کد خبر : 5995
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 9:48

مدیر حوزه های علمیه:

کار دستگاه دیپلماسی کشور در جریان سازی اسلامی علیه قرآن سوزی قابل تحسین است

کار دستگاه دیپلماسی کشور در جریان سازی اسلامی علیه قرآن سوزی قابل تحسین است
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: دستگاه دیپلماسی کشور با شوری که دارد برای شکل گیری جریانی در دیپلماسی جهان اسلام دارد قابل تحسین است و باید با تنظیم اسنادی جلوی جسارت به مقدسات دین اسلام و قرآن کریم را گرفت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ آیت الله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) اظهار کرد: باید اظهار تاسف کرد که به نام آزادی به بزرگ ترین کتاب آسمانی که جلوه گاه هنرهای متعالی است در غرب و کشور سوئد اهانت می شود.

وی افزود: قرآن فراتر از هر مذهبی برای کل ادیان الهام بخش است و کتاب هنری است که بزرگ ترین هنرمندان در برابر انوار آن تواضع کرده اند.

مدیر حوزه علمیه کشور تصریح کرد: این که با حمایت رسمی دولت های اروپایی به قرآن به عنوان نماد عظمت مسلمانان و جلوه گاه هنرهای الهی جسارت شود قابل قبول نیست.

اعرافی بیان کرد: جامعه هنرمندان ایران و هنرمندان حوزه علمیه این اقدام را محکوم می کنند و انتظار دارند سازمان ملل و دیگر مجامع بین الملل، جریان های اجتماعی، سیاسی، دانشگاه ها، مراکز علمی دنیا و مراکز دیپلماسی عالم اسلام در این زمینه محکومیت این اقدام تلاش بیشتری انجام دهند.

وی هنرمندان حوزوی را تغییر معادلات هنر در عالم معاصر ذکر کرد و گفت: رسالت هنرمندان حوزه این است که همه معارف و گنج های دقیق و ظریف فکری اسلام را در زیباترین قالب ها ارائه کنند.

مدیر حوزه علمیه کشور افزود: کار هنری در جامعه کنونی باید متناسب با اقتضائات امروز باشد چون هنر تکثر بیشتری پیدا کرده و ظرفیت های روزافزون دارد و حوزه به مثابه پایگاه دین رسالت هنر حوزوی و الهی و دینی را بر دوش خود حفظ کند تا در خدمت معارف بلند اندیشه اسلامی باشد.

وی بیان کرد: یکی از مهم ترین اضلاع همه تمدن ها، هنر است و تمدن ها نیاز به هنرهایی دارند که آن تمدن را حفظ کند و هیچ تمدنی بی نیاز از هنر نیست و باید در نظر داشت که تمدن معاصر غرب که بعد از رنسانس بوجود آمد جریان بزرگی در حوزه هنر پایه ریزی کرد.

وی گفت: یک پای استوار غرب آن است که انواع هنرها را مورد استفاده قرار دهد اما متاسفانه با وجود همه امتیازهایی که در هنر غربی وجود دارد هنر در تمدن غربی گوشه ای و اضلاعی از آن مبتذل و در اسارت شهوت و حیوانیت انسان است.

اعرافی ادامه داد: بخش دیگری از هنر غربی را شاهدیم که اگر مستقیم مروج و اشاعه دهنده فرهنگ شهوت و حیوانیت نباشد مروج ابعاد دیگری از تمدن غربی است که دور از عالم قدسی و حیات واقعی بشر است و در غرب هم هنر و معنویتی دنبال می شود اوج که می گیرد به عنوان جایگزین دین در تئوری های غربی دنبال می شود در نتیجه هنر در دنیای معاصر و ذیل تمدن غربی یا شهوانی است یا جایگزین دین قرار می گیرد و این روح جریان هنر غربی و هالیوود است.

مدیر حوزه علمیه کشور افزود: انقلاب اسلامی باید مبانی معرفتی عالم را تغییر دهد و باید معادلات هنری عالم را نیز تغییر دهد و این تغییر معادله و جایگزینی ریل جدید برای هنر راهبری هنر به سمت قدسی و عالم غیب وظیفه بزرگ همه هنرمندان به خصوص هنرمندان حوزوی است.

اعرافی گفت: در ایران اسلامی در دهه های متمادی پس از انقلاب اسلامی شاهد جوانه های نو، جرقه های جدید و جریان های خوبی در عرصه هنر هستیم اما همه آن ها برای انجام آن رسالت بزرگ یعنی راهبری معادلات هنری کم است و این راه، شور و هیجان انقلابی و علم و دانش و معرفت عمیق می خواهد.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم گفت: قدرت ماندگاری تعبیه شده در داستان غدیر، قرار گرفتن در پایان عمر رسول خدا، گره خوردن با حجه الوداع و ایجاد تمهید برای تشنگی شنیدن پیام غدیر، از عوامل ماندگاری واقعه غدیر خم است.

مدیر حوزه علمیه کشور عنوان کرد: هنر نقش بزرگی در داستان غدیر ایجاد کرد و تاریخ نگاری های هنرمندانه ، نثرهای زیبا و جذاب و سخنرانی های دلربا و در اوج آن زنجیره شعر شاعران قرار گرفت و در کنار آن شاهد مجاهدت ها و جانفشانی های زیادی بودیم.

وی اظهار کرد: غدیر به عنوان پیام آور حیات و نجات انسان تا پایان تاریخ علیرغم همه عنادها و دشمنی ها باقی ماند و آفرینش واقعه غدیر با ده ها نکته بود که قضیه برجسته شود و قرار گرفتن طیفی از هنرها علیرغم همه موانع عامل ماندگاری غدیر شد که یکی از آن ها شعر است.

مدیر حوزه علمیه کشور بیان کرد: غدیر در آمیخته با هنر و ماندگار به لطف و برکت هنر آسمانی و متعهد با شخصیتی گره خورده که کانون هنر است و در او همه فضیلت ها تجسم پیدا کرده بود و همه آن معرفت با هنر مولای متقیان گره خورده بود که اوج آن در نهج البلاغه هویدا است.

اعرافی افزود: هر موضوعی را که در نهج البلاغه دنبال کنیم خواهیم دید که آن موضوع بسیار پیچیده ، معرفتی و دقیق در آمیخته با هنر است و هنر امیرالمومنین (ع)آن است که پیچیده‌ترین مفاهیم فلسفی و کلامی را در قالب های جذاب هنری ارائه کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.