کد خبر : 6946
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 8:32

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا (س):

رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر و ظلم است

رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر و ظلم است
معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا (س) با اشاره به اینکه نقش بانوان در قیام عاشورا تبیین و روشنگری بود، گفت: رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر، ظلم است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ خانم معصومه شریفی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) با اشاره به نقش بانوان در قیام عاشورا، اظهار داشت: در ابتدا باید این سؤالات مطرح شود؛ نقش اهل‌بیت و نقش‌زنانی که در کاروان امام حسین (ع) در کربلا حضور داشتند چه نقشی بود؟ آیا ضرورتی برای حضور بانوان در جریان کربلا بود یا ضرورتی وجود نداشت؟

وی ادامه داد: کمااینکه وقتی حضرت امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت کردند بسیاری از افراد، امام حسین (ع) را مورد شماتت قرار دادند که شما می‌دانید عاقبت این سفر شهادت است پس حداقل زن و فرزندان و اهل‌بیت را با خود نبرید؛ چرا اینها را با خود همراه می‌کنید درصورتی‌که می‌دانید به شهادت خواهید رسید و در نهایت اسیری نصیب خاندانتان خواهد شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: حضرت اباعبدالله می‌فرمایند که مأموریت و رسالت من در این است که زنان و اهل‌بیت خود را همراه خود در کاروان داشته باشم و در جریان عاشورا باید همراه من باشند.

وی اضافه کرد: گویی سخنان امام حسین (ع) این را می‌رساند که رسالتی بر دوش این بانوان است که باید در این جریان و قیام عاشورا همراه امام حسین (ع) باشند. از همین رو نقش زنان در عاشورا را می‌توانیم به سه دسته نقش زنان در قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا تقسیم کرد.

شریفی با اشاره به اینکه هر انقلابی به دو رکن اساسی برای موفقیت نیاز دارد که اولی جهاد، شهادت و دوم تبیین و روشنگری است، گفت: در نهضت عاشورا بحث ایستادگی و مقاومت تا سرحد جان و جهاد و شهادت نقشی بود که امام حسین (ع) و یاران باوفایش انجام دادند؛ یعنی رسالت امام حسین و یارانش جهادکردن و جنگیدن با دشمن و مقاومت‌کردن در مقابل باطل تا سرحد شهادت بود.

وی ادامه داد: رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر، ظلم بود؛ در مرحله دوم و رکن اساسی دیگر آن بحث پیام‌رسانی، روشنگری و جهاد تبیینی بود که توسط خاندان اباعبدالله الحسین (ع)  و اهل‌بیت و زنان صورت گرفت.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان کرد: این روشنگری و تبیین باتوجه‌به اینکه حضرت زینب (س) و زنان دیگر در حین واقعه عاشورا نقش‌های دیگری هم داشتند صورت گرفت.
وی افزود: زمانی که حضرت زینب (س) که بالای تل زینبیه قرار گرفتند جملاتی را به دشمنان عرضه کردند همه این جملات حاکی از جهاد تبیین حضرت زینب (س) داشت. اینها تأثیر گذاشت و توانست قیام عاشورا را به ثمر برساند و توانست آن حقیقت عاشورا و قیام را به گوش همه جهانیان برساند و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال که از آن واقع می‌گذرد هنوز عاشورا زنده است.

شریفی عنوان کرد: وقتی حضرت زینب بعد از شهادت امام حسین (ع) می‌روند و در کنار بدن برادر با گریه شروع به پرسش سؤالاتی مانند آیا تو فرزند رسول‌الله هستی و…. در واقع در حال معرفی امام حسین (ع) بود که نوعی جهاد تبیینی است.

وی افزود: همچنین حضرت زینب (س) در مسیر هم با خطبه‌هایی که داشتند به‌خوبی و بسیار زیبا بسیاری از حقایق خفته را که دشمن نمی‌خواست آن حقایق آشکار شود را بیان کردند؛ چرا که آنها فکر نمی‌کردند زینب (س) داغ‌دیده این گونه باشهامت دشمن را خار و رسوا کند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: این روشنگری‌ها و تبیین‌ها بود که بسیار تأثیرگذار بود و آن قیام امام حسین (ع) و عاشورا را تکمیل کرد اگر این تبیین نبود یقیناً امروز اسلام این گونه به ما نرسیده بود.

وی اضافه کرد: درس عاشورا بزرگ‌ترین درس برای بانوان انقلابی است که با تاسی از بانوان عاشورایی باد بگیریم چگونه مقاومت، استقامت و شهادت‌طلبی، کوتاه‌نیامدن در مقابل ظلم، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر داشته باشیم و این وظیفه اصلی بانوان است چرا که فلسفه قیام امام حسین (ع) این مسئله بود.

شریفی افزود: اگر امروز دشمن با تمام قوا وارد شده است و متأسفانه در این جنگ ترکیبی و شناختی تمام تلاش خود را می‌کند تا اندیشه‌های جوانان و نوجوانان ما را مورد خدشه قرار دهد و اعتقادات آن‌ها را کم‌رنگ کندو زنان ما را به بی‌عفتی و بی‌حجابی و مسائل خلاف‌شرع و شان دعوت کند؛ امروزه ما وظیفه داریم در مقابل این توطئه‌های دشمن روشنگری و تبیین و امربه‌معروف انجام دهیم.

 

گفتگو از زهرا صفری ورزنه

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.