کد خبر : 12468
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 12:47

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی:

علوم اسلامی و انسانی دیجیتال یک پیشران است

علوم اسلامی و انسانی دیجیتال یک پیشران است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی گفت: امروز فناوری اطلاعات و علوم اسلامی و انسانی دیجیتال یک پیشران است و گفتمانی که بتواند بیشترین بهره را از این ظرفیت برای توسعه خود ببرد، گفتمان عالی خواهد بود و در غیر این صورت دچار انفعال و پشیمانی خواهیم شد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین بهرامی در نشست خبری رونمایی از پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که امروز ۳ دی‌ماه در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار شد، عنوان کرد:  فناوری اطلاعات توانسته تأثیر عمیقی چه در تعریف علوم‌انسانی و چه در روش‌ها و نتایجی که به‌مرور حاصل شده داشته باشد؛ و لذا برخی معتقدند علوم انسانی دیجیتال یک رویکرد مؤثر در علوم انسانی است و برخی می‌گویند یک رشته جدید است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی در رابطه با مقایسه وضعیت علوم انسانی دیجیتال در ایران و جهان اظهار کرد: با جستجو در بانک مقالات و کتب کشورهای غربی شاهد وجود صدها کتاب و مقاله در این حوزه هستیم، همچنین قریب به اتفاق مراکز پژوهشی دنیا واحد علوم انسانی دیجیتال را تأسیس کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی افزود: در کشور ما متأسفانه مسئله علوم انسانی دیجیتال جدی گرفته نشده است، البته مراکزی راه‌اندازی شده اما فعالیت‌های محدودی دارند درحالی‌که اگر به دنبال تحول در علوم انسانی هستیم باید علوم انسانی و اسلامی دیجیتال را جدی بگیریم.

وی تأکید کرد: یکی از مباحث به موازات علوم انسانی دیجیتال، علوم اسلامی دیجیتال است که در این حوزه نیز مراکز متعددی در دنیا با عنوان علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در حال فعالیت هستند.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یادآور شد: فعالیت مرکز نور ذیل همین عنوان علوم اسلامی و انسانی دیجیتال می‌گنجد؛ حضور محققان علوم اسلامی در کنار برنامه‌نویسان یک تجربه میان‌رشته‌ای است و دانش جدیدی شکل گرفته که امروز با عنوان علوم اسلامی و انسانی دیجیتال از آن یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سعی کردیم با کلیدواژه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال فعالیت‌هایی را در مرکز نور در راستای فرهنگ‌سازی در این حوزه دنبال کنیم، تصریح کرد: آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم دیجیتال اسلامی و انسانی، راه‌اندازی نشریه با عنوان علوم اسلامی و انسانی دیجیتال و انتشار اولین شماره از آن تا یک ماه آینده، ارسال مقالات از جانب محققان مرکز نور به کنفرانس‌های بین‌المللی و راه‌اندازی پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال از جمله فعالیت‌های ما در مرکز نور بوده است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به فرایند یک‌ساله دریافت مجوز برای راه‌اندازی پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، اظهار کرد: هدف از تأسیس این پژوهشکده شناسایی نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید، ارتباط و تعاملات علمی با نهادها و شخصیت‌های خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی از نتایج تحقیقات، گروه‌بندی هوشمند بر محتواها و ارتباط علوم‌انسانی و اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی تأکید کرد: لازم است در همه پژوهشگاه‌ها حداقل یک واحد علوم‌انسانی و اسلامی دیجیتال راه‌اندازی و مطالعات در این حوزه آغاز شود که قطعاً به توسعه رشته‌های مبتنی بر این فضای جدید کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه و همایش نقش علوم اسلامی و انسانی دیجیتال در پژوهش توسط بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، ادامه داد: با این بنیاد در ارتباط هستیم و امیدواریم این نگاه جدید با بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در مجموعه همه مراکز جدی گرفته شود.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار کرد: امروز فناوری اطلاعات و علوم اسلامی و انسانی دیجیتال یک پیشران است و گفتمانی که بتواند بیشترین بهره را از این ظرفیت برای توسعه خود ببرد، گفتمان عالی خواهد بود و در غیر این صورت دچار انفعال و پشیمانی خواهیم شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.