کد خبر : 11034
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 8:57

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست قم:

حفاظت از منطقه پلنگ‌دره قم هوشمند شد

حفاظت از منطقه پلنگ‌دره قم هوشمند شد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: طرح هوشمندسازی از طریق تکنولوژی‌های بروز و برخط جهت حفاظت از منطقه پلنگ‌دره این استان به‌عنوان نخستین پایلوت کشوری آغاز شده‌است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدحسین بازگیر بیان داشت: طرح هوشمندسازی این منطقه به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های طبیعی در اولویت مباحث زیست‌محیطی قرار دارد.

وی ادامه داد: در قالب این طرح، با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی مباحث مختلف مانند آتش‌سوزی، تخریب محیط‌زیست، ورود و اقدام غیرقانونی، شکار و صید، سرشماری جانوران موجود و سایر تغییرات اقلیمی به‌صورت لحظه‌ای و مستمر توسط سیستم مدرن بکار رفته اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین خصوص چهار آنتن و برج بلند مجهز به دوربین‌های باکیفیت و دقت بالا برای پایش مستمر منطقه وارد مدار شده‌است.

بازگیر یادآور شد: این دوربین‌ها علاوه بر تشخیص پلاک خودرو، قابلیت تشخیص بین گله حیات‌وحش با دام و سایر نیازهای زیست‌محیطی را دار می‌باشد.

وی با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی منطقه حفاظت شده پلنگ‌دره، می‌توانیم امکان وجود پلنگ و دیگر گونه‌های مشاهده نشده را به‌صورت اختصاصی تعریف و پیگیری کنیم، گفت: یکی از مزیت‌های این طرح جلوگیری و کاهش خطرات و آسیب‌های پیرامون محیط‌بانان است.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعتی بالغ بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده است.
این منطقه از زیستگاه‌های انواع وحوش از جمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز مورد توجه شکارچیان بوده است. هم اکنون ۲۱ گونه پستاندار ، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستانداران این منطقه می باشد.

پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

این منطقه با میانگین ارتفاع یک‌هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. در این منطقه ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره شناسایی شده‌است.

وی در ادامه با اشاره به‌ضرورت استانداردسازی خروجی واحدهای تولید فولاد و سرب، تصریح کرد:در برخی از این واحدها به‌خاطر قانون‌گریزی و بی‌مسوولیتی شاهد آلودگی محیط‌ زیست در بخش‌های مختلف مانند منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و شهرک صنعتی محمودآباد هستیم.

بازگیر ادامه داد: محیط‌زیست با این قبیل صنایع برخورد می‌کند، داخل‌شدن در لیست صنایع آلاینده و صدور جرایم سنگین بخشی از این برخوردهاست.

وی ادامه داد: روند پایش خروجی واحدهای صنعتی به‌صورت مستمر رصد می‌شود و درصورتی‌که واحدهای آلاینده به اخطارهای صادر توجه نکنند در نهایت به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.