کد خبر : 14497
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 فروردین 1403 - 9:33

ثبت درخت توت واله روستای قُبادبِزَن قم در فهرست میراث‌ طبیعی ملی

ثبت درخت توت واله روستای قُبادبِزَن قم در فهرست میراث‌ طبیعی ملی
درخت توت واله روستای قُبادبِزَن شهرستان کهک استان قم با شماره ۱۱۹۳ در فهرست آثار میراث‌طبیعی ایران به ثبت رسید.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: درخت توت سفید کهنسال روستای قبادبزن یکی از درختان کهنسال استان قم است که دارای تنه‌ای قطور و با صلابت و با محیط تنه ۴.۲ متر است.

علیرضا ارجمندی اظهار کرد: تاج این درخت در گذر زمان آسیب‌هایی را به خود دیده؛ اما تقریبا سالم و بزرگ است و سن تخمینی آن بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال است.

او همچنین با اشاره به مرمت حمام تاریخی روستای قبادبزن با اعتبار سه میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در سال گذشته گفت: این حمام شامل فضا‌هایی همچون سردر و دالان ورودی، سربینه، میان‌در، گرمخانه، خزینه و تون بوده که در مداخلات دوره معاصر، تغییرات گسترده‌ای در فضای خزینه و تون در راستای ایجاد موتورخانه صورت گرفته است.

ارجمندی ادامه داد: ساختار اصلی بنای آن از سنگ لاشه و پوشش‌ها از نوع کاربندی، گهواره‌ای، کژاوه و کلنبو با استفاده از آجر اجرا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اضافه کرد: در راستای حفاظت کالبدی این اثر، اقدام‌های مرمتی شامل استحکام‌بخشی پایه‌های سردر ورودی، مرمت پوشش‌ها، مرمت بام، شیب‌بندی و ساماندهی ناودان‌ها توسط این اداره‌کل صورت گرفت.

او خاطرنشان کرد: این حمام در سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۴۸۵۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و مربوط به دوره صفوی است.

ارجمندی ابراز کرد: همچنین آستان مقدس امامزاده محسن (ع) از نوادگان امام جواد (ع) -نهمین امام شیعیان- در روستای قبادبزن قرار دارد.

شهرستان کهک دارای یک شهر به نام کهک و ۲ بخش مرکزی و فُردو و دارای ۱۸ روستا است که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و ۸ روستا جزء بخش فردو می‌شود. تمام روستا‌های این شهرستان دارای سکنه و شورا و دهیاری است. شهر کهک مرکز شهرستان مذکور تا شهر قم حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.