کد خبر : 5940
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 تیر 1402 - 8:39

تکمیل فاز نخست مترو قم ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد

تکمیل فاز نخست مترو قم ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: برای تکمیل و عمده کارهای باقیمانده در فاز نخست پروژه مترو، بخش‌هایی از ایستگاه‌های عبوری و بخش‌هایی از دیو است که حدود 700 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این فاز نیاز داریم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمدرضا انگشت باف در گفتگویی با اشاره به وضعیت قطار شهری قم اظهار داشت: خط یک متروی قم دارای دو خط A و B است که خط A آن با پیش‌بینی ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴.۸ کیلومتر طول تعریف‌شده و این خط به دو فاز تقسیم‌شده است.

وی با بیان اینکه فاز نخست آن به طول ۶.۴ کیلومتر حدفاصل میدان کشاورز تا میدان شهید مطهری در حال اجراست، افزود: در سال ۹۰ پروژه خط یک مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه به مرحله مناقصه و قرارداد قرار گرفت و مقرر شد این پروژه ظرف مدت ۵ سال به مرحله بهره‌برداری و اجرایی شدن برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم عنوان کرد: در سال ۹۵ به جهت تغییر در قیمت قرارداد و محدوده کاری پروژه، قرار شد برای فاز نخست پروژه، محدوده کاری تعریف شود؛ به این صورت که دو ایستگاه مطهری و کشاورز را به‌صورت ۱۰۰ درصدی انجام دهیم که شامل ۶ کیلومتر از مسیر بود.

وی تنها مشکل برای راه‌اندازی فاز نخست برای بهره‌گیری و مسافرگیری را مربوط به مباحث واگن دانست و گفت: در این راستا با اقداماتی که پیگیری می‌کنیم امیدواریم واگن نیز با راهکاری که در پیش داریم تأمین شود و امسال بتوانیم مسافرگیری انجام بدهیم یا با راهکار دوم‌، خرداد سال دیگر یا اواخر امسال بتوانیم واگن موردنیاز را تأمین کنیم تا بتوانیم مسافرگیری از خط را در پیش داشته باشیم.

انگشت باف خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از ابتدای پروژه تاکنون در مترو هزینه داشته‌ایم و مشخصاً سال گذشته و ظرف هشت ماه اخیر، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان، در پروژه خط یک و فاز نخست هزینه شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل و عمده کارهای باقیمانده، بخش‌هایی از ایستگاه‌های عبوری و بخش‌هایی از دیو است، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این فاز نیاز داریم که در حال پیگیری هستیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم اذعان کرد: نرخ راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه‌های مترو در کشور بین ۱۰ تا ۱۵ سال است؛ یعنی از نرخ موجود عقب نیستیم، ولی معمولاً در دنیا ۵ تا ۶ سال برای یک خط ۱۴ کیلومتری در نظر می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه مترو تهران به دلایل ترافیکی و حجم بالای جابجایی در اولویت قرار دارد و اعتبارات مناسبی برای آن در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: اما شهرهای دیگر مانند قم، شیراز، تبریز، اصفهان، چون متروهای آن به مرحله مدنظر بهره‌برداری نرسیده، شاید در اولویت نباشد که امیدواریم جزو اولویت‌ها قرار بگیریم و با همدلی بتوانیم کار را به‌سرعت بهتری پیش ببریم.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.