کد خبر : 1184
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 - 13:08

به مناسبت سالگرد شهادت سردار دلها؛

الگوی مکتب شهید سلیمانی؛ خدمت خالصانه برای ارتقای امنیت و آسایش و اقتدار امت اسلامی است

الگوی مکتب شهید سلیمانی؛ خدمت خالصانه برای ارتقای امنیت و آسایش و اقتدار امت اسلامی است
خدمت خالصانه برای ارتقای امنیت و آسایش و اقتدار امت اسلامی در تمام زمینه ها از جمله نظامی، فرهنگی، اقتصادی و.. از شاخصه های مکتب شهید سلیمانی است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  یکی از نکات مورد تاکید رهبر انقلاب در مقاطع مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همت ملی برای قوی‌تر شدن همه‌جانبه ایران به عنوان تداوم مسیر عزتمندانه ایرانیان در عرصه جهانی است. با بررسی رخدادهای منطقه‌ای پس از انقلاب و رفتار خصمانه قدرت های استکباری با نظام اسلامی بهتر می‌توان به چرایی این سوال که افزایش قدرت ایران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و دفاعی و اتخاذ مواضع قدرتمندانه این کشور در سطح جهانی چه نقشی می‌تواند در افزایش عزت و سربلندی ایران اسلامی و ارتقای امنیت مردم داشته باشد، پاسخ داد.
یکی از جلوه‌های اقتدار و امنیت ایران را که شهید قاسم سلیمانی در بوجود آوردن آن نقش بسزایی ایفا نمود، باید تغییر رویکرد استکبار جهانی نسبت به ایران دانست. او که خود را یک سرباز مطیع ولایت می دانست در راستای اجرای فرامین رهبری به دنبال افزایش اقتدار و ارتقای امنیت و آسایش امت اسلامی در عرصه‌های مختلف بود و از این جهت مورد کینه شدید دشمنان اسلام و در راس آنان آمریکای مستکبر قرار گرفت.

وحشت دشمنان از جامعیت سردار سلیمانی و تداوم راه اوست

از همین رو حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نزدیک شدن به ایام شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: کاربرد واژه مکتب برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی مقام معظم رهبری، نشان می دهد این شهید والامقام جدا از ویژگی های خاص نظامی و برخورداری از شجاعت و رشادت در میدان نبرد، مرد میدان همه عرصه‌های زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بود.
وی ادامه داد: همین جامعیت شخصیتی او سبب شد، دشمنانش هر گاه نام او را می شنیدند در برابر عظمتش تعظیم کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به اعتراف دوست و دشمن، سردار سلیمانی مرد میدان اخلاق و تواضع، توکل به خدا، عواطف و احساسات متعالی و مرد میدان تبعیت از ولایت بود.
حجت الاسلام ملک زاده ابراز داشت: در مکتب سلیمانی، راهبرد جذب حداکثری نمود آشکار داشت؛ او خدمت به خلق و دفاع از مظلوم را وظیفه خود می دانست و همه مردم با هر دیدگاه و سلیقه ای را دوست داشت مگر ظالمین و مستکبرین و کسانی که منشأ فساد در زمین بودند.
وی عنوان کرد:شهید سلیمانی بی شک نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری بود که با شکست جنایتکاران دست‌پرورده آمریکا در منطقه، ابهت پوشالی شیطان بزرگ را فروریخت.
سردار سلیمانی بر افزایش اقتدار ایران در تمام عرصه ها تاکید داشت
وی اضافه کرد: این شهید گرانقدر به تبعیت از رهبرش بر افزایش اقتدار ایران در همه عرصه ها تاکید داشت و معتقد بود گرچه افزایش قدرت نظامی یکی از جلوه‌های بسیار مهم اقتدار ایران است اما نباید از افزایش قدرت در سایر عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و علمی و فناوری، و… هم غافل ماند.
حجت الاسلام ملک زاده تاکید کرد: او اقتدار همه جانبه و متوازن ایران در شرایط کنونی و با توجه به دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران را بسیار حائز اهمیت می‌دانست. برای همین او خود علاوه بر خط مقدم دفاعی در خط مقدم سایر عرصه های اجتماعی و فرهنگی هم حضور فعال داشت.
وی تصریح کرد: زمانی که بحران داعش منطقه را فراگرفته بود در بحبوحه حضور در عرصه های نظامی و تامین تدارکات لازم دفاعی در سوریه و عراق برای مقابله با داعش، هرگز از عرصه های فرهنگی و هنری غافل نماند.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در همین ایام گاه در سر صحنه ساخت فیلم  سینمایی«به وقت شام» حاضر می شد و بر نحوه ساخت این فیلم نظارت می کرد تا به موقع آماده و قبل از اتمام کار داعش برای پخش آماده شود. او همچنین از نزدیک با عوامل ساخت سریال «پایتخت۵» در ارتباط بود و ریزه کاری های این سریال را که داستان محوری آن مربوط به داعش بود هدایت می‌کرد و برایش اهمیت داشت که چه تصاویری از داعش در تلویزیون پخش شود تا چهره واقعی و میزان ددمنشی این جریان تروریستی را برای مردم به نمایش گذارد.

شهید سلیمانی تربیت یافته مکتب اسلام بود
شهید سلیمانی بی شک نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود که با شکست جنایتکاران دست‌پرورده آمریکا در منطقه، ابهت پوشالی شیطان بزرگ را فروریخت؛ جرم او دفاع از مظلومان و ستمدیدگان منطقه در برابر مزدوران استکبار جهانی بود و این که تا لحظه آخر در مبارزه با تروریست های قاتل دست‌پرورده غرب و متجاوزان به نوامیس امت اسلامی استوار و مستحکم بود. شهادت سردار رشید اسلام و فرمانده ارشد مدافعان حرم اهل بیت(ع) در آستانه شهادت یگانه بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، آن هم به دست شقی‌ترین آحاد بشر، تنها زیبنده و شایسته ‌مردان مومنی است که به تعبیر قرآن کریم تا آخر بر سر عهدی که با خدای خویش بستند، صادقانه ایستادند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمانشان ایجاد نشد.

شهید سلیمانی الگوی جوانان محور مقاومت
از همین رو  حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به نزدیک شدن به ایام شهادت حاج قاسم، اظهار داشت: شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست شقی‌ترین انسانهای دوران ما، نماینگر تفاوت و تقابل دو گروه از انسان ها می‌باشد که در برابر دیده همگان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در یک سو کسانی که برای ظلم و جنایت در سرار جهان، هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیستند و گذشته‌ای همراه با جنگ و خونریزی در کارنامه‌ای سیاه خود دارند. از سوی دیگر انسان های معتقد و آزاده قرار دارند که با ایثار و از خودگذشتگی، در راه خدا و مبارزه با ظلم و ظالمین، از هیچ امری دریغ نمی‌ورزند؛ ریشه این تفاوت در سعادت‌ها و شقاوتها است .
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: جذابیت خاص شخصیت خودساخته شهید سلیمانی هم در حیات و هم پس از شهادت ایشان، الگویی کم‌نظیر را برای همگان بویژه جوانان در کشورمان و جوانان محور مقاومت و دیگر کشورها، به نمایش می‌گذارد که بندگی خدا، ارادت به اهلبیت و اطاعت از ولی امر، ذکاوت و تیزبینی، شجاعت، مقاومت و مهربانی را در سیره عملی خود جای داده بود، اینها ویژگی‌هایی است که انسان را تمام میدان‌های زندگی، موفق و‌پیروز می‌گرداند. به همین دلائل است که شهید حاج قاسم سلیمانی محبوب دلها و الگوی رفتاری جوانان در عصر ما بود.
توفیقات گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند روحیاتی مانند روحیه شهید سلیمانی می‌باشد
وی عنوان کرد: گام دوم انقلاب که با مقصدی متعالی و افقی روشن از جانب رهبر معظم انقلاب تبیین و ترسیم گشته، نیاز به روحیات و خصلت‌هایی است که نمونه‌های بارز آن در شخصیت خودساخته شهید حاج قاسم سلیمانی پرورش یافته بود که همراهی اندیشه انقلاب اسلامی و تلاش عملی در این مسیر مقدس از مهم‌ترین آنهاست.

بصیرت یکی از اصول مکتب حاج قاسم است
این در حالی است که سردار اسدالله گنجعلی همرزم شهید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:  شهید قاسم سلیمانی هم در زمان حیات خود و هم بعد از شهادت خود آمریکا را شکست داد.
وی ادامه داد: حاج قاسم یک سرباز فداکار و شهادت طلب انقلابی ایران بود، حاج قاسم می فرمائید کسی نمی تواند قبل از اینکه علم بیاموزد عالم شود شرط عالم بودن علم آموزی است پس شرط شهید شدن هم شهید بودن است.
همرزم شهید سلیمانی با اشاره به اینکه شهدا به ما آموختن که انقلاب اسلامی به تلاش و مجاهدت و صبر نیازمند است، گفت: شهید سلیمانی در سخنان خود می فرمایند که یکی از اصول پاسداری از انقلاب اسلامی اصل جهادی است.
وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم در مکتب خود اصل جهادی بودن را به ما آموخت. در نظام مقدس برای انقلاب اسلامی باید تلاش مستمر داشت و خط شکن بود و اینکه کار مخلصانه و کارآمد نیاز است .
سردار گنجعلی افزود: یکی از دروس مکتب حاج قاسم اصل بصیرت است که یکی از اصول پاسداری از انقلاب هم می باشد. تشخیص حق از باطل و اینکه کجا باید باشیم.
وی گفت: حاج قاسم به ما یاد داد، فرقی نمی کند کجا باشید، تکلیف هرچه باشد و هرکجا باشد ، برای دفاع از مظلوم باید وارد شد.

حضور جهادگونه درس حاج قاسم به مسئولان
در مکتب شهید سلیمانی، قوی‌تر شدن ایران فقط منحصر به بعد نظامی نمی ماند. این شهید گرانقدر به تبعیت از رهبری تاکید داشت گرچه افزایش قدرت دفاعی یکی از جلوه‌های بسیار مهم اقتدار ایران است اما نباید از افزایش قدرت در سایر عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی و فناوری، مبارزه با فساد و… هم غافل ماند. او اقتدار همه جانبه و متوازن ایران در شرایط کنونی و با توجه به دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران را بسیار حائز اهمیت می‌دانست. از دیدگاه وی در همه ابعاد باید این مهم اتفاق افتد تا به فرموده رهبر معظم انقلاب به نقطه‌ای برسیم که دشمنان حتی جرأت تهدید ایران را هم پیدا نکنند.
رسیدن به این نقطه همان گونه که شهید قاسم سلیمانی عزیز نشان داد با حضور جهادگونه همه مسئولان در عرصه‌های مختلف و خدمت خالصانه به مردم از کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان گرفته تا تامین امنیت امت اسلامی و مبارزه سرسختانه با دشمنان متجاوز میسر است؛ و این مهمترین درسی است که همه مسئولان ما باید از مکتب شهید سردار سلیمانی بیاموزند.

حسین حیدری
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.