کد خبر : 1410
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 - 17:58

آنچه در برنامه «دادستان» گذشت

اختلافات بر سر یک طبقه‌سازی مسکن در استان قم / از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها چه خبر؟

اختلافات بر سر یک طبقه‌سازی مسکن در استان قم / از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها چه خبر؟
ویژه برنامه دادستان روز گذشته با موضوع بررسی نهضت ملی مسکن در سه استان قم، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی برگزار شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  ویژه برنامه دادستان روز گذشته با موضوع بررسی نهضت ملی مسکن در سه استان قم، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی برگزار شد.

در این برنامه محسن محمودآبادی دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم، محمد رحمانی دبیر مجمع مطالبه گران استان آذربایجان شرقی و علیرضا نیک پرور دبیر قرار احمدی روشن استان خراسان شمالی در برنامه به ارائه بحث درباره مسائل اجرای نهضت ملی مسکن در استان‌های خود پرداختند.

محسن محمودآبادی، دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم درباره چالش‌های ساخت مسکن ملی در استان قم بیان کرد: مهمترین موضوعی که در استان قم مطرح است ماهیت یک طبقه سازی یا چند طبقه سازی در استان قم مورد بحث قرار گرفته است و مسئولان در این ارتباط جلسات متعددی را گذاشتند و حتی با وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور طرح بحث کردند؛ روی اینکه یک طبقه سازی باشد یا نباشد بحثی نیست و تقریبا همه متوفق القول هستند یک طبقه سازی طرح مطلوبی برای مردم است.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم درباره ارزان بودن یک طبقه سازی گفت: طبق کارشناسی‌های انجام شده ساخت واحد مسکونی یک طبقه از هر واحد مسکونی چند طبقه به شدت ارزان‌تر خواهد بود و چیزی حدود ۳۰ درصد قیمت پایین‌تر خواهد بود.

بماند //// انتقاد مجری برنامه دادستان از عدم پاسخگویی مسئولین / از طرح نهضت ملی مسکن چه خبر؟

وی افزود: نکته مهم بعدی در یک طبقه سازی سرعت بالای ساخت منازل مسکونی است؛ در یک طبقه سازی فقط یک خانواده در مسکن سهیم است و خانواده‌ای که بتواند هزینه‌های ساخت مسکن را تامین کند، مسکن ساخته خواهد شد و ظرف شش ماه منزل تحویل مردم خواهد شد، اما در چند طبقه سازی اگر دولت و مردم آورده خودشان را به طور کامل بیاورند ساخت مسکن حداقل ۳۰ ماه به طول می‌انجامد که البته طبق تجربه گذشته ما ندیدیم زودتر از سه سال بتوانند مسکن چند طبقه را تحویل مردم بدهند.

محمود آبادی اظهار کرد: کشور ما الان در شرایط تورمی به سر میبرد یعنی هر سالی که میگذرد قیمت تمام شده ساخت افزایش پیدا میکند یعنی اگر قیمت تمام شده مسکن امسال ۸۰۰ میلیون تومان باشد، چند سال آینده قیمت هم افزایش پیدا می‌کند و نکته این است که آورده دولت در این بین تغییری نمیکند و مابقی پول را مردم باید بپردازند و ما در این بین با مردمی مواجه میشویم که به خاطر عدم توانایی پرداخت قسط‌های مسکن، برگه‌های خود را به دلالان میفروشند و باز هم مردم نیازمند بدون مسکن می‌مانند.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم عنوان کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته نسبت وقوع جرم و جنایت در یک کشور با گسترش شهر‌ها به صورت عمودی رابطه مستقیم دارد.

وی درباره اوضاع نهضت ملی مسکن در استان قم گفت: در استان قم تابستان امسال مصوب شد که چند طبقه سازی صورت بگیرد، ولی بعد از آن آقای عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی سابق به قم تشریف آوردند و گفتند باید در قم یک طبقه سازی انجام دهیم، اما بعد از چند ماه دوباره با عوض شدن وزیر معاونین وزیر دوباره طرح چند طبقه سازی در قم را مطرح کردند.

در بخش دوم برنامه، ارتباط اسکایپی با محمد رحمانی دبیر مجمع مطالبه گران استان آذربایجان شرقی گرفته شد و درباره مسائل و مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند بحث شد؛ وی با اشاره به مشکلات در این شهر گفت: شهر سهند در آذربایجان شرقی شهر جدیدی است که از سال ۱۳۸۰ ساخت و ساز در آن آغاز شده است و به عنوان شهر پایلوت در طرح مسکن مهر دولت احمدی نژاد مسکن سازی در آن صورت گرفت.

در یک و نیم گذشته از دولت حجت الاسلام رئیسی طرح ساخت مسکن هنوز در مرحله اول یعنی تامین زمین باقی مانده است که در شهر جدید سهند هم به این صورت است و در بقیه شهرستان‌ها وضعیت بدتری دارند؛ درباره مشکلاتی که وجود دارد ما دوست داشتیم مسئولین نیز در برنامه حاضر می‌شدند.

محسن فیضی پور، مجری برنامه دادستان در توضیحاتی درباره دعوت از مسئولین برای حضور در این برنامه برای پاسخگویی گفت: ما با مسئولین مرتبط به این حوزه تماس گرفتیم؛ بخواهم اسم ببرم آقای سعیدی سرپرست شرکت عمران شهر سهند، آقای ذاکری معاون عمرانی استاندار و آقای بخشی زاده مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان ارتباط گرفتیم و ایشان فرمودند که ما مصاحبه نمی‌کنیم که این نوع برخورد با رسانه عجیب است و این افراد یا جایگاه رسانه را نمی‌دانند یا جایگاه خودشان که مسئول هستند را نمی‌دانند.

فیضی پور ادامه داد: مسئول بودن یعنی اینکه باید مورد سوال قرار بگیرید و رسانه به عنوان نماینده مردم از شما سوال میپرسد و اینکه شما پاسخگو نیستید نشان می دهد شما شایستگی مسئولیت را ندارید.

محمد رحمانی، دبیر مجمع مطالبه گران استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در استان ما داده زیادی نسبت به طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد و داده‌هایی که آماده کردیم با مشاهدات میدانی و نقل قول آقای بخشی زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان که گفتند اگر برای مسکن دار شدن عجله دارید به سهند بروید.

رحمانی افزود: برخی از افراد رسانه‌ای از آقای بخشی زاده پرسیده بودند که این آورده اولیه زیاد است یا شش ماه یکبار تامین مبلغ ۶۰ میلیون تومان زیاد است و بیشتر افراد متقاضی قشر کارگر و مستضعف هستند که آقای بخشی زاده در جواب گفتند دولت تعهد ندارد مسکن رایگان به مردم بدهد و این ادبیات درستی نیست.
بماند //// انتقاد مجری برنامه دادستان از عدم پاسخگویی مسئولین / از طرح نهضت ملی مسکن چه خبر؟

دبیر مجمع مطالبه گران استان آذربایجان شرقی بیان کرد: در شهر سهند ۳۰۰۰ واحد بدون متقاضی داریم که به خاطر امکانات شهر جدید سهند است؛ این شهر حدود ۱۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، ولی زیرساخت‌ها کامل نیست و با ساکن شدن افراد جدید در این شهر تامین آب به عنوان یک نیاز اولیه چگونه خواهد بود؛ مردم به این دلیل به شهر سهند نمیروند که برای کار مجبور هستند هر روز به تبریز بروند و ساکن شدن در شهر سهند برایشان به صرفه نیست و اینکه تقریبا هیچ اداره‌ای در شهر سهند بعد از بیست سال وجود ندارد.

در بخش سوم برنامه، ارتباط تلفنی با محمد نیک پرور دبیر قرارگاه احمدی روشن استان خراسان شمالی گرفته شد و درباره مسائل و مشکلات طرح نهضت ملی مسکن استان خراسان شمالی بحث شد؛ وی با اشاره به مشکلات طرح ملی مسکن در این استان گفت: بزرگترین چالشی که در بیشتر استان‌ها داریم این است که دیتا مشخصی نسبت به طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها وجود ندارد و بعضا اطلاعات غلطی منتشر می‌شود.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان خراسان شمالی بیان کرد: در نشست اخیری که با اداره راه و شهرسازی داشتیم آمار ثبت نامی حدود ۶۴ هزار نفر ارائه شد که از این تعداد ۱۷۶۰۰ نفر دارای شرایط پنج گانه بودند و از این تعداد ۷۸۰۰ نفر تا الان واریز وجه داشتند که در ادامه حدود ۳۰۰ نفر از این طرح انصراف دادند؛ مثل اینکه ابتدائا قول ساخت افقی را داده بودند، اما بعد از آن قرار بر ساخت عمودی شد دلیل انصراف این افراد هزینه‌های جانبی ساخت عمودی مانند هزینه آسانسور بود.

نیک پرور عنوان کرد: در استان خراسان شمالی دو چالش عمده وجود دارد که مهمترین آن مشکلات تامین زمین بوده است که این امر در بجنورد به عنوان مرکز استان بیشتر است و صحبت‌هایی که با اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شد قرار بر این شد که ۶ هزار بافت ناکارآمد در بجنورد احیاء شود.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان خراسان شمالی عنوان کرد: در شهر بجنورد توسعه افقی زیاد مدنظر نیست و بیشتر به دنبال ساخت مسکن سه طبقه در زمین‌های ۲۰۰ متری هستند.

نیک پرور اظهار کرد: دومین چالشی که وجود دارد بحث تامین مالی است که با ساخت مسکن متری ۷ میلیون تومان در بجنورد یک واحد حدود ۱۰۰ متری ۷۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که ۴۰ میلیون تومان پرداخت اولیه، ۳۰۰ میلیون تومان وام است و مسئله بیشتر الباقی این مبلغ که باید از طریق خریدار پرداخت شود در بحث وام‌ها نیز به جز بانک مسکن هیچ بانک دیگری تسهیلات برای ساخت مسکن نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: در برخی از شهرستان‌ها مانند شهرستان جاجم و گرمه تسهیلات داده شده است و مردم شروع به ساخت مسکن کرده اند و برخی از منازل ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است و این نشان می دهد که اگر توسعه به صورت افقی باشد و به خود مردم بسپاریم، می توانیم بسیار زیاد به ساخت مسکن برسیم و مشکلات عدم همسانی پرداختی‌ها در توسعه عمودی نخواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.