کد خبر : 12078
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1402 - 12:39

به بهانه روز جهانی حقوق بشر؛

حقوق بشر؛ شعار تبلیغاتی

حقوق بشر؛ شعار تبلیغاتی
تعدد و وخامت بحران‌های حقوق بشری در سراسر جهان سبب شده تا گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر در سال جاری میلادی به طنزی تلخ و شعار تبلیغاتی تبدیل شود.
۵/۵ - (۳ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد، سه سال پس از تأسیس سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد و این اعلامیه که هدف آن برقراری تضمین حقوق و آزادی‌های برابر برای همه مردم بود در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ به تصویب رسید.
مهم‌ترین اصل و پایه حقوق بشر، «کرامت انسانی» است و سخن خداوند در آیه هفتاد سوره اسرا که می‌فرماید «همانا فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم»، به این حقیقت اشاره می‌کند. امروزه یکی از مهم‌ترین مباحثی که ارتباط تنگاتنگی با افکار عمومی ملت‌ها دارد، رعایت مسئله حقوق بشر است، به‌گونه‌ای که بیشتر حکومت‌های جهان می‌کوشند نشان دهند در حکومت آنها، حقوق بشر نقض نمی‌شود و آنان، مدافعان واقعی این اصل اساسی‌اند تا حاکمیتشان را مشروعیت بخشند و واجد مشروعیت جهانی گردند.
اگرچه جهان طی سال‌های گذشته همواره ۱۰ دسامبر را به‌عنوان روز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر گرامی می‌دارد، اما نقض حقوق بشر همچنان در سراسر جهان ادامه دارد و خشونت و درگیری برای میلیون‌ها نفر همچنان یک واقعیت دردناک است.
از همین رو امروز در حالی روز جهانی حقوق بشر را می‌گذرانیم که جهان با نمودی از نقضِ گسترده حقوق بشر در غزه مواجه است. جالب اینجاست این نقض حقوق بشر توسط کشورهایی انجام می‌شود که خود را مدعی حقوق بشر در دنیا معرفی می‌کنند.
حقوق بشر؛ شعار تبلیغاتی
در حال حاضر باید گفت که همه ساله اعلامیه‌ها و همایش‌های متعددی درباره حقوق بشر اعلام و برگزار می‌شود. با ارزیابی نتایج این همایش‌ها و روشی که سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در پیش گرفته است، با کمال تأسف باید گفت این کنفرانس‌ها و اعلامیه‌ها تاکنون بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و تأثیر آنها در عمل، بسیار ناچیز یا در بسیاری از موارد خلاف آن بوده است. چرا که متأسفانه حقوق بشر در دوران معاصر به  ابزاری برای پیشبرد مقاصد سیاسی تبدیل شده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به عملکرد آمریکا در این زمینه اشاره کرد.

بیانیه حقوق بشر توسط خود آمریکا و در غیاب کشورهای دیگر تصویب شد
از همین رو محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه حقوق بشر در جامعه جهانی امروز، اظهار داشت: وقتی نحوه تصویب بیانیه‌ای که بعداً به‌عنوان بیانیه حقوق بشر شهرت پیدا کرد را بررسی می‌کنیم و به سوابق فکری و فلسفی این حرکت نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که منظور از بشر در آن بیانیه و همه حرکت‌هایی که بر اساس آن بیانیه اتفاق افتاده است انسان غربی سرمایه‌دار است.
وی ادامه داد: در این تعریف انسان‌های آفریقای، آسیایی، آمریکای لاتین و  حتی آن دسته از افراد غربی غیر سرمایه‌دار هم جایگاهی ندارند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: به‌عنوان نمونه باید گفت در جنگ اول عراق ۵۰۰ هزار زن و مرد و کودک عراقی کشته شدند و یا در سوریه توسط تروریست‌ها ۴۰۰ هزار غیرنظامی کشته شدند آمریکا هیچ واکنشی نشان نداد؛ اما  وقتی یک نفر نظامی آمریکا در نقطه‌ای از جهان کشته می‌شود سعی می‌کنند که این را خلاف حقوق بشر نشان دهند و به شکل‌های مختلف مرگ آن یک نفر آمریکایی را حادثه بزرگ جهانی قلمداد کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: تصویب بیانیه جهانی حقوق بشر با پیشنهاد آمریکا و در غیاب کشورهایی که به آن‌ها کشورهای مسلمان‌نشین، کشورهایی که در واقع اروپایی‌ها آنها را جهان سوم نام‌گذاری کرده‌اند انجام شد. کشورهای غربی بدون حضور مابقی کشورها آن چیزی که مدنظر خودشان است را تصویب کردند و  در قالب بیانیه حقوق بشر انجام می‌دهند.

باید به این موضوع اشاره کرد که امروز در تمام جنایت‌هایی که در دنیا رخ‌داده است به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم آمریکا در آنها دست داشته است درحالی‌که آمریکا خود را به‌عنوان مهد آزادی و حقوق بشر و مدافع آنها در جهان معرفی می‌کند اما مردم جهان هر روز خلاف آن را شاهد هستند.
حقوق بشر آمریکایی فقط برای تحقق اهداف خود آمریکا است
از همین رو  آیت‌الله علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به حقوق بشر مدنظر آمریکا، اظهار داشت: اصولاً مستکبرین و چپاولگران عالم برای رسیدن به اهداف و مقاصد پلید خود راه‌هایی از زور و قلدری گرفته تا مکر و حیله را طی می‌کنند.
وی ادامه داد: همه این راه‌ها را طی می‌کنند تا به ذخایر کشورها بخصوص کشورهای جهان سوم و الخصوص مسلمانان برسند. آنها می‌خواهند ذخایر و معادن و ثروت‌های خدادادی را از آنها بگیرند.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: یکی از واژه‌هایی که در فریب افراد بسیار استفاده می‌شود کلمه آزادی است. کلمه آزاد بودن مردم و ملت‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از عناوین که از طریق آن مردم و ملت‌ها را فریب می‌دهند مسئله حقوق بشر است. آمریکا یکی از مستکبرین عالم است که ظلم‌ها و ستم‌ها و جنایت‌های بسیار را در دنیا انجام داده است تا ملت‌ها را از بین ببرد و یا آنها را زیر سلطه خود ببرد و سرمایه‌های آن‌ها را چپاول کند.
آیت‌الله اسلامی افزود: آمریکا برای اینکه ملت‌ها را گول بزند و فریب بدهد از این واژه‌ها استفاده می‌کند. در جنگ عراق اعلام کردند که ما می‌خواهیم برای عراقی‌ها آزادی بیاوریم و حقوق بشر را برای آنها زنده کنیم. بیست سال در افغانستان افراد را کشتند، معادن را غارت کردند؛ همین حالا در سوریه تانکرهای نفتی است که از طریق آمریکا به غارت می‌رود به اسم آزادی و حقوق بشر.
وی اضافه کرد: آمریکا دم از حقوق بشر می‌زند تا بر اساس حقوق بشر که برای سوءاستفاده و منافع خود است مردم و ملت‌ها را فریب دهد و به اهداف خود برسد.

آمریکا فقط مدعی حقوق بشر است
همچنین حجت‌الاسلام ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه آمریکا فقط مدعی حقوق بشر است، گفت: در ارتباط با مسائل ایران، آمریکا مهم‌ترین نقش را در اقدامات خرابکارانه و تروریستی علیه ملت ایران داشته است.
وی اضافه کرد: در دهه‌های اخیر، فجایع انسانی بی‌شماری در ویتنام، هیروشیما، ناکازاکی، بوسنی و هرزگوین‌، کوزوو، دیر یاسین، صبرا و شتیلا، بالکان، عراق و افغانستان، لبنان، سوریه، یمن و… رخ‌داده که در همه اینها آمریکا به طور مستقیم یا باواسطه تروریست‌های دست‌پرورده خود نقش داشته است.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: از نگاه کارشناسان، آمریکا در به راه‌افتادن جنگ خونین اوکراین نیز نقش مستقیم داشته است. ازاین‌رو آمریکا در دهه‌های اخیر همواره پیش‌گام ترور و خشونت در جهان بوده است. در واقع می‌توان گفت ارتکاب خونین‌ترین خشونت‌ها، ویژگی‌ دایمی تاریخ ایالات متحده از ابتدای تشکیل آن تاکنون بوده است.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده عنوان کرد: تاریخ آمریکا مجموعه‌ای کامل از جنایت علیه بشریت و حقوق بشر در کشورهای مستقل، آزاده و مردمی است.

زهرا صفری
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.