کد خبر : 858
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 - 9:59

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه

خروج دولت از باشگاه داری به توسعه و رونق ورزش همگانی کمک می کند/باید مدیران ناکارآمد در ورزش را تغییر داد/کشورنیازمند توسعه ورزش همگانی است

خروج دولت از باشگاه داری به توسعه و رونق ورزش همگانی کمک می کند/باید مدیران ناکارآمد در ورزش را تغییر داد/کشورنیازمند توسعه ورزش همگانی است
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه همه ارگان ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی اهتمام داشته باشند چرا که زنگ خطر کم تحرکی در جامعه به صدا در آمده است، گفت: ورزش همگانی باید رایگان و آسان در اختیار مردم باشد که در این زمینه شهرداری ها نقش موثری دارند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛حجت‌الاسلام مهدی پناهی در میزگرد پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با موضوع ورزش همگانی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی و توسعه آن در جامعه ، اظهار داشت: به دلیل اینکه عموم مردم درگیر اشتغال هستند و نمی توانند ورزش را به صورت حرفه ای و یا قهرمانی دنبال کنند پرداختن به ورزش همگانی به عنوان هم معقوله پیشگیرانه و هم معقوله ای که می توانددر درمان بسیاری از بیماری های نقش داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.
همه ارگان ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی اهتمام داشته باشند
وی ادامه داد: توصیه بر این است که همه ارگان ها و نهادها نسبت به توسعه ورزش همگانی چه در حیطه کاری خودشان و چه در سطح جامعه یک اهتمام ویژه داشته باشند.
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه اضافه کرد: امروز اگر با جامعه ای درگیر باشیم که با افسردگی مفرط درگیر باشد این جامعه نمی تواند بازدهی خوبی داشته باشد و اگر بخواهیم این بازدهی را افزایش دهیم قطعا باید آن معقوله هایی که باعث ایجاد نشاط در سطح جامعه می شود مانند ورزش همگانی، در جامعه حرف اول را بزند.
وی عنوان کرد: ورزش همگانی به گفته کارشناسان تاثیر موثری در افزایش روحیه اقشار مختلف جامعه دارد. ورزش همگانی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت درسی یک دانش آموز و دانشجو و طلبه خواهد داشت. حتی در مسائل معنوی هم می گویند انسان هایی روح بزرگی دارند که بتوانند با برخی از معقولات مانند ورزش روح خود را بارور کنند. حتی کسانی که می خواهند توسعه عالیه معنوی را طی کنند توصیه این است که به ورزش و یا پیاده روی اهتمام جدی داشته باشند.
امروز جامعه ما به شدت به سمت کم تحرکی حرکت می کند/ زنگ خطر کم تحرکی درجامعه
پناهی ادامه داد: امروز نظر کارشناسی درجامعه ما این است که جامعه به شدت به سمت کم تحرکی حرکت می کند و این یک فاجعه است. حتی اگر نسبت به این مسئله مراقبتی در جامعه نشود تا چند سال آینده کم تحرکی در بین بانوان که از آقایان بیشتر است به چیزی حدود ۹۰درصد خواهد رسید و این یک زنگ خطر بسیار بزرگی است که اگر برنامه ریزی نداشته باشیم با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.
وی ابراز داشت: امروز وزارت بهداشت یکی از آن دستگاه هایی است که می تواند در کنار وزارت ورزش با امضا تفاهم نامه در معقوله پیشگیری یک حرکت بزرگی را انجام دهند تا. بجای اینکه هزینه های کلان را صرف هزینه درمانی در زمینه بیماری های روحی، قلبی، دیابت و چاقی کنیم در ورزش سرمایه گذاری شود. هزینه ای درمان بسیار بالاست اگر امروز یک فکر عمیق راهبردی پشت مدیریت سیستم ورزش و حتی سلامت کشور باشد می توانیم از فرصت ها استفاده کنیم.

پیشگیری از برخی بیماری ها با توسعه ورزش همگانی/نقش مهم شهرداری ها در ارزان کردن ورزش برای مردم
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه افزود: یکی از آیتم های پیشگیرانه در بیماری ها در وزارت بهداشت که باید تاکید شود پرداختن به ورزش همگانی است که اگر این اتفاق رخ دهد خودوزارت بهداشت و خود سیستم مجموعه درمانی کشور از بسیاری از مراجعات بیشمار خلاص می شوند و کاهش چشم گیری در هزینه ها خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: امروز باید همه دستگاه ها پای کاری بیاییند . شهرداری ها یک نقش عمده و کلان دارند. یکی از آسیب هایی که امروز در کشور داریم و واقعا شهرداری ها می توانند در آنها نقش ایفا کنند ارزان کردن ورزش برای جامعه است.
برخی از وسایل ورزشی در پارک ها بیشتر آسیب زا است
پناهی اضافه کرد: مردم باید دسترسی آسان به تجهیزات ورزشی داشته باشند البته تجهیزاتی که مستقر می شود تجهیزات آسیب زا برای بدن نباشد. برخی از این دستگاه هایی که در پارک های سطح کشور نصب شده و می شود به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دستگاه هایی است که به بدن آسیب وارد می شود.
وی تصریح کرد: در بحث ارزان کردن ورزش در جامعه باید یک حرکت کاملا جدی و برنامه ریزی شده انجام شود. مردم ما امروز از نظر اقتصادی در شرایط خوبی نیستند، دولت در سطح کلان و وزارت ورزش و جوانان، قانون گذاران در مجلس و شهرداری ها همه باید دست به دست هم دهند تا ورزش را برای مردم ارزان حتی رایگان کنند.
ورزش همگانی باید رایگان و آسان در اختیار مردم باشد
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه گفت: ورزش همگانی ورزشی است که باید به صورت رایگان و آسان در اختیار همه مردم قرار بگیرد و اگر می خواهیم جامعه ای سالم به لحاظ روحی، جسمی، فکری داشته باشیم باید نسبت به ورزش همگانی یک اهتمام جدی داشته باشیم.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه های علمیه در خصوص ورزش همگانی گفت: حوزه علمیه بخشی از جامعه است ، امروز معضل ورزش همگانی برای همه کشور است.
وی ادامه داد: امروز فعالیت هایی که انجام می شود برای حل مشکلات کل کشور است که اگر این اتفاق بیفتد طلاب را هم دربر می گیرد.
برخی از مشکلات ورزش ضعف در قوانین، برنامه و اجرا است
پناهی بیان کرد: برخی از مشکلاتی که در ورزش وجود دارد ضعف در قوانین کشور است و گاهی اوقات هم مشکل برنامه است که برای ورزش کشور برنامه ای وجود ندارد.برنامه برای ورزش کشور نوشته می شود اما برنامه به گونه ای نیست که نتیجه عمل کردن به این برنامه توسعه ورزش همگانی در سطح کشور باشد.
باید در مسائل زیرساختی در کشور تامل جدی شود/بیش از ۶هزار مجموعه ورزشی نیمه تمام در کشور
وی افزود: باید در مسائل زیرساختی در کشور تامل جدی شود. امروز بیش از ۶هزار مجموعه نیمه تمام ورزشی در کشور داریم که در کنار تکمیل این مجموعه ها باید به قوانین هم نگاهی داشته باشیم.

مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه عنوان کرد: گاهی اوقات قوانین ما ضعف برنامه است که باید تدبیری شود. گاهی در قوانین مشکل مشکل بودجه است که باید بازنگری صورت بگیرد. امروز ورزش و ورزش همگانی با این رقم هایی که به آن تزریق می شود نمی تواند در جامعه و کشور نقش آفرینی خوبی داشته باشد.
وی گفت: وقتی بودجه یک فدارسیون به نام ورزش های همگانی که در سال چیزی حدود ۱۰میلیارد است، چگونه این فدراسیون برای ۸۰میلیون جمعیت کشور ورزش همگانی را توسعه دهد. در حالی که در تمام وزارتخانه ها و بودجه ها به توسعه ورزش همگانی توصیه شده است اما وقتی دولت در کشور باشگاه داری می کند و دولت مجبور است بودجه خود را صرف برخی باشگاه های ویژه کند، این مسئله باعث می شود خیلی از بودجه هایی که شاید تخصیص آنها در ورزش همگانی است به ناچار وزارت ورزش آنها را در ورزش قهرمانی و حرفه ای هزینه کند که این یک آسیب جدی برای ورزش همگانی است.
خروج دولت از باشگاه داری به توسعه و رونق ورزش همگانی کمک می کند
پناهی تصریح کرد: خروج دولت از باشگاه داری به توسعه و رونق ورزش همگانی در کشور بسیار کمک خواهدکرد. البته اعتقاد ما این است که باید ورزش همگانی به سازمان ورزش همگانی با بودجه مستقل تبدیل شود.
باید مدیران ناکارآمد در ورزش را تغییر داد
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه بیان کرد: گاهی هم ضعف موجود در ورزش همگانی ضعف در اجرا به دلیل افراد ناکارآمد و برنامه های آرمانی و فضایی است که باید نسبت به اصلاح این ساختار ها و تغییر مدیران ناکارآمدی که امروز دغدغه ورزش همگانی در کشور ندارند تلاش شود.
وی اضافه کرد: در حوزه های علمیه انجمن ورزشی طلاب راه اندازی شد. راه اندازی این انجمن به جهت این بود که رزش همگانی را در حوزه علمیه تقویت کنیم. امروز جشنواره ورزشی حوزه های علمیه در سطح کشور با نظم و قدرت خاصر در رشته های همگانی در سطح حوزه های علمیه کشور آغاز شده است و انشالله جشنواره ملی ورزشی را هم در دهه فجر خواهیم داشت.برگزاری همایش پیاده روی در سطح استان های کشور را داریم.
راه اندازی ۵۰۰پایگاه ورزش همگانی در حوزه های علمیه
پناهی خاطرنشان کرد: ما ۵۰۰حوزه علمیه برادران تحت عنوان مدرسه علمیه برادران در سطح کشور داریم که با تدبیر انجام شده و همکاری که فدارسیون ورزش همگانی انجام داده است تمام این ۵۰۰ مدرسه تبدیل به پایگاه ورزش همگانی شده است، مربی دارند و با هیئت ورزش های همگانی در تعامل هستند. در تلاش هستیم هر روز در مدارس و حوزه های علیمه نرمش و ورزش را به صورت روزانه در این مدارس علمیه برگزار کنیم.
وی ادامه داد: ما شاخه مبلیغن را راه اندازی کردیم که یکی از فعالیت خوب برگزاری دوره های تربیت مربی فرهنگی ورزشی ویژه طلاب حوزه علمیه که ۱۰۰ نفر فارغ التحصیل شده اند، این افراد هم می توانند به گفتمان سازی ورزش همگانی در حوزه های علمیه کمک کنند و هم می توانند به این گفتمان سازی در ورزش کشور کمک کنند.
برگزاری دوره های تربیت مربی فرهنگی ورزشی
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه با اشاره به ظرفیت مبلغین، گفت: انجمن ورزشی طلاب و همچنین معاونت فرهنگی کمیته پاراالمپیک، دوره های تربیت مربی فرهنگی ورزشی را آغاز کرده اند.
وی افزود: در این دوره طلاب ورزشکار که درحال حاضر بیش از ۱۲هزار طلبه ورزشکار داریم، افرادی که آمادگی ثبت نام دارند انتخاب می شوند و تحت عنون مربیان فرهنگی ورزشی آموزش داده می شوند با این سیاست که بتوانیم از این افراد روی نیمکت تیم های ورزشی به عنوان مربی فرهنگی در کنار کادر فنی مربیان استفاده کنیم.
مجلس اهتمام ویژه ای نسبت به بودجه ورزش کشور داشته باشد
پناهی با اشاره به نقش نمایندگان در خصوص بودجه ورزش، تاکید کرد: توسعه ما به مجلس این است که نسبت به مواد قانونی که می تواند به وزرش کشور کمک کند اهتمام جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: امروز ماده ۲۷دهم درصد مالیات بر ارزش افزوده که از احکام قانون شش توسعه است کمک خوبی به جامعه ورزش کشور کرده است اما وقتی کف میدان را نگاه می کنیم هنوز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه عنوان داشت: امروز در مباحث فرهنگی ورزش و توسعه ورزش همگانی با کمبود شدید منابع مواجه هستیم.
مجلس ورزش را یک مجموعه فرابخشی ببیند
وی گفت: باید مجلس ورزش را به عنوان یک مجموعه فرابخشی ببینند و به آنها به عنوان یک مجموعه بخشی نگاه نکنند. این اضطراری که امروز در جامعه ورزش وجود دارد را نمایندگان درک کنند و بدانند که حال ورزش کشور حال خوبی نیست و باید به ورزش کمک کنند و آن را فرابخشی ببینیند و اهتمام جدی به ورزش داشته باشند چرا که ورزش می تواند بسیاری از گره های جامعه و بسیاری از آسیب ها و مشکلات کشور را حل کند.
امروز جامعه ورزشی ما مکدر خاطر است

پناهی یادآور شد: امروز جامعه ورزشی ما مکدر خاطر است چرا که آن عدالت واقعی که باید در توزیع بودجه ورزشی رعایت شود وجود ندارد. امروز پیشکسوتان ما دغدغه مند و گلایه مند هستند بخاطر اینکه از نمایندگان مجلس توقع دارند اگر صندوقی تحت عنوان صندوق حمایت از پیشکسوتان ورزشی در این کشور است این صندوق به گونه ای آنها را پشتیبانی کند که آنها بتوانند مشکلات معیشتی خود را رفع کنند. امروز بسیاری از مربیان و ورزشکاران ورزشی ما که در مسیر ورزش حرفه ای و قهرمانی هستند مشکلات معیشتی دارند.
وی تاکید کرد: مردم ما یک مردم بسیار خوبی هستند و لایق خدمت هستند و هرکدام از ما باید تلاش کنیم مشکلات این مردم را به حداقل برسانیم. امروز اگر ما مردم خودمان را در درون کشور با عملکرد خودمان امیدوار نگهداریم هیچ رسانه ای و هیچ قدرتی از بیرون نمی تواند بر ملت ما چیره شود و حتی ذهنت ملت ما را نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تغییر دهد. امروز رسالت ما این است که هر عرصه ای خدمت می کنیم با هدف رضایت مردم کار کنیم .
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: ظرفیت های ورزشی و هنری ما جوانان و سرمایه های این مملکت هستند که باید به لحاظ فرهنگی و تخصصی که جوانان در حال فعالیت هستند از آنها مراقبت کنیم که اینها بتوانند امیدوارانه ورزش خود را در کشور دنبال کنند.
کشورنیازمند توسعه ورزش همگانی است
وی افزود: در ورزش همگانی هم تاکید می کنیم همه کمک کنند چرا که جامعه ما به شدت محتاج ورزش همگانی است و ورزش همگانی بسیاری از مشکلات را می تواند مرتفع کند و باعث ایجاد نشاط و دوستی های پایدار می شود و بسیاری از آسیب هایی که در منزل وجود دارد از طریق این توسعه ورزش همگانی از بین می رود. همچنین عنایت ویژه ای به برنامه های خانوادگی ورزشی داشته باشیم که این برنامه ها می تواند در تحکیم روابط خانوادگی تاثیر داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.