کد خبر : 11440
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 9:23

معاون وزیر ارشاد:

استان قم پرچم‌دار کتاب‌آرایی است

استان قم پرچم‌دار کتاب‌آرایی است
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قم همواره در خصوص تولید محتوی کتاب پیشتاز بوده است گفت: این استان هم اکنون در زمینه کتاب‌آرایی و آراستن کتاب نیز پرچم‌دار است و آثار زیادی تولید و ارائه می‌شود.
۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ یاسر احمدوند یکشنبه شب در آیین تجلیل از سه پیشکسوت حوزه کتاب و ادبیات در تالار فرهنگ و هنر قم با اشاره به حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم حسینی متخلص به ژرفا که در مقام شاعر و مترجم مورد تجلیل قرار گرفت اظهار داشت: ویرایش، ساختارسازی، کارهای متعدد و متنوع نشان‌دهنده جایگاه ویژه، فضل و توانمندی این شخصیت ادبی می‌باشد.

وی همچنین وجود چند شیونامه دائره‌المعارف در بین آثار حجت‌الاسلام حسینی را مورد اشاره قرارداد و خاطرنشان کرد: شیونامه نویسی برای دائره‌المعارف بیان‌گر توانمندی بالای یک مولف است.

وی ادامه داد: تهیه محتوا، شیوه تدوین مدخل‌ها، موضوع، منابع، مصادر، ضمایم همچنین شیوه نگارش و ارجاعات، تنها کار یک ویراستار نیست، بلکه کار یک مدیر ارشد تولید است.

احمدوند در ادامه تصریح کرد: بنانهادن قاعده‌گذاری و ساختمان یک دائره‌المعارف، نشان از توانمندی بالای علمی این بزرگوار است.

معاون وزیر ارشاد کارهای حجت‌الاسلام حسینی در زمینه ترجمه را ارزشمند و حاکی از تسلط بالای ادبی او توصیف کرد و بیان داشت: ترجمه کتاب الغدیر علامه امینی(ره) همچنین کتاب‌های «فلسفه‌ ما» و «اقتصاد ما» از شهید محمد باقر صدر نیز کار بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

 

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: پرداختن به متن کتاب یک نابغه علمی مانند شهید صدر کار ویژه‌ای است.

وی تلاش‌های حجت‌الاسلام حسینی در حوزه حقوق را شایسته قدردانی عنوان کرد و گفت: دغدغه ایشان در حوزه شعر بسیار آموزنده است.

این مقام وزارت ارشاد همچنین ابراز امیدواری کرد: جوان‌ترها در قم، قدر این استاد ارزنده و ارزشمند را بدانند و از محضرشان بهره‌مند شوند.

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنان با اشاره به استاد عبدالرحیم موگهی ملقب به شمیم به عنوان دومین شخصیت کتابی و ادبی که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت اظهار کرد: کار ایشان در ویراش، صرفا نه به خاطر یک ویراستار صوری و زبانی بلکه به عنوان مدیر تولید، مفهومی که هنوز در فعالیت‌های انتشاراتی کشور جایگاه خود را پیدا نکرده، قابل قدردانی است.

احمدوند ادامه داد: در برخی کشورهای صاحب نام در حوزه نشر، این سردبیر است که تولید محتوا را مدیریت و نظام کتاب را طراحی می‌کند.

وی اضافه کرد: اسم یک پایان‌نامه، رساله و یا تعدادی مقاله صرفا کتاب نیست، کتاب شدن یک محتوا، نیازمند طراحی و ساختارسازی است، همچنین شیوه آرایش، نگارش و صفحه‌آرایی کتاب نیز قاعده‌ خاص خود را دارد.

وی گفت: کسی که در مقام ویراستار قرار می‌گیرد باید همه این فنون و فن تولید کتاب را بداند، استاد موگهی نمونه بارز یک مدیر توانمند تولید کتاب است.

معاون وزیر ارشاد با استقبال از پیشنهاد استاد موگهی در رابطه با روش آموزش افزود: امیدواریم در موسسه خانه کتاب و ادبیات این پیشنهاد را با نظارت ایشان پیش ببریم.

وی با تاکید بر اینکه حضور استاد موگهی را باید در قم مغتنم بدانیم اضافه کرد: برخی بزرگواران و جوان‌ترها از محضر ایشان بهره برده و استفاده می‌کنند.

احمدوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استاد محمدمهدی نوری از تصویرگران حوزه نشر به عنوان سومین شخصیتی که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت خاطرنشان کرد: ایشان نشانه و نماد کار گرافیکی، تصویری‌سازی کتاب‌ها، سازمان‌دهی گرافیست‌ها و تصویرسازان است.

وی ادامه داد: استاد نادری کار ارزشمندی را در قم آغاز و پایه‌گذاری کرده و به عنوان محور عده‌ای از تصویرسازان و گرافیست‌ها در حال آموزش و تربیت افراد است.

احمدوند خاطرنشان کرد: در یک دوره‌ای در تولید محتوای کتاب در قم پیشتاز بودیم ولی در کتاب‌آرایی و آراستن کتاب خیلی جلو نبودیم، اما در حال حاضر این استان در این زمینه پرچم‌دار است و کارهای زیادی تولید و ارائه می‌شود.

معاون وزیر ارشاد ضمن ابراز امیدواری از اینکه تشکل تصویرسازان در قم به نتیجه خوبی برسد یادآور شد: مشکل‌های آنان در زمینه نمایش کارها و پشتیبانی از مجموعه تصویرسازان به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شود.

معاون وزیر ارشاد در بخش پایانی سخنان همچنین از خانواده و کسانی که این پیشکسوتان ادبی کشور را برای رسیدن به این جایگاه رفیع و بلند همراهی کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.