کد خبر : 3350
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 9:35

استاد حوزه:

رمضان کارگاه خودسازی است/شب قدر فرصتی برای تعالی و صیقل دادن روح است

رمضان کارگاه خودسازی است/شب قدر فرصتی برای تعالی و صیقل دادن روح است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از لحظه لحظه شب قدر باید استفاده کنیم ،گفت: این شب ها فرصتی است برای تعالی روحی و اندیشه رهایی از هوای نفس و منیّت‌ها به صورتی که سیر کمال و سعادت انسان در آن رقم خورد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ گویی همین دیروز بود که برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده می شدیم و به دنبال برنامه غذایی مناسب برای این فصل از زندگی خود بودیم اما در چشم برهم زدنی به اولین شب قدر ماه مبارک رمضان رسیدیم.

شب قدر یکی از شب‌های با فضیلت است که اعمال عبادی آن در فقه بحث شده است. یکی از الطاف و موهبت‌های ویژه خداوند در ماه رمضان شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده‌اند: «خداوند از روزها،  جمعه و از ماهها، ماه رمضان و از شبها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است»

شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است. شبی که قرآن؛ کلام خداوند در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر آینده در آن تعیین می‌شود.  امام صادق (علیه‌السّلام) در این‌باره می‌فرمایند: «ابتدای سال، شب قدر است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته می‌شود»

شب قدر فرصتی برای تعالی و صیقل دادن روح است
از همین رو حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا  با اشاره به اینکه شب قدر به عنوان شب‌ تعیین سرنوشت است ، گفت: پیامبر(ص) در خصوص استغفار می فرماید: هرکس بیشتر استغفار کند از هر غمی دور می شود و از هر تنگنایی خارج می شود و از جایی که گمان نمی کند روزی می گیرد.

وی ادامه داد: شب قدر فرصت خیلی خوبی برای شستن دل از ناپاکی‌ و آلودگی و سبک‌شدن روح از بار گناهان است، لذا باید این شب را قدر دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به سوره قدر، اظهار داشت: وقتی به سوره قدر و آیات آن دقت می کنیم به عظمت و بزرگی شب قدر پی می بریم.

وی اضافه کرد: توفیق عبادت خالص و سرشار از عبودیت و بندگی در شب‌های احیا، گل سرسبد عبادت در ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام بنیادی با اشاره به وسیع بودن سفره رحمت الهی در شب قدر، گفت: غسل کردن، احیای شب قدر، خواندن نماز، خواندن دعاهای خاصی مثل دعای جوشن کبیر و… در شب‌های قدر توصیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این شب‌ها فرصتی برای انس و توجه بیشتر به ذات حق‌تعالی است تا با قدم گذاشتن در حریم خودسازی و خودشناسی با خداوند عهد و پیمان دیگری بسته و خود را از دام گناهان و شیاطین دور کرده و فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انسان باید از لحظه لحظه شب های قدر استفاده کند، گفت: این شب ها فرصتی است برای تعالی روحی و اندیشه رهایی از هوای نفس و منیّت‌ها به صورتی که سیر کمال و سعادت انسان در آن رقم خورد.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین آثار ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، تغییر رفتار انسان در طول سال و عمر می‌باشد، تغییری که انسان باور کند در تمام حالات در محضر پروردگار متعال است، میزان رفتار خود را رضایت خداوند بداند، اخلاص در عمل و صداقت با مردم را پیشه کار خود کند و اجر کارهای خود را از خداوند بخواهد.

حجت الاسلام بنیادی  با اشاره به اینکه در این شب های باید قرآن و ادعیه هایی مختلف که مورد توصیه ائمه اطهار(ع) است را بیشتر بخوانیم، عنوان داشت: باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشیم و از خدا بخواهیم که به ما توفیق تعالی و پیشرفت و تکامل اخلاقی و معنوی و ایمانی را بدهد که این مساله بی شک بهترین خواسته در شب پرفضیلت قدر است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.