کد خبر : 11986
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 17:17

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بازار یکی از ارکان مهم حفظ پایگاه مردمی انقلاب است

بازار یکی از ارکان مهم حفظ پایگاه مردمی انقلاب است
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی از چهره‌های برجسته مبارزین نهضت انقلاب اسلامی از بازاریان و اصناف بودند ، گفت: بازار یکی از ارکان مهم حفظ پایگاه مردمی انقلاب است
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در دیدار هیات رئیسه اتاق اصناف قم افزود:به ما یاد داده‌اند که اگر کسی کار نیکی انجام داد پاداش حسنه به آن بدهیم؛ بازار یکی از ارکان مهم حفظ پایگاه مردمی انقلاب است؛ مسئولین امروز ما وقتی می خواستند مردم را به صحنه انقلاب بیاورند سراغ مسئولان کلیدی بازار می رفتند که با اشاره آنها کرکره‌های مغازه پایین کشیده م یشد و اعتراض خود را به دستگاه طاغوت اعلام می کردند.

وی با بیان اینکه برخی از چهره‌های برجسته مبارزین نهضت انقلاب اسلامی از بازاریان و اصناف بوده که زندان، تبعید و حتی شهادت را به جان برای انقلاب خریدند، تأکید کرد: به سهم خودم از همه تلاش‌هایی که در طول تاریخ توسط اصناف و بازاریان در راه دین و انقلاب صورت گرفته تشکر می‌کنم زیرا در دوران پیروزی انقلاب و پس از آن در کنار مردم حضور داشتند؛ در دوران دو ساله کرونا نیز شاهد فداکاری‌های اصناف در عرصه‌های مختلف بودیم.

وی در ادامه با تقدیر از تلاش‌های اصناف اظهار داشت: کارنامه درخشانی در زندگی اصناف ثبت شده‌است که با امکانات خود در خدمت مردم و انقلاب بوده و این امر قدمتی طولانی دارد زیرا بازاریان سال‌هاست که دوش به دوش مرجعیت و گوش به فرمان فتاوای آن‌ها حضور داشتند.

استاد حوزه علمیه قم ،نقش بازار در جوامع اسلامی با جوامع سکولار را متفاوت دانست و ادامه داد: در جامعه دینی که بازاریان با مرجعیت، روحانیت و مصالح شرع و تعبد سر و کار دارند، نقش آنان متفاوت می‌شود؛ بازاری‌ها پیشرو تقدیم وجوهات شرعیه از عصر ائمه اطهار (ع) بودند زیرا این وجوهات شرعیه در عصر ائمه ما راهی برای مبارزه علیه دستگاه‌های طاغوت بود.

وی ادامه داد: ما دقیقاً این مسئله را قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن شاهد بودیم که با پرداخت وجوهاتی که البته واجب شرعی آنها بود عمدتاً توسط همین بازاری‌ها انجام می‌گرفت؛ که به عنوان چهره‌های شاخص بازار معتمد حضرت امام بودند؛ در بین بازاری‌ها چهره‌هایی بودند که نماینده مراجع بودند و این نشان دهنده یک ارتباط وسیع و تنگاتنگی است که بین بازاریان و اصناف با مرجعیت شیعه و روحانیت وجود داشته‌است.

حسینی بوشهری با اشاره به ملاقاتهایی که با مسئولین داشته‌اند در خصوص وضع قوانین تصریح کرد: همیشه گفته‌ام برخی از قانونگذاری‌ها باعث می‌شود این رابطه و حمایت دو جانبه آسیب ببیند و در روزهای بحران، آنان مثل سابق پای کار نیستند.

وی از لزوم توجه قانون گذاران و مسئولین به نسل جوان از اصناف و بازاریان که در فقدان بزرگان بازار عهده دار امور بازار هستند، تأکید کرد: لازم است این نسل را مانند گذشتگان به دین و انقلاب پیوند بدهیم و این نسل کنونی اصناف و بازار نیز راه پشکسوتان را ادامه دهند؛ اما اگر مسئولین کار، قوانین و برنامه ریزی‌ها را به گونه دیگری ریل گذاری کنند طبیعتاً این مجموعه، آن همراهی گذشته را نخواهند داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش دشمنان در به کارگیری تحریم‌های فلج کننده اظهار داشت: دشمنان ما به حول و قوه الهی و رهبری‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری به همراه حضور مردم، ان‌شاءالله مؤفق نخواهند شد و مطمئن هستیم مردم ما تا آخر پای کار خواهند ایستاد.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ کمک های زیادی از جانب کسبه و بازاریان به جبهه‌ها صورت گرفت، ادامه داد: اما اگر ما از اصناف انتظار داریم در روزهای بحران کمک کنند نباید زمانی که نیاز ما برطرف شده است به آنان بی‌توجه باشیم؛ امروز روزی است که باید از خدمات آنان چه از قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب تقدیر و تشکر کنیم؛ باید نام بزرگان بازار را که در خدمت دین و انقلاب بودند و هستند برای نسل امروز برجسته کنیم.

دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: نباید راهکارهای اصناف و بازاریان را در رابطه با اقتصاد کشور صرفاً به عنوان امری منفعت طلبانه آنان تلقی کنیم بلکه باید از آن به عنوان یک تجربه در جهت مصالح کشور استفاده کنیم. مثلا اگر بار مالیاتی آنان سنگین شود آثار آن در جامعه ظاهر میشود؛ اگر بازار و مجموعه تصمیم گیرندگان یک نوع هم افزایی با هم داشته باشند قیمت‌ها در بازار توسط خود بازاریان می‌تواند کنترل شود.

حسینی بوشهری با اشاره به درخواست نمایندگان اصناف در خصوص پیگیری دیدار اصناف کشور با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مطالبات شما را در خصوص وضع قوانین و دیدار با مقام معظم رهبری منتقل خواهم کرد.

اصناف از اقشار مختلف مردم جدا نیستند

در ابتدای این جلسه، رئیس اصناف ایران با بیان اینکه اصناف مختلف کشور هنگام به ثمر رسیدن انقلاب، دفاع مقدس و دوران سازندگی بدون اینکه از جایی دستور گرفته یا ماده‌ای ابلاغ شود، در کنار نظام جمهوری اسلامی بودند، تصریح کرد: اگر خون شهدا و جانفشانی آنان نبود ما به این آسانی و راحتی زندگی نمی‌کردیم پس هر کدام ما در هر جایی که هستیم و مسئولیت یا واحد صنفی داریم لازم است حرمت خون شهدا و خانواده‌های آن ها را به عنوان یک وظیفه نگه داریم.

قاسم نوده فراهانی،با اشاره به اینکه اصناف از اقشار مختلف مردم جدا نیستند، بیان داشت: پشتیبانی جنگ هشت ساله را اصناف کشور عهده‌دار بودند و برخی در جبهه می‌جنگیدند و برخی دیگر از مال خود هزینه‌ها را پوشش می‌دادند؛ اصناف تعداد قابل توجهی شهید تقدیم کرده‌اند.

وی تصریح کرد: انگار ما بر علیه دین هستیم لذا قوانینی وضع می‌شود مانند قانون «نظام صنفی» که در دوره گذشته مجلس دو تا قانون نظام صنفی دیگر تصویب شده بود که با توجه به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، لازم به وضع قوانین جدید نبود بلکه قوانین فعلی باید اصلاح می شد با ۴۵ سال از انقلاب دیگر جای خطا و آزمون نباید وجود داشته باشد.

فراهانی با درخواست از آیت الله حسینی بوشهری در خصوص توصیه به قانونگذاران اظهار داشت: توصیه کنید اگر یک قانونی را دست اصناف دادند اجازه بدهند همان قانون اجرا شود؛ همچنین درخواست میکنیم که روحانیت محترم توصیه شود که در این شرایط حساس برای ایجاد همدلی بیشتر مردم را به وحدت، برادری، صداقت و گذشت دعوت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به روحیه ابتدای انقلاب برگردیم یقیناً پیروزی نهایی را از آن خود خواهیم کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.