کد خبر : 12280
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 13:17

مدیر پژوهشی دانشگاه قم مطرح کرد:

حضور ۴ پژوهشگر قمی جز دانشمندان یک‌درصدی دنیا

حضور ۴ پژوهشگر قمی جز دانشمندان یک‌درصدی دنیا
مدیر پژوهشی دانشگاه قم گفت: ۱۶ پژوهشگر از قم بین دانشمندان یک‌درصدی و دودرصدی دنیا قرار دارند که از دانشگاه قم ۶ پژوهشگر، از دانشگاه آزاد قم ۵ پژوهشگر، از دانشگاه علوم پزشکی قم ۳ پژوهشگر و از دانشگاه صنعتی قم ۲ پژوهشگر هستند.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام سعید فراهانی‌فر پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: ۱۴ آذرماه سال جاری در هفته پژوهش استانی از پژوهشگران و فناوران استان با حضور معاون وزیر علوم تقدیر شد.

 وی ادامه داد: همچنین در هفته قبل که مراسم ملی دراین‌خصوص برگزار شد هم از پژوهشگران تقدیر به عمل آمد. در این مراسم از دکتر احسانی، مدیر پژوهشی دانشگاه هم تقدیر شد.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم با اشاره به مجلات دانشگاه قم، گفت: دانشگاه قم ۶ مجله معتبر دارد که دارای رتبه‌های الف و ب هستند. در مراسم هفته گذشته از مجله فلسفی کلام که نمایه بین‌المللی را دریافت کرده است برای بار دوم تقدیر شد.

 وی اضافه کرد: در مراسم هفته پژوهش که به‌صورت ملی در تهران برگزار شد از دو پژوهشگر برتر استان که یکی از دانشگاه قم و دیگری از دانشگاه حضرت معصومه (س) بود تقدیر شد.

 فراهانی‌فر با اشاره به اینکه دانشگاه قم دارای دانشمندانی است که جز یک‌درصدی‌ها و دودرصدی‌های دنیا هستند، گفت: در چند سال گذشته رتبه دانشگاه قم در کشور از ۵۰ به ۲۷ ارتقا یافته است و در تلاش هستیم این رتبه را به زیر بیست برسانیم.

 حضور ۴ پژوهشگر قمی جز دانشمندان یک درصد دنیا

 همچنین در ادامه این جلسه دکتر علی احسانی مدیر پژوهشی دانشگاه قم با اشاره به اینکه برنامه استانی هفته پژوهش در دانشگاه جامع برگزار می‌شود، گفت: امسال ۶۵ نفر به‌عنوان پژوهشگر و فناور در قم مورد تقدیر قرار گرفتند.

 وی ادامه داد: برای معرفی پژوهشگران دو درصد برتر دو فایل اکسل یکی در بازه زمانی یک‌ساله و دیگری در بازه زمانی ادوار مختلف در مجله پلاس بیولوزی، در ماه اکتبر منتشر می‌شود، امسال نیز در بازه زمانی یک‌ساله دویست و ۱۰ هزار و ۱۹۸ پژوهشگر در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان دو درصد برتر معرفی شدند که دو هزار و صد و چهل نفر از ایران است و این آمار نسبت به سال گذشته پانزده درصد افزایش داشته است.

 مدیر پژوهشی دانشگاه قم عنوان کرد: در بازه زمانی ادواری از سال ۱۹۹۶ تاکنون دویست و ۴ هزار و ۶۴۳ پژوهشگر در دنیا معرفی شده‌اند که ۸۶۹ پژوهشگر آن از ایران است.

 وی بیان کرد: از استان قم در مجموع ۱۶ نفر در لیست یک‌ساله ۲۰۲۲ قرار دارند که از دانشگاه قم ۶ پژوهشگر، از دانشگاه آزاد قم ۵ پژوهشگر، از دانشگاه علوم پزشکی قم ۳ پژوهشگر و از دانشگاه صنعتی قم ۲ پژوهشگر حضور دارند.

 احسانی تصریح کرد: در خصوص پژوهشگران برتر دانشگاه قم باید اشاره کرد که در بازه یک‌ساله تعداد ۶ پژوهشگر و در بازه ادواری ۲ پژوهشگر حضور دارند.

 وی افزود: از ۶ پژوهشگر برتر دانشگاه قم ۳ پژوهشگر از گروه شیمی و ۳ پژوهشگر از دانشکده فنی مهندسی هستند نکته قابل‌ذکر این است که چون انتخاب پژوهشگران یک درصد و ۲ درصد بر اساس انتشارات بین‌المللی انجام می‌شود، پژوهشگران بیشتر در حوزه علوم پایه و فنی مهندسی بوده و در حوزه علوم‌انسانی کمتر هستند.

 این استاد دانشگاه قم یادآور شد: از سال گذشته خوشبختانه مؤسسه ISC هم اقدام به انتشار پژوهشگران پراستناد علوم‌انسانی کرده است که امسال یک پژوهشگر پراستناد از دانشکده الهیات دانشگاه قم معرفی شده بود.

 وی خاطرنشان کرد: دانشگاه قم ۶ مجله دارد که رتبه‌های الف و ب را کسب کرده‌اند. دانشکده حقوق دانشگاه قم دارای رتبه پنج کشوری است.

 ۷۰ درصد خریدهای آزمایشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است

همچنین در خاتمه این برنامه دکتر یوسف‌زاده مسئول آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم با اشاره به خدمات در حوزه آموزش و پژوهش، گفت: تمام نیازهای آموزش و تجهیزات موردنیاز پژوهش توسط آزمایشگاه مرکزی تأمین می‌شود و سعی شده این خریدها از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شود.

 وی ادامه داد: درب آزمایشگاه‌های دانشگاه قم برای دانشجویان تمام دانشگاه‌ها باز است و خدمات لازم و موردنیاز دانشگاه‌ها را به آنها ارائه می‌دهد.

 یوسف‌زاده افزود: برخی از آزمایشگاه‌های ما قابلیت تحلیل و آنالیز را دارند به‌عنوان‌مثال آزمایشگاه خاک ما در گروه عمران یکی از آزمایشگاه‌های مورداعتماد نظام‌مهندسی است.

 وی بیان کرد: برخی تیم‌ها که می‌خواهند در جشنواره‌ها و مسابقات شرکت کنند می‌توانند از آزمایشگاه‌های دانشگاه قم برای ساخت قطعات خود استفاده کنند و به‌عنوان تیم دانشگاه شرکت کنند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.