کد خبر : 2328
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 22:18

آیت‌الله اعرافی:

در مباحث کلامی و فقهی نیازمند وسایل الشیعه‌های جدید هستیم‌

در مباحث کلامی و فقهی نیازمند وسایل الشیعه‌های جدید هستیم‌
مدیر حوزه های علمیه گفت: در مباحث کلامی و فقهی نیازمند وسایل الشیعه‌های جدید هستیم‌.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت که در سالن جلسات مرکز نور برگزار شد، اظهار داشت: امام راحل به مناجات شعبانیه عشق می ورزیدند، ماه شعبان حقیقت نورانی دارد که برای بهره مندی از مزایای این ماه باید اعمال و اذکار مورد توجه باشد.

وی افزود: در یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم هستیم، حوزه علمیه همواره موثر بوده است، رشته مهاجرت ها بسیار مهم و تاریخ ساز بوده است و در تاریخ حوزه ها هجرت مقوله بهم پیوسته تاریخی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: موضوع هجرت های تاریخ ساز و دگرگون بخش و تمدن ساز در دوره های مختلف قابل توجه است، شهر قم در حرکت به سمت حوزه بالنده و قله حوزه شیعه از نقطه هجرت ها آغاز شده و این هجرت ها گاهی مقطعی و گاهی جریانی است و همچنین خانوادگی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: هجرت های فردی و خانوادگی نقاطی ایران را دگرگون کرد و قم به وسیله این هجرت ها به قطب اندیشه دینی و شیعی تبدیل شد، در یک مقطعی در دوران میرزای قمی حوزه علمیه دچار افول شد و با حضور آیت الله حائری در فروردین سال ۱۳۰۱ خورشید تازه ای در این سرزمین درخشید و گرد این خورشید افرادی از جمله امام راحل و مراجع عالیقدر جمع شدند و به نهضت و انقلاب اسلامی رسید که امواج قم عالم تاب شد.

 مرکز تحقیقاتی نور یکی از محورهای مهم در تحولات قم بوده است

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: مرکز تحقیقاتی نور یکی از محورهای مهم در تحولات قم بوده است و این مرکز کانون محوری است و از اقدامات این مرکز تقدیر می کنم،  ورود این مجموعه در استخدام علوم کامپیوتری برای علوم اسلامی پدیده مبارک است.

امام جمعه قم گفت: در حوزه ترویج و تبلیغ و فرهنگ و گفتمان سازی معارف اسلامی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و هنوز در میانه راه هستیم که طلاب و محققان جوان باید مسیر آینده را در حوزه های پژوهشی  و علوم اسلامی طی بکنند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: با اقداماتی که در حوزه هوش مصنوعی انجام می شود این حرکت زیرساختی برای تحرکات جدید در توسعه مرزهای فهم کتاب و سنت و ترویج و گفتمان سازی علوم اسلامی فراهم می شود.

 کتب و منابع حوزوی قدیمی به صورت نرم افزار تبدیل شود

وی افزود: باید تلاش کنیم کتب و منابع حوزوی قدیمی را به صورت نرم افزار تبدیل کرده و در دسترس قرار بگیرد، جشنواره سالانه فناوری های نوین در قلمرو علوم و معارف اسلامی برگزار شود و جای این جشنواره خالی است.

 در مباحث کلامی و فقهی نیازمند وسایل الشیعه های جدید هستیم

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در مباحث کلامی و فقهی نیازمند وسایل الشیعه های جدید هستیم، خاطرنشان کرد: ۱۵ سال گذشته در صحبتی که با آیت الله ری شهری داشتم بر این موضوع تاکید می شد که پرچمدار معارف اهل بیت(ع) هستیم و همه روایات باید در یک جایی جمع شود و این اقدام قابل توجه است.

لازم به ذکر است مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت عصر امروز در سالن جلسات مرکز نور برگزار شد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام حجت باشتنی مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به ویژگی‌های این نرم‌افزار، اظهار داشت: جهت تسهیل در دسترسی پژوهشگران، منابع براساس نوع و موضوع نگارش شامل حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ، علوم حدیث و علوم قرآن دسته‌بندی شده است.

وی افزود: گذشته از ارتقای محتوا، این نرم‌افزار از نظر ساختار هم در قالب کتابخانه استاندارد به پژوهشگران خدمات می‌دهد و یکی از ویژگی‌های قالب جدید سه زبانه بودن رابط کاربری به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی است.

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: نسخه یک کتابخانه جامع احادیث سال ۱۳۹۶ با ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد ارائه شده است.

ارائه کتابخانه جامع احادیث انجام مطالعات تطبیقی حوزه حدیثی است

باشتنی تصریح کرد: هدف ارائه این کتابخانه انجام مطالعات تطبیقی حوزه حدیثی در حدیث شیعه و سنی و همچنین تسهیل در دسترسی به منابع است، کارپوشه کتابخانه در نسخه دوم شامل ۳۳۰ عنوان در ۹۰۴ جلد کتاب و رساله از منابع شیعه از فرق های امامیه، زیدیه، اسماعیله و اهل سنت است که تا قرن پنجم را شامل می شود.

وی ادامه داد: نرم افزار فرقین یک در سال ۹۵ رونمایی شد که به عنوان نخستین کتابخانه دارای ۲۰ عنوان در ۱۳۷ جلد کتاب بود که اهم احادیث امامیه شامل کتب اربعه از منابع اهل سنت به پژوهشگران عرضه شد.

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: در کارپوشه حدیث پژوهی که از ویژگی های نسخه جدید است تمامی روایات موجود در منابع کتابخانه در بستر واحد ارائه و ۶۷۲ هزار حدیث در این کارپوشه لیست شده است که از طریق کتابخانه و یا مستقیم از طریق کارپوشه حدیث می توان به این احادیث دسترسی پیدا کرد.

باشتنی افزود: در بخش حدیث پژوهی که از امکانات جدید نسخه است کاربر می تواند تمامی روایات موجود در کتابخانه را در یک بستر واحد با قابلیت های مختلف اعم از نمایش پنهان ساختن اسناد، تفکیک احادیث بر اساس یک گوینده خاص که محوریت پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیه السلام است مشاهده کند.

وی با بیان اینکه ویژگی بعدی این نسخه قراردادن کارپوشه حدیث‌پژوهی در کتابخانه است، گفت: این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد تا تمامی روایات منابع موجود در بستر کتابخانه در دسترس باشد.

مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به ویژگی های نرم افزار جامع احادیث دو خاطرنشان کرد: محدود کردن احادیث به احادیثی که درباره پیامبر(ص) و هر یک از اهل بیت (ع) و محدود کردن احادیث بر اساس کتاب، قرن و مذهب خاص، از دیگر ویژگی های دیگر این نرم افزار است.

ارائه ۹۵ هزار جلد کتاب در کتابخانه دیجیتال نور

از طرفی حجت الاسلام بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی نور امروز در مراسم رونمایی نرم افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت که در سالن جلسات مرکز نور برگزار شد، اظهار داشت: امسال برای مرکز تحقیقات کامپیوتر اسلامی نور سال با برکتی بود و در زمینه احادیث اقداماتی بسیار خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه باید بهای لازم به پژوهش های دیجیتال داده شود، افزود: امسال گسترش جدی در طیف مخاطبان مرکز شاهد بودیم و در زمینه مخاطبان نرم افزارهای ویندوزی و برون خط بیش از ۳۳ الی ۳۵ درصد افزایش استفاده را نسبت به سال های گذشته داشتیم.

۹۵ هزار جلد کتاب در کتابخانه دیجیتال نور در اختیار علاقه مندان است

رئیس مرکز تحققیقات کامپیوتر علوم اسلامی نوربیان کرد: جنس مخاطب پژوهشی همچنان علاقه مند به نرم افزاهای روی میزی است و در نرم افزارهای برخط خودمان یک رشد قابل توجهی را ملاحظه می کنیم، کتابخانه دیجیتال نور امسال رکوردهای جدیدی را جابجا کرد و به حدود ۹۵ هزار جلد رسیده ایم و این کتابخانه قابل جستجو است.

بهرامی عنوان کرد: در زمینه فعالیت های موبایل آمار و بازخوردهای خوبی از سوی اساتید و طلاب داریم، به زودی نرم افزارهای جدیدی در دسترس مخاطبان قرار خواهیم داد ونرم افزار نور الجنان تا قبل از ماه رمضان عرضه خواهد شد و سه گانه قاموس که نسخه موبایلی و سایت آن به صورت همزمان تا پایان فروردین در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

وی افزود: نرم افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت امروز رونمایی شد  که مجموعه ای از احادیث شیعه و اهل سنت در یک لحظه در کنار یکدیگر قرار گرفته و اقدام قابل توجهی است و با کارهای قبلی قابل مقایسه نیست، در این نرم افزار۲۰۱ عنوان کتاب از مجموعه حدیثی اهل سنت و ۲۷ عنوان از کتب حدیثی زیدیه قرار دارد.

رئیس مرکز تحققیقات کامپیوتر علوم اسلامی نوربیان کرد: از سال ۹۶ الی ۱۴۰۱ متمرکز بر منابع اهل سنت بودیم در زمینه شیعه کارهای زیادی در گذشته انجام شده بود و اینکه حدیث را با احادیث مقایسه کنیم برای این کار زحمات بسیار زیادی کشیده شده است.

بهرامی خاطرنشان کرد: در مجموعه کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت حدود ۵۴۰ هزار حدیث اهل سنت را گردآوری کردیم و حدود ۲۳ هزار حدیث از ۱۳ معصوم در روایات اهل سنت داریم که از این احادیث ۱۹ هزار حدیث درباره امیرالمومنین(ع) و ۴ هزار حدیث نیز از دیگر معصومین(ع) است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.