کد خبر : 11049
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 8:40

گزارشی از آخرین وضعیت طرح قطار تهران، قم، اصفهان؛

حرکت لاک‌پشتی قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان/آیا سوت قطار سریع‌السیر با چینی‌ها به صدا درمی‌آید؟

حرکت لاک‌پشتی قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان/آیا سوت قطار سریع‌السیر با چینی‌ها به صدا درمی‌آید؟
سال‌هاست که قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان به‌صورت لاک‌پشتی از پیچ‌وخم مشکلات، سلیقه‌ها و اختلاف در حال گذر است و این روزها خبر رسیده که قرار است با سرمایه‌گذاری چینی‌ها این طرح به سرانجام برسد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛   طرح قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان که از سال ۸۹ کلنگ آن به زمین زد شد و حتی حسن روحانی هم در سال ۹۳ بار دیگر کلنگ آغاز پروژه را به زمین زد، هنوز بلاتکلیف مانده است. طول این خط راه‌آهن ۴۰۹ کیلومتر پیش‌بینی‌شده و قطار روی این خط می‌تواند تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، حرکت کند. زمان رسیدن مسافران از تهران به اصفهان با این قطار سریع‌السیر به کمتر از سه ساعت می‌رسد و پیش‌بینی‌شده بود که در سال ۱۶ میلیون مسافر جابه‌جا کند.
این پروژه بیش از یک دهه است که روی زمین‌مانده و تا حالا جز رفت‌وبرگشت چندباره بین شرکت زیرساخت وزارت راه و راه‌آهن جمهوری اسلامی و ایجاد زیرساخت بخش کوتاهی از مسیر پیشرفت قابل‌توجه دیگری نداشته است.
قرار بود در دولت یازدهم با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری ایران در چین که به‌واسطه تحریم‌ها امکان جابه‌جایی آن‌ها نبود، یک سری از طرح‌های عمرانی ویژه از جمله آن فولاد، پتروشیمی و قطار سریع‌السیر اجرا شود؛ اما با تغییر وزرا در مسیر اختلاف‌نظرهایی ایجاد شد که اجرای پروژه را روی ریل توقف انداخت.
درهرحال امروز ضرورت احداث این مسیر، توسعه حمل‌ونقل ریلی در سرعت را به دنبال دارد و امکان جابه‌جایی افراد، محصولات و دانش را با سرعت بیشتری فراهم می‌کند. باتوجه‌به اینکه همه موافق اجرای این پروژه هستند؛ اما گرفتار برخی از مشکلات شده است که می‌توان با عزمی جدی پیگیر حل آن شد.

تأکید امیرآبادی بر تأمین اعتبار ریالی و ارزی قطار سریع‌السیر
از همین رو  احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس در شورای اداری استان قم در زمان سفر رئیس‌جمهور به قم با تأکید بر تأمین اعتبار ریالی و ارزی قطار سریع‌السیر، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای حل مشکلات مترو، فرودگاه و مونوریل هماهنگی در هیات وزیران نیاز است و انتظار می‌رود در سند همکاری‌های اخیر با چینی‌ها مترو نیز گنجانده شود.

استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان
از طرفی سال گذشته مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه  در دیدار با استاندار سابق قم روند اجرایی پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان را بررسی و بر استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای تکمیل این طرح تأکید کرد.
وی افزود: این پروژه بسیار مهم و ارزشمند است و در ادامه نیز می‌تواند تا مشهد ادامه داشته باشد.
صفری این پروژه را پروژه‌ای استراتژیک برای کشور ذکر کرد و افزود: در اجرای این طرح باید از ظرفیت‌های ملی و به‌خصوص دیپلماسی اقتصادی برای تأمین منابع ارزی استفاده کرد تا تکمیل این طرح سرعت بیشتری پیدا کند.

تکمیل طرح قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان از اولویت‌های قم است
همچنین ابراهیم معتمدی، معاون استاندار قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان اظهار داشت: از جمله مشکلات اساسی این پروژه عدم هماهنگی لازم در بین دستگاه‌های متولی است.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان بسیار مهم است بیان داشت: برای برون‌رفت از مشکلات و حل اختلاف‌نظرها در اجرای این پروژه بین دستگاه‌های مسئول، باید همکاری‌ها بر پایه نگاه تعاملی افزایش یابد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم تصریح کرد: تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان از اولویت‌های استان قم است و در این راستا می‌بایست پیگیری‌های جدی در جهت برون‌رفت از مشکلات پروژه داشته باشیم.
معتمدی افزود: تسریع در اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان ضرورت دارد و معتقدیم بهره‌مندی قم از این پروژه برای استان قم از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا تمام توان خود را برای تکمیل این پروژه به کار خواهیم گرفت.

توسعه خطوط ریلی پرسرعت سیاست‌ دولت است
این در حالی است که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به اصفهان در خصوص وضعیت بهره‌برداری از این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمی‌توان زمان مشخصی برای بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد، اما نکته بااهمیت این است که اکنون در دولت هیچ ابهامی برای پروژه قطار سریع‌السیر وجود ندارد.
وی گفت: حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود؛ برای تأمین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. این هزینه انتخابی نیست و باید انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما نه‌تنها این پروژه را به طور کامل قبول داریم، بلکه توسعه خطوط ریلی پرسرعت سیاست ما در دولت بوده که در همین راستا در آستانه انعقاد قرارداد قطار پرسرعت تهران – مشهد هستیم، گفت: یکپارچه‌سازی قطار سریع‌السیر مشهد – تهران با تهران – قم – اصفهان و بالعکس و سایر خطوط کشور برای تکمیل زنجیره کریدور مسافری پرسرعت در دستور کار دولت است.

باید اعتبار موردنیاز قطار سریع‌السیر تأمین شود
از طرفی احمد وحیدی وزیر کشور، اردیبهشت امسال در سفر به اصفهان گفته بود: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران نیازمند تأمین منابع مالی بسیاری است که در حدود چهار میلیارد “یوآن” تأمین اعتبار شده است و بقیه آن نیز باید در شورای اقتصاد مورد تأیید و تصویب قرار بگیرد.

در این سال‌ها برخی سلیقه‌ها و اختلاف‌نظرها باعث کند و توقف اجرای این پروژه در کشور شده است و شاید از آن مهم‌تر هم مسئله سرمایه‌گذار و اعتبارات موردنیاز پروژه باشد که باعث حرکت کند پروژه در مسیر خود است. اما این روزها خبرهایی منتشر شده است که قرار است این پروژه با سرمایه‌گذاری چینی‌ها به اتمام برسد.
احداث قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با سرمایه‌گذاری چینی‌ها انجام خواهد شد
از همین رو شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه با یادآوری این‌که در جریان امضای تفاهم‌نامه سال ۱۴۰۱ وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین مسیرهای ریلی از سمت ایران پیش‌بینی شده است، افزود: یکی از پروژه‌های مهم ریلی قطار سریع‌السیر تهران – مشهد است که تفاهم اولیه آن با شرکت‌های چینی انجام شده، ضمن این‌که قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان هم با سرمایه‌گذاری چینی‌ها ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌توانیم تفاهم‌های خوبی با چینی‌ها داشته باشیم. از سوی دیگر توسعه و تجهیز بنادر ایران هم می‌تواند با سرمایه‌گذاری چینی‌ها باشد که این موضوع را در جلسات گذشته با چینی‌ها مطرح کرده‌ایم.

امیدواریم این پروژه با حمایت دولت و تصمیمات قاطع مسئولین و حضور سرمایه‌گذار خارجی هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد چرا که هرچه این طرح‌ها زمان‌بر شود هزینه‌های آن بیشتری خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.