کد خبر : 8277
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 12:54

معاون آموزشی دانشگاه قم:

دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا در دانشگاه قم تأسیس می‌شود

دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا در دانشگاه قم تأسیس می‌شود
معاون آموزشی دانشگاه قم از راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا در دانشگاه قم با چهار رشته خبر داد و گفت: دانشگاه قم در راستای ارتباط دانشگاه با صنعت اقدامات مؤثر خوبی را انجام داده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ روح‌الله اکرمی ظهر امروز در نشست خبری خود با موضوع راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا در دانشگاه قم که در سالن جلسات ریاست این دانشگاه برگزار شد با اشاره به نقشه راه سیستم آموزش عالی کشور برای دانشگاه‌ها، اظهار داشت: باید دانشگاه‌ها به سمت مأموریت محوری حرکت کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به‌عنوان یک عامل فعال و کنشگر در عرصه صنعت نقش ایفا کنند.
معاون آموزشی دانشگاه قم با اشاره به سند تحول نظام آموزشی کشور، گفت: ایجاد دانشکده در دانشگاه، ارتباط با صنعت، تعیین مسیر بین‌المللی دانشگاه، تربیت استاد محور و برخی موارد دیگر از برنامه‌های این سند برای دانشگاه‌های است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا تأسیس دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا با چند رشته  قرار دارد. همچنین دانشکده هنر و معماری با سه گرایش هم افتتاح شده است.
اکرامی با اشاره به ایجاد گروه مهندسی شیمی و برخی گروه‌های دیگر در دانشگاه، گفت: ارتباط با صنعت یکی از محورهای مهم تعیین شده برای دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم است که در این راستا دانشگاه قم اقدامات مؤثر خوبی را انجام داده است.
وی ابراز داشت: تفاهم‌نامه‌ای هم با دانشگاه فرهنگیان بسته شده است تا در چند رشته دانشجویانی مشترک بین دانشگاه قم و دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل باشند و بعد از فارغ‌التحصیل به‌عنوان معلم جذب آموزش‌وپرورش شوند.
معاون آموزشی دانشگاه قم با اشاره به برخی برنامه‌های تشویقی برای جذب دانشجو، گفت: در این راستا رتبه‌های برتر کنکور، رتبه‌های زیر هزار و بین هزار تا دو هزار، افرادی که مخترع هستند می‌توانند کمک‌هزینه‌های تحصیلی دریافت کنند.
وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند ۲۰درصد ظرفیت مقاطع دکتری خود را به‌صورت استاد محور جذب کنند. همچنین برای توسعه بخش بین‌الملل با دانشگاه‌های دیگر در سطح ملی و بین‌الملل تفاهم‌نامه‌هایی بسته شده است.
اکرامی با اشاره به فضای آموزشی بانوان در دانشگاه قم، گفت: فضای آموزشی ویژه و اختصاصی برای بانوان در دانشگاه در نظر گرفته شده است که این مسئله از حسن‌های این مکان آموزشی است.

هدف دانشگاه قم کسب سرآمدی علمی و رفع نیازهای کشور است

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام فراهانی‌فر، معاون پژوهشی دانشگاه قم با اشاره به بخش‌های مختلف این معاونت، گفت: این معاونت دارای بخش‌های پژوهش، ارتباط با صنعت، جامعه و کارآفرینی، آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه مرکزی و مرکز رشد دانشگاه است.
وی ادامه داد: امروز دانشگاه به چهار نسل تقسیم‌بندی می‌شوند، دانشگاه نسل اول فقط در بحث آموزش  فعالیت دارد و دانشگاه نسل دوم علاوه بر آموزش در پژوهش هم فعال است. اما دانشگاه نسل سوم علاوه بر این ها در بخش فناوری و کاربردی‌کردن پژوهش‌ها هم فعال است؛ ولی دانشگاه نسل چهارم علاوه بر همه این ها در مسئله بازار هم ورود دارد و این فعالیت‌ها را اقتصادی می‌کند.
معاون پژوهش دانشگاه قم افزود: دانشگاه قم با ایجاد دانشکده پردیس فناوری می‌تواند جز رده‌های نسل سوم و چهارم قرار بگیرد.
وی افزود: هدف دانشگاه قم کسب سرآمدی علمی و رفع نیازهای کشور است. در مسئله کارآفرینی و اشتغال فعالیت‌ها و اقدامات خوبی صورت‌گرفته است که باعث افزایش تولید و جلوگیری از تورم خواهد شد.
حجت‌الاسلام فراهانی‌فر تصریح کرد: پیام‌رسان و شرکت ایتا یکی از خروجی‌های مرکز رشد این دانشگاه است که امروز در کشور مطرح شده است و ما به دنبال این گونه خروجی‌ها هستیم.

ارائه رشته‌های همگرا در بستر علمی و الهیات

در ادامه این جلسه مرتضی یوسف‌زاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم با اشاره به تأسیس دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا، عنوان کرد: دانشگاه قم در این دانشکده رشته‌های زیست‌فناوری، نانوفناوری، فناوری اطلاعات، علوم‌شناختی و هوش مصنوعی را ارائه خواهد داد.
وی ادامه داد: در این گونه رشته‌ها یکی از مسائل مهمی که وجود داشت فقط در بستر علمی بود و الهیات در آن هیچ دخالتی نداشت؛ اما دانشگاه قم برای اولین دانشگاه در سطح کشور این رشته‌ها را در کنار هم و یک جا در بستر علمی و الهیات قرار داده و دانشجو تربیت می‌کند.
یوسف زاده با اشاره به اینکه این رشته ها بین رشته ای است ، گفت: به دلیل اینکه این رشته ها در مرز رشته ها قرار دارد بازارکار بسیاری هم دارد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه قم بیش از ۵۰ فضای آموزشی و کارگاهی دارد که می‌تواند به استان در راستای افزایش مهارت خدمات دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.