کد خبر : 3847
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 - 20:50

در نشست خبری شورای اسلامی شهر قم مطرح شد:

از بازگشایی خیابان های جدید در قم تا توجه ویژه به پروژه های عمرانی محله محور در سال ۱۴۰۲

از بازگشایی خیابان های جدید در قم تا توجه ویژه به پروژه های عمرانی محله محور در سال ۱۴۰۲
در آستانه روز شوراها، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قم در جمع اصحاب رسانه به تبیین برنامه‌ها و عملکرد کمیسیون‌ها و تشریح بودجه سال 1402 مدیریت شهری پرداختند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حسین اسلامی در نشست خبری که در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد اظهار داشت: شورای اسلامی شهر در عرض مجلس شورای اسلامی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند، در این راستا اصل صد قانون اسلامی در رابطه با شورای اسلامی شهر می‌گوید پیشبرد امور اقتصادی، رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و … با نظارت شورای اسلامی شهر تحقق می‌یابد که اعضای آن توسط مردم و شهروندان انتخاب می‌شوند.

وی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر که نمایندگان مردم هستند شایسته است هر ساله گزارش عملکرد خود را به اطلاع شهروندان برسانند و ارتباط خوبی با اصحاب رسانه در انتقال فعالیت‌ها به مردم داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم پیرامون اهمیت شفافیت عملکرد اعضای شورای شهر عنوان کرد:تمامی جلسات شورا اسلامی شهر قم به صورت علنی و زنده پخش می‌شود و آرای اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز به صورت شفاف در صحن شورای شهر قابل مشاهده است.

وی در مورد حضور اعضای شورای اسلامی شهر قم برای انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: یک تا دو نفر از اعضای شورای شهر درنظر دارند برای انتخابات مجلس نامزد شوند که هنوز به قطعیت نرسیده است.

اسلامی گفت:بهترین زمینه برای خدمت رسانی به شهروندان عرصه پارلمان شهری است و اعضای شورای شهر در سالهای فعالیت خود در این نهاد، اشراف خوبی به قانون پیدا می‌کنند.

وی در مورد درخواست افراد در زمینه پرداخت عوارض افزود: هر شهروندی که عوارض خود را پرداخت نکند و به سال آینده منتقل شود اگر توجیه منطقی داشته باشد می‌تواند درخواست تخفیف داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در مورد نظارت بر شهرداری عنوان کرد: ارگان‌هایی مانند شهرداری که گردش مالی بالایی دارند نوع نظارت متفاوت و خاص است، به طور کلی یکی از راه‌های مبارزه با فساد تدوین یک سیستم دقیق است که خوشبختانه در شهر این سیستم شکل گرفته است.

وی بیان کرد: نظارت بر مسائل مالی شهرداری با بودجه بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومانی بسیار مهم است و نحوه مبارزه با فساد نیز روش‌های متفاوتی دارد که برخورد با افراد خاطی از جمله آنان است و روش دیگر آن است که زمینه‌های بروز فساد را شناسایی و از ریشه اصلاح کرد.

اسلامی در مورد تائید شهردار توسط شورا اظهار داشت: انتخاب شهردار اولین وظیفه اعضای شورای اسلامی شهر برای مدت ۴ سال است و شورا در طول سال‌های فعالیت شهردار، نظارت‌های خود را انجام و تذکرات را به صورت شفاهی و کتبی ارائه می‌کند.

وی ادامه داد:اگر به هر دلیلی از خدمت‌رسانی شهردار قم محروم شویم، افرادی برای جایگزینی ایشان مدنظر قرار دارند که بسیار توانمند هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در مورد روند تسهیل خدمت رسانی به شهروندان در شورا بیان کرد: با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه قضائی یکی از قضات برتر استان قم انتخاب و مقرر شد در شهرداری مستقر شود تا پرونده‌های شهروندان که با شهرداری مرتبط است در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تأیید محق بودن شهروندان، حقوق آنان پرداخت شود و در صورت عدم محق بودن آنان، بر اساس ۱۰ مبنا، این موضوع صورتجلسه می‌شود و فرد می‌تواند در دادگاه خواسته خود را پیگیری کند.

وی در خصوص سلب عضویت یکی از اعضای شورا عنوان کرد: غیبت‌های این عضو در مرحله اول دارای توجیه بود اما در ادامه بیش از اندازه مجاز بوده است و توضیحات وی در صحن علنی شورا اعضا را قانع نکرد.

اسلامی گفت: در نهایت، مصوبه شورای شهر قم به شورای حل اختلاف استان که اعضای آن استاندار قم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس دادگستری استان و نماینده شورای استان هستند ارسال شد و در این شورا نیز توضیحات عضو شورا ارائه و در نهایت با رأی گیری صورت گرفته سلب عضویت این عضو شورا تأیید شد.

وی در باره پارکینگ نیز افزود: دریافت هزینه پارکینگ در مناسبت‌های مختلف برای شهروندان و زائران مشکلاتی فراهم آورده و آنان ساعت‌ها باید برای خروج از پارکینگ‌ها در صف پرداخت هزینه پارکینگ باشند که باید این موضوع با برداشتن تعرفه در مناسبت‌های خاص مرتفع شود.

در ادامه نیز محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در خصوص بودجه مدیریت شهری اظهار داشت: در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان بودجه مدیریت شهری قم برای طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: به طور معمول در کلانشهرها، بودجه‌ای که برای هزینه‌های عمرانی اختصاص داده می‌شود، از هزینه‌های جاری کمتر است، ولی خوشبختانه این نسبت در شهر قم بالعکس است.

دهناد بیان کرد: رویکرد شورای اسلامی شهر قم،اتمام طرح‌های نیمه تمام است، در ابتدای دوره فعلی شورای شهر، خیلی از طرح‌های قم کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، برای امسال برخی پروژه‌های کلان را برای محدوده شهر قم پیش بینی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد:از ابتدای شورای ششم، پروژه‌های محدوده مرکزی قم، جزو اولویت‌های بالای این شهر بوده، که مراحل چهارم‌ و پنجم زیرگذر عمار یاسر از جمله این طرح‌هاست، اهتمام جدی شورا این است که در سال جاری این طرح تکمیل شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: همچنین در جهت احداث طرح‌های هسته مرکزی شهر، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، همچنین سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال نیز برای طرح عمار یاسر در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره طرح پارکینگ ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س) گفت: این طرح که به صورت مشارکتی است، قرارداد آن سال گذشته منعقد شد و مراحل طراحی آن در حال انجام است و در کوتاهترین زمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

دهناد افزود: مراحل فنی طرح زیرگذر امام موسی صدر نیز انجام و به عنوان یکی از طرح‌های شاخص با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال پیش بینی شده‌است، همچنین توسعه پیاده‌ راه‌ها در محدود مرکزی شهر، محدوده سه راه بازار تا چهار راه بازار و پل علیخانی از دیگر طرح‌های شهری شاخص قم در سال جاری به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد:طراحی تقاطع سه سطحه میدان سپاه به عنوان محل اتصال محورهای عمار یاسر و جمهوری اسلامی، تقاطع غیر همسطح فردوسی و صدوق، پل نیک اندیش و زیرگذر شهید کبیری در محدوده شهر قائم هم از دیگر طرح‌های شاخصی است که برای سطح شهر در دستور کار است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم درباره احداث پارکینگ عنوان کرد: پیگیری‌های شورای اسلامی شهر، در حال حاضر در خیابان امام‌(ره) یک پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ خودرو در حال احداث است‌ و مراحل فنداسیون آن انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در خیابان آذر نیز اراضی است که پارکینگ در آنها درحال احداث است، پارکینگ شرقی حرم نیز در سه طبقه اجرا خواهد شد.

دهناد ادامه داد: در سال گذشته درآمد شهرداری از محل حذف و کسر پارکینگ، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود و این رقم برای سال‌های مختلف نیز موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص مکاتبه‌های مختلفی بین شورا و شهرداری صورت گرفته، این رقم انباشته شده و شورا مطالبه می‌کند، چرا که این پول دِین شهرداری به شهروندان می‌باشد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم تصریح کرد: با توجه به سفر دوم رئیس جمهور در سال جاری شورای شهر قم در رابطه با این سفر، هشت طرح را به استانداری پیشنهاد داده و تشریح کرده است.

وی افزود: این طرح‌ها با محوریت حرم حضرت معصومه و محدوده مرکزی شهر است و توسعه زیرساخت‌های پیرامون مسجد جمکران، پروژه‌های حمل‌ونقلی مبتنی بر ریل، قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، خرید رام قطار برای متروی قم و کاربری‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) برای تامین زیرساخت‌های انرژی و الحاق اراضی مجاور این محور به محدوده شهری از جمله این طرح‌هاست.

دهناد بیان کرد: از دیگر طرح ها نیز زیرساخت‌های لازم جهت اتصال حمل‌ و نقل درون شهری به برون شهری، احداث ۲ تقاطع غیرهمسطح، احداث شهرک مسکونی در مجاورت شهرک های صنعتی، بازآفرینی محله‌های قدیمی و دارای بافت فرسوده مانند امامزاده ابراهیم، خاکفرج، دروازه ری و نوبهار به شمار می رود.

وی عنوان کرد: همچنین شورای شهر پیشنهاد داد تا طرح فرودگاه قم نیز در راستای ارتقای خدمات زائران در ردیف مصوبه‌های سفر هیات دولت به استان قرار بگیرد، ضمن اینکه ایجاد مرکز نوآوری و فن‌آوری مدیریت شهری در قم را از دیگر پیشنهادهای ارائه شده، برای سفر رئیس جمهور است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم تصریح کرد: معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، ایجاد این مرکز را در شهرهای مختلف دنبال می‌کند، در این باره پیشنهاد داده‌ایم که جزو مصوبه‌های سفر باشد تا زمینه برای حضور مجموعه‌های دانش بنیان که محصولی درخصوص مدیریت شهری دارند، فراهم شود.

همچنین در این نشست، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر در مورد برخی بازگشایی ها در معابر گفت: خیابان‌های شهید برقعی، جمهوری اسلامی حد فاصل میدان امام حسین‌(ع) تا یادگار امام، شهید صادقی، برخی از این طرح‌هاست که هیچ کدام از این طرح‌ها خارج از طرح‌های جامع شهری نبوده است.

روح‌الله امراللهی بیان کرد: تنها چهار خیابان بُن بست در شهر قم وجود دارد و عمار یاسر یکی از آنهاست و سال قبل سه هزار میلیارد ریال برای تملک، ۷۰۰ میلیارد ریال نیز برای تقاطع غیرهمسطح آن هزینه شده، تقریبا طی ۶ سال اخیر مدیریت شهری حدود هشت هزار میلیارد ریال در عمار یاسر هزینه کرده است.

وی اظهار داشت: تلاش داریم مصوبات در راستای طرح‌های جامع شهری باشد، در این زمینه موفقیت شورای شهر به دلیل عدم انجام فعالیت غیرمطالعاتی است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر عنوان کرد: خیابان شهید برقعی، خیابان جمهوری، خیابان شهید صادقی، بلوار عماریاسر و … ازجمله خیابان‌هایی هستند که طی دو سال گذشته بازگشایی شدند.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ فاز ۵ عماریاسر پس از ۵۶ سال بازگشایی خواهد شد، همچنین بلوار شهید آوینی شهرک قدس و اتصال به شهرک مهدیه از جمله طرح هاست و درحال حاضر اولویت ما هسته مرکزی شهر و فاز ۵ عماریاسر است و ادامه بلوار شهید آوینی فعلا در دستورکار قرار ندارد.

امراللهی افزود: سال گذشته ۹۳۰ میلیارد تومان تملکات انجام دادیم، عنوان کرد: سالی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان قرامت بازگشایی خیابان‌های قدیمی پرداخت می‌شود که در عرصه افزایش خدمات در بافت فرسوده تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهری عقب نشینی خیابان‌های مختلف مورد نظر قرار گرفت و پس از تصویب این طرح برخی از خیابان‌ها از عقب نشینی معاف می‌شوند.

همچنین نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه سال قبل برای شهرداری قم، بودجه ۴۲ هزار میلیارد ریالی مصوب شد گفت: این رقم در اصلاحیه به ۵۳ هزار میلیارد ریال رسید و نشان داد که عملکرد شهرداری بیش از مبلغ مصوب شده بوده است.

محسن محرری با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی شهرداری قم به شورا مبلغ بودجه بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال بود گفت: مطابق پیش بینی‌ها، شهرداری بیش از رقم مصوب، عملکرد داشته است.

وی با بیان اینکه رقم هشت هزار میلیارد ریال برای بودجه شهرداری قم منطقی بوده است گفت: تقریبا نسبت به عملکرد شهرداری، ۳۵ درصد افزایش داریم و این هدف‌گذاری محقق خواهد شد.

وی گفت: این نشان می‌دهد شورای شهر به توان شهرداری باور داشته و با توجه به ظرفیت‌های مدیریت شهری و همه ملاحظات موجود جای نگرانی نیست.

محرری همچنین با اشاره به وجود ۱۵ هزار پرونده مربوط به قلع و قمع در قم افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، همه متخلفان باید تا پایان دی ماه سال جاری، مبلغ جریمه را بدون تخفیف و تقسیط واریز کنند.

همچنین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: از شهروندان درخواست داریم اگر باغی در شهر مغفول واقع شده است آن را اطلاع‌رسانی کرده تا صدور شناسنامه و حفاظت از باغات در دستور کار قرار بگیرد.

سیدمجتبی سبحانی ثابت در ادامه عنوان کرد: فعالیت در عرصه حجاب و عفاف بر عهده سازمان‌های مختلف و تمام مردم انقلابی و ارزشی است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه دارد فضای بوستان‌ها را از حضور هنجارشکنان، متناسب کند، مطرح کرد: متاسفانه نیروی لازم برای انجام این اقدام در شهرداری وجود ندارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: متاسفانه در مواردی که پارک‌بانان تذکراتی داده‌اند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه نیازمند تامین تجهیزات آتش نشانی برای شهرداری قم هستیم، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل هزینه‌های بالا شهرداری توان تامین این تجهیزات را ندارد و تلاش کردیم این موضوع را در سفر دوم رئیس جمهور به قم بیاوریم.

سبحانی ثابت با اشاره به اینکه در بافت فرسوده لکه‌های زمینی بزرگی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در تمام مناطق برای سال ۱۴۰۲ بودجه دیده شده است تا زمین‌ها و گاراژهای قدیمی خریداری شود تا احداث بوستان در این مناطق نیز دنبال شود.

وی اضافه کرد: در گذشته ۳۵۰ تن تفکیک زباله انجام می‌شد که سال گذشته با راه‌اندازی فاز دوم کارخانه پردازش ۳۵۰ تن دیگر نیز به ظرفیت استان اضافه شد که امروز دفن زباله در قم را به صفر رسانده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.