کد خبر : 910
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 10:41

حضرت زهرا(س)؛ برترین زنان امت الهی در کلام پروردگار

حضرت زهرا(س)؛ برترین زنان امت الهی در کلام پروردگار
یک کارشناس مذهبی گفت: پروردگار به ملائکه فرمود به فاطمه نگاه کنید که برترین زنان امت است و تمام ارکان وجودش از خشیّت من به لرزه درآمده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) بیان کرد: یکی از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بُعد شخصیتی وجود مقدس ایشان و همه اولیاء الهی، بندگی، خضوع و تضرع در مقابل پروردگار الهی بود چراکه اهل بیت(ع) در زندگی خود، نیایش و رابطه با خداوند و معنویت داشتند؛ به طوری که در اوصاف و القاب حضرت زهرا (س) نوشته شده است که عابده، زاهده، قوامه، راکعه و ساجده بوده اند و همه این‌ها اوصافی است که در زندگی حضرت زهرا (س) نوشته شده است که دلالت بر کثرت عبادت، ذکر، ارتباط با پروردگار عالم و تضرع و خضوع دارد و معنویت و بندگی، ارتباط با پروردگار عالم، یک بخشی از زندگی حضرت زهرا (س) نبود بلکه تمام زندگی حضرت (س) بود.

این سخنران مذهبی گفت: در برخی از ادیان تحریف شده، حوزه دین و معنویت و امور دنیایی و مادی، جدا از هم هستند. یعنی فرض کنید اگر کسی بخواهد با خداوند ارتباط برقرار کند یک روز خاصی مثل شنبه یا یکشنبه وارد معابد عمومی می‌شود و به دعا و نیایش و توبه می‌پردازد و این حوزه معنویت است و وقتی از کلیسا، کنیسه و معبد بیرون می‌آید وارد زندگی مادی خود می‌شود. یعنی حوزه مادیت با حوزه معنویت و آخرت با دنیا جدا از یکدیگر هستند. به ویژه در فرهنگ سکولار که متأسفانه فرهنگ غالبی است، توصیه می‌شود اصلاً دین وارد زندگی نشود و می‌گویند اگر دین و ارتباط با خدا می‌خواهید باید در همان روز خاص به کلیسا بروید، اما وقتی وارد عرصه زندگی شدید به دلیل این که محدوده زندگی مادی است باید ضوابط و مقتضیات را رعایت کنید. این در حالی است که چنین چیزی در دین اسلام وجود ندارد.

به گفته حجت الاسلام عالی، در دین اسلام، حوزه معنویت تمام زندگی را پوشش داده است و همه زندگی با بندگی همراه است و این طور نیست که بندگی و زندگی جدا از یکدیگر باشند. زیرا اگر قرار باشد که خداوند و دین از امور دنیایی و مادی و زندگی دنیایی جدا باشند زندگی دنیایی به سیاهی و تباهی کشیده شده و سراسر آن خسارت می‌شود. بنابراین، در تمام زندگی باید معنویت حاکم باشد و این توصیه دینی ماست و این طور نیست که اگر کار و کاسبی، تفریح، ورزش، هنر و مدیریت‌های اجتماعی به دست گرفته شوند، خارج از عبودیت و عبادت باشند.

حضرت زهرا(س)؛ برترین زنان امت الهی در کلام پروردگار متعال

این سخنران مذهبی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) با جمعی در جایی نشسته بودند و هوا گرم و جوان تنومندی در حال زحمت کشیدن بود و بار به این طرف و آن طرف می‌بُرد و برخی از اصحاب گفتند حیف از این جوان نیست که با این هیکل، برای دنیا عرق می‌ریزد و این طور تلاش می‌کند؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند کاری که این جوان در حال انجام دادن آن است به این خاطر است که محتاج دیگران نباشد و دست خود را جلوی دیگران دراز نکند و خانواده‌ای را تأمین کند و برای آن‌ها نان حلال ببرد و این عین آخرت است. یعنی آخرت و آخرت گرایی، تمام زندگی دنیا را پوشش می‌دهد و در توصیه‌های دینی به ما گفته اند که عبادت فقط در مسجد نباشد هرچند که مسجد جایگاه ویژه‌ای دارد، ولی بندگان باید تمام زندگی خود را مسجد کنند نه این که فقط در مسجد برای عبادت باشند.

حجت الاسلام عالی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: عبادت هفتاد جزء است و افضل و برتر این هفتاد جزء، کسب حلال است. یعنی وقتی در بازار هستید اگر در همان جا کسب حلال کرده و با انگیزه متعالی، کاسبی کنید همان مسجد است و بدنبال آن، محل تحصیل، منزل، محل هنر و ورزش هم مسجد است و در واقع، همه این‌ها را می‌توان عبادتگاه کرد و تمام زندگی در بندگی و عبادت باشد.

پیامبر اکرم (ص) به ابوذر فرمودند:‌ ای ابوذر! در همه چیز نیت داشته باش. برای خوردن، خوابیدن، تفریح کردن، مسافرت رفتن نیت داشته باش و کار‌های زندگی ات را غریزی انجام نده. زیرا حیف است انسانی که می‌خواهد رشد کند و متعالی باشد صرفاً روی انگیزه غریزه، کارهایش را انجام دهد. بلکه باید یک نیت صحیح و الهی در کار‌های خود قرار دهد تا همه کارهایش عبادت شود.

این سخنران مذهبی گفت: برخی از دوستان مرحوم حاج آقا فخر تهرانی در تابستان قم که هوا گرم بود به ایشان گفتند که به اطراف قم برویم که یک مقدار خنک‌تر است و حاج آقا فخر تهرانی فکر کردند و گفتند: آن جا، امامزاده هم دارد؟ گفتند: بله و سپس، ایشان قبول کردند و گفتند که به نیت امامزاده می‌آیم و این نشان می‌دهد که ایشان، علاوه بر تفریح به نیت و انگیزه الهی به آن جا رفته اند. البته این بدین معنا نیست هر جایی که افراد می‌روند به نیت زیارت بروند، ولی انگیزه انسانی، الهی و متعالی بسیار مهم است.

به گفته او، امام جعفر صادق (ع) فرمودند: شب که می‌خواهید بخوابید نیت کنید که سحر، ولو چند دقیقه، قبل از اذان صبح بیدار شوید حتی اگر کسی نتواند نماز شب بخواند، ولی درک سحر کند هم بسیار با فضیلت است و حضرت (ع) فرمودند که نیت کنید برای سحر بلند شوید و ایشان درمورد کسی که به طور جدی نیت کند و قصد داشته باشد چند دقیقه قبل از اذان صبح بیدار شود و سحر را درک کند، فرمودند برای نفس‌های این فرد تا صبح ذکر نوشته می‌شود. یعنی تمام ساعاتی که به خواب رفته است عبادت می‌شوند.

حجت الاسلام عالی بیان کرد: مرحوم شیخ بهایی در یکی از کتاب هایش، نکته قابل توجهی دارد و آن هم این است که اگر فرض کنیم کسی در شبانه روز، ۶ ساعت بخوابد، چنین فردی اگر ۸۰ سال عمر کند، یک چهارم عمرش، یعنی بیست سال را در خواب بوده است. برای فرد گناهی نوشته نمی‌شود، ولی ثواب هم نوشته نمی‌شود و این سال‌ها در نامه اعمال فرد خنثی نوشته می‌شود. مگر ما چقدر عمر می‌کنیم که بیست سال آن، این طور بی نتیجه باشد؟ اگر فرمایش امام صادق (ع) را عملی کنیم که فرد هنگام خوابیدن، نیت کند که سحر بلند شود، تمام خواب او عبادت می‌شود و بیست سالی که قرار بود در نامه اعمالش، خنثی نوشته شود همه اش عبادت می شود. بنابراین، انسان می‌تواند لحظه لحظه زندگی اش را با بندگی و عبودیت و ارتباط با خداوند سپری کند و این معنای عام عبادت است که انسان با انگیزه الهی زندگی کند.

این سخنران مذهبی گفت: با توجه به این که عبادت، یک معنای خاص هم دارد و شامل اذکار، مناسک، اعمال عبادی و توسل است، حضرت زهرا (س) به معنای خاص هم عبادت می‌کردند و در زندگیشان نوشته شده است اَعبَدُالناس. یعنی عابدترین مردم بودند و در تاریخ زندگی حضرت زهرا (س) است به حدّی ایشان در محراب عبادت خود در منزل می‌ایستادند که قدم‌ها و پا‌های حضرت (س) متورم شده بود. یعنی یک خانم ۱۹-۱۸ ساله، این چنین عابد بودند.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خانه، یک مصلی یا محرابی قرار داده بودند که به این موضوع هم توصیه شده است افراد در خانه خود چنین مکانی را برای نماز خواندن قرار دهند و حضرت زهرا (س) چنین مکانی را در منزل داشتند که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: وقتی زهرای اطهر در محراب عبادت خود می‌ایستادند، نور حضرت زهرا (س) آسمانیان را منور و ملائکه آسمان را نور باران می‌کرد، همان طور که در شب، ستارگان برای زمینیان می‌درخشند، نور حضرت زهرا (س) آسمانیان را منور می‌کرد و از امام صادق (ع) روایت است به این دلیل به حضرت زهرا (س)، زهرا می‌گویند، چون معنایش نورانی است.

این سخنران مذهبی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که پروردگار عالم به ملائکه فرمودند به بنده من فاطمه نگاه کنید که برتر زنان امت و برتر همه زنان است که در مقابل من ایستاده است و تمام ارکان وجودش از خشیّت من، به لرزه درآمده است و درواقع، حضرت زهرا (س) عابده بودند و حال معنویت و ذکر برای ایشان غالب بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.