کد خبر : 2128
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 16:11

مسئول هیئت و خیریه علمدار کربلا (قم) مطرح کرد:

خلف وعده سازمان تبلیغات در واگذاری مسجد به مجموعه هیئت علمدار کربلا قم/تبدیل مساجد به مؤسسات خصوصی عده‌ای تنگ‌نظر

خلف وعده سازمان تبلیغات در واگذاری مسجد به مجموعه هیئت علمدار کربلا قم/تبدیل مساجد به مؤسسات خصوصی عده‌ای تنگ‌نظر
مسئول هیئت و خیریه علمدار کربلا (قم) منطقه نیروگاه با اشاره به خلف وعده سازمان تبلیغات اسلامی قم در واگذاری مسجد به مجموعه هیئت علمدار کربلا قم، گفت: متأسفانه امروز بسیاری از مساجد ما که می‌توانند بهترین پایگاه برای انقلاب باشند به مؤسسات خصوصی عده‌ای تنگ‌نظر تبدیل شده است.
به این خبر امتیاز دهید

علی وکیلی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مسجد سنگر است، اظهار داشت: اگرچه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال اما نباید از جنبه‌های دیگر مسجد غافل گردید.

وی ادامه داد: با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، درمی‌یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به‌عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا (ص)، منشأ تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام‌های الهی به شمار می‌رفته است.

مسئول هیئت و خیریه علمدار کربلا (قم) منطقه نیروگاه عنوان کرد: در حال حاضر نیز مساجد در زمینه‌های مختلف دارای فعالیت‌های گسترده است و هرقدر این فعالیت‌ها و کارکردها از تنوع بیشتری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیشتری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده‌تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به‌ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین‌باوری در سطح جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به برخی کارکردهای مسجد، گفت: در مساجد علاوه بر ادای فریضه نماز و عبادت می‌توانیم مسجد را کانون فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، تبلیغی، رسانه‌ای و جهادی قرار دهیم.

وکیلی در ادامه با اشاره به تبدیل مساجد به مؤسسات خصوصی عده‌ای تنگ‌نظر، ابراز داشت:  بسیاری از مساجد کشور عراق به‌ویژه کربلا و نجف در خدمت زائران است و سهم بسزایی در ساماندهی خدمات ایفا می‌کنند؛ اما تقریباً اکثر قریب به‌اتفاق مساجد کشور ما به جز دقایق نماز جماعت؛ اگر داشته باشند؛  برای چند پیرمرد ‌و پیرزن و کسب درآمد از مجالس ترحیم، هیچ خاصیت دیگری ندارند.

وی اضافه کرد: عمده این وضعیت فارغ از رهاشدگی مساجد توسط نهادها و مسئولان مربوطه که می‌بایست با تمام قوا مورد مطالبه قرار گیرد؛ نتیجه غصب مساجد به دست عده‌ای پیر و بازنشسته قدرت‌طلب تنگ‌نظر خودرأی؛ سکوت و همراهی بعضاً بدنه انقلابی کندفهم و عافیت‌طلب است که از ورود نوجوانان و جوانان و مشارکت در انجام فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و دینی به‌شدت و البته عمدتاً با لطایف‌الحیل مانع و سنگ‌اندازی می‌کنند.

مسئول هیئت و خیریه علمدار کربلا (قم) تصریح کرد: این مسئله یعنی احتکار صدها هزار میلیارد سرمایه و ده‌ها هزار ساختمان با امکانات و فضاهای متنوع که به‌سادگی می‌توانند در خدمت نائب الامام برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشند تا بسیاری از هزینه‌های نظام اسلامی را کاهش دهند که در واقع خدمت عظیمی به مستضعفان خواهد بود؛ و این یعنی نشان‌دادن کارآمدی نظام اسلامی در برخی ساحت‌ها و عینیت‌بخشیدن به بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها توصیه کرده‌اند که مساجد باید به جوانان سپرده شود، مساجد طراز انقلاب باید در مناطق شکل بگیرد؛ ولی متأسفانه مسئولینی که باید به این امر مهم در امور مساجد توجه داشته و پیگیری و همکاری کنند، بی‌توجه هستند.

وکیلی با اشاره به مطالبه فعالان فرهنگی هیئتی عنوان کرد: بهمن ماه ۱۴۰۰ در جلسه سفیران محل که حجت‌الاسلام شعبان زاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم به همراه همکاران حاضر بودند و البته در این جلسه هیئت‌امنای مسجد، امامان جماعت و برخی از کسبه و اهالی محل هم حضور داشتند بنا شد باتوجه‌به فعالیت‌های گسترده استانی هیئت علمدار کربلا قم، مسجد محل را در اختیار این مجموعه قرار دهند تا کلیه فعالیت‌ها در مسجد انجام شود.

وی ادامه داد: هدف از مطرح و اعلام‌کردن این مسئله این بود تا مسجد به‌عنوان مسجد طراز انقلاب اسلامی و فعالیت‌های هیئت علمدار کربلا قم به‌عنوان الگوی استان قم از سوی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم معرفی شود

خلف وعده سازمان تبلیغات در واگذاری مسجد به مجموعه هیئت علمدار کربلا قم

مسئول هیئت و خیریه علمدار کربلا (قم) اضافه کرد: ولی متأسفانه بعد از گذشت یک سال تاکنون سازمان تبلیغات هیچ اقدامی نسبت به این امر مهم انجام نداده است.

به گفته علی وکیلی مسئول هیئت علمدار کربلا قم اگر مسجد محل در اختیار این مجموعه قرار بگیرد کلیه فعالیت‌ها به‌صورت۲۴ساعته در مسجد برقرار خواهد بود. همچنین  با کمک امام‌جماعت محترم مسجد و  هیئت‌امنای مسجد جذب حداکثری جوانان و محرومیت‌زدایی از منطقه صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه در برنامه‌ها و ساخت مسجد محل ‌ اهالی و جوانان محل مشارکت خوبی داشتند متأسفانه در زمان بهره‌برداری از فضای مسجد نوبت به طلبه‌ها و افرادی که اهل محل نیستند و هیچ شناختی از منطقه، محل و کوچه‌ها ندارند می‌رسد و این فضا در اختیار مجموعه فعال در محل قرار نمی‌گیرد.

مسئول هیئت و خیریه علمدار کربلا (قم) افزود: در حال حاضر فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای مباحث درمانی، اطعام، پوشاک، عمرانی، تحصیلی، آموزشی، مشاوره، کارآفرینی و اشتغال‌زایی، کاریابی، اهدا جهیزیه، اهدا وام، معرفی به مراکز ترک اعتیاد، برپایی بازارچه و همچنین برگزاری مراسمات ملی مذهبی توسط این مجموعه انجام می‌شود؛ اما این فعالیت‌ها با مشکلات فراوان در حسینیه برقرار است.

وی ادامه داد: البته از هیئت‌امنای حسینیه شهدای محل کمال تشکر و قدردانی را داریم که ۱۵ سال حسینیه در اختیار این مجموعه بود و بیشتر همکاری را داشتند؛ ولی باید فعالیت‌ها در مسجد و با محوریت مسجد باشد تا مشارکت‌های مردمی بیشتر و مسجد پویاتر شود.

 

هیئت علمدار کربلا  از سال ۱۳۷۹ در منطقه نیروگاه خیابان شاهد اقدام به فعالیت نموده و هرسال بر فعالیت‌های خود طبق شرایط و نیازهای روز اضافه کرده است و در همین راستا فعالیت‌های چشمگیری در راستای  خدمت‌رسانی به خانواده‌های محروم منطقه و برگزاری مراسمات ملی و مذهبی و.. را انجام داده است.

از همین رو هیئت علمدار کربلا قم در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ به‌عنوان هیئت منتخب استان قم از سوی شورای هیئات مذهبی و اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و همچنین خیریه هیئت علمدار کربلا در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان خیریه منتخب استان که از سال ۱۳۹۸ تاکنون۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان کمک های مردمی برای مددجویان این خیریه جمع آوری کرده است، ازطرف اداره کل کمیته امدادامام خمینی(ره) استان قم انتخاب شد.

 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.