کد خبر : 12569
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 دی 1402 - 12:51

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برای جامعه سازی راهی جز خودسازی نیست

برای جامعه سازی راهی جز خودسازی نیست
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم، سه رکن دارد، گفت: خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی سه رکن این نظریه است و اگر می‌خواهیم به تمدن سازی برسیم باید از جامعه پردازی عبور کنیم و برای جامعه سازی نیز راهی جز خودسازی نیست.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در پیش نشست همایش علمی نظریه نظام انقلاب اسلامی که امروز پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ در سالن جلسات ستاد جبهه مردمی خاتم الاوصیا (عج) قم برگزار شد، عنوان کرد: نظریه نظام انقلاب برای اولین بار در بیانیه گام دوم مطرح شد.

وی بیان کرد: آغاز هر گفتمان با جعل واژه است و این هنر رهبر معظم انقلاب است که واژگان جدیدی را جعل می‌کنند و جریان سازی صورت می‌گیرد و این امر در دنیا نیز وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تفاوت علوم انسانی مدرن با علوم انسانی اسلامی در این است که در علوم انسانی اسلامی جعل واژگان کم رخ می‌دهد؛ اما در علوم انسانی جعل واژگان رخ می‌دهد و نام آن را نظریه می‌گذارند.

وی با بیان اینکه نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم، سه رکن دارد، گفت: خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی سه رکن این نظریه است و اگر می‌خواهیم به تمدن سازی برسیم باید از جامعه پردازی عبور کنیم و برای جامعه سازی نیز راهی جز خودسازی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه با بیان اینکه خودسازی اختصاص به توده مردم ندارد و هرکسی باید خود به این امر بپردازد و هرکسی مسئولیت سنگین تری دارد خودسازی آن هم باید بیشتر باشد، اضافه کرد: این نظام انقلابی دارای ویژگی‌های اندیشه جدید بودن، زنده بودن، نقدپذیری، مدبر بودن، پابند به اصول بودن، دارای شعارهای فطری و جهانی بودن، تکامل پذیری، مقتدر و جوان مرد بودن و پیوستگی آرمان‌ها واقعیت‌ها و راهبردها است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم یک بیانیه بین المللی و انسانی است، بیان کرد: پایان دادن به یک انحطاط تاریخی بلندمدت، حفظ ثبات و امنیت و تمامیت ارضی ایران، رشد در عرصه‌های علم و فناوری و زیر ساخت های حیاتی و توسعه عمرانی، افزایش مشارکت مردمی و مسابقه‌ خدمت‌رسانی، ارتقا بینش سیاسی آحاد مردم، سنگین کردن کفه‌ عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و ایستادگی در برابر مستکبران جهان از دستاوردها این نظام انقلابی است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه بیان کرد: نظریه نظام انقلابی برای گام دوم هفت بایسته علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی دارد که باید در گام دوم اولویت باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید ارزیابی شود که دستگاه‌های مختلف این هفت بایسته را چقدر انجام دادند، عنوان کرد: این نظریه استراتژی و آینده نگری دارد.

وی در رابطه با خودسازی تصریح کرد: خودسازی هم مخصوص خودسازی فکری و معرفتی و هم روحی و اخلاقی است و فقط سلوک معنوی درونی نیست. یکی از مهمترین خودسازی‌ها، خودسازی فکری است؛ عقلانیت اسلامی داشتن یک خودسازی اندیشه‌ای است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در رابطه با جامعه پردازی بیان کرد: فرآیند جامعه پردازی، مولفه‌های جامعه پردازی و زمینه های جامعه پردازی سه رکن مهم در جامعه پردازی است.

وی با بیان اینکه هویت اسلامی، خانواده اسلامی و جامعه اسلامی سه گام اساسی در فرآیند جامعه پردازی است، ادامه داد: فرهنگ، سیاست، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سلامت و امنیت از مولفه‌های جامعه پردازی است. اخوت و برادری، آزاد اندیشی و نو اندیشی علمی، جوان‌گرایی، عدالت خواهی، مدیریت جهادی، تقویت هویت ملی و امید بخشی از زمینه‌های جامعه پردازی است.

لزوم توجه به پژوهش

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رتبه ۱۵ علمی به خاطر مقالات است همچنین همه دستاوردهای علوم از مقالات بوده است. برخی بیان می‌کنند بدون مقاله ارتقا صورت بگیرد مگر می‌شود استاد دانشگاه کار پژوهشی انجام ندهد. باید از ساختار شکل جدا شویم امام نباید از تحقیق جدا شویم؛ مثلا لزومی ندارد که حتما مقاله در ISC باشد اما باید کار پژوهشی صورت بگیرد. اگر پژوهش از کشور گرفته شود کشور نابود می‌شود.

وی با بیان اینکه علم کشور با پژوهش است، اظهار کرد: استاد هنر نیز که اثری را خلق می کند باید بتواند در رابطه با آن اثر بنویسد در غیر این صورت فقط هنرمند است و تفاوت استاد هنر با یک هنرمند در پژوهش است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در رابطه با رکن تمدن سازی گفت: زمینه‌های تمدن سازی شامل تحول گرایی، سبک زندگی اسلامی، الگوی اسلامی پیشرفت، وحدت و بیداری اسلامی، دشمن شناسی و استکبار ستیزی، جهاد و مقاومت و انتظار سازنده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: نظریه های نظام انقلاب ۴۰ سال تحقق داشته است و کارکرد مهم و مثبت داشته است و چون جامعه زنده و پویا است این هجمه ها وجود دارد.

وی بیان کرد: به نظر من هشت گام اندیشه ورزی، توقیت فعالان فرهنگی و اجتماعی، تقویت گروه‌های فرهنگی و اجتماعی، ایجاد حرکت عمومی، گفتمان سازی، شبکه سازی، جبهه سازی و حکمرانی اسلامی برای فرآیند تحقق نظام انقلابی باید طی شود.

 

ویژگی‌های نظام انقلابی

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند نیز در این نشست عنوان کرد: نظام به معنای مجموعه‌ای انسانی، ساختار مند، منسجم و پویا است که با محیط بیرونی ارتباط برقرار می‌کند.

وی در رابطه با انقلابی بودن و انقلابی گری گفت: شریعت مداری، عقلانیت، شجاعت، شدت در برابر دشمن عطوفت در برابر مومنین، عدالت خواه، امیدوار، آینده نگر و آینده ساز، منعطف، آرمان گرا، واقع بین، بهره ور، سعه صدر، اهل کار جمعی و تشکیلاتی، مردم گرا و مستضعف گرا، جهانی اندیش، تمدن ساز و تمدن نگر، صبور و مقاوم، اقدام به هنگام، از ویژگی‌های انقلابی بودن است.

مسئول گروه اصول فقیه احکام حکومتی در تعریف نظام انقلابی اظهار کرد: نظام انقلابی به معنای منتصف شدن نظام به این صفات است. در نظام انقلابی علاوه بر افراد، خود نظام نیز باید انقلابی باشد.

وی اضافه کرد: هر نظامی سه رکن محتوا، ساختار و کارکرد دارد که همه رکن‌ها باید این ویژگی ها را داشته باشند واینکه صرفا آدم‌ها انقلابی شوند کافی نیست زیرا این امر پیش نیاز نظام انقلابی است.

عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی بیان کرد: اگر توانستیم محتوا، ساختار و کارکرد انقلابی را در نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبیین کنیم نظام انقلابی می‌شود، البته این امر صرفا نباید در مقیاس ملی باشد؛ زیرا اگر به دنبال تمدن سازی هستیم باید فرا ملی بیندیشیم. نظام انقلابی نظامی پیشرونده، توقف ناپذیر و الهام بخش است.

نظام غیرانقلابی چیست؟

مسئول مرکز تحقیقات بنیادی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه نظام انقلابی در مقابل نظام اقتدا گرا و استبدادی است، تصریح کرد: نظام استبدادی یک نگاه از بالا به پایین دارد و می‌خواهد تحمیل کند و در بقا آن قهر و غلبه موضوعیت دارد و رکن مردم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه نظام سکولاریستی در مقابل نظام انقلابی است، گفت: بنیان نظام سازی در نظام سکولاریسیتی و لیبرالیستی، کنار گذاشتن از دین از جامعه و زندگی اجتماعی است و به هر اندازه‌ای که کشور مبتلا به تفکر لیبرالیستی در جامعه نخبگانی و دولتمردان شود به همان میزان از انقلابی‌گری فاصله می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند با بیان اینکه مهمترین فاصله‌ای که اتفاق می‌افتد این است که این جامعه به جامعه‌ای منفعل و مقلد تبدیل می‌شود، ادامه داد: تفکر لیبرالیستی هم دراندیشه و هم در ساختار مرجع دارد.

وی با اشاره به اینکه نظام ارتجاعی در مقابل نظام انقلابی قرار دارد، تصریح کرد: نظام ارتجاعی در گذشته و سنت هایی که تمدن گرایی و اسلام سیاسی و اجتماعی را بر نمی تابد، می‌ماند.

مسئول گروه اصول فقیه احکام حکومتی اظهار کرد: مبنای نظام انقلابی، ترس و منعفعت نیست و ایجاد تعالی از اهداف نظام انقلابی است و ساختار نظام انقلابی بر اساس امام_امت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.