کارشناسی گویای این حقیقت است که گام اول برای تحقق عدالت آموزشی، تغییر نگاه به بودجه نظام تعلیم و تربیت است، بودجه‌ای که متناسب با نیازهای روز و رشد جمعیت دانش‌آموزی افزایش پیدا کند که این مسئله باعث می‌شود  تراکم کلاس‌های درس کم شده و فرصت‌های بیشتر تربیتی مهیا شود که این دو نیز از ارکان مهم عدالت آموزشی هستند.

به تعبیرعده‌ای از کارشناسان برای برقراری عدالت آموزشی در کشور باید تبعیضی که میان آموزش عمومی و آموزش عالی وجود دارد برطرف شود، زیرا مدرسه به‌عنوان آموزش عمومی سنگ بنای دانشگاه است اما توجهی که به مراکز آموزش عالی می‌شود، هرگز نصیب مدارس نمی‌شود.

علی عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دولت درحال پیشبرد برنامه عدالت آموزشی است که در همین راستا معاون اول رئیس جمهور وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و نهاد‌ها را دعوت کردند تا با برنامه ریزی مدون بتوان این موضوع را حل کرد.

وی اظهار کرد: برنامه‌ای برای ایجاد عدالت آموزشی تدوین شده، به این صورت است که در قدم اول دانش آموزان بازمانده از تحصیل قرار داده شده اند که به مدرسه برگردند و تحصیل را از ادامه دهند و در مرحله بعد هدف گذاری ستاد اجرایی فرمام امام (ره) این است که از سه هزار نفر اول کنکور ۱۰ درصد آن‌ها از مناطق محروم باشند.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: در نهایت تصمیم گیری شد این برنامه ابتدا به صورت آزمایشی در استان سیستان و بلوچستان اجرا شود که اگر موفق بود در کل کشور اجرا شود.

عسگری گفت: در صورت اجرای کامل مرحله اول می‌توانیم برنامه کلان عدالت آموزشی را اجرا کنیم.

وی در خصوص زمان اجرای برنامه‌ها گفت: با دستور معاون اول رئیس جمهور برنامه عدالت آموزشی از اول مهر امسال آغاز خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.