کد خبر : 7225
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 10:17

به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)؛

نقش مؤثر امام سجاد (ع) با دعا و مناجات در تداوم عاشورا

نقش مؤثر امام سجاد (ع) با دعا و مناجات در تداوم عاشورا
بی شک امروز زنده‌ماندن قیام عاشورا بعد از گذشت قرن‌ها از آن حادثه و با وجود هجمه‌ها و شبهه‌های بسیار به دلیل بزرگ مبلغ قیام عاشورا، حضرت امام سجاد (ع) و در ادامه دیگر امامان معصوم است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ است؛ حادثه عاشورا و مکتب عظیم امام حسین (ع) درس‌های بی‌شماری برای هر فردی دارد که زنده نگه‌داشتن عاشورا و فرهنگ عاشورا بعدازاین واقعه توسط اهل‌بیت (ع) مخصوصاً امام سجاد (ع) انجام شده است.
از سیاست‌های ثابت و همیشگی اهل‌بیت (ع) بعد از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام احیای نهضت عاشورا بود؛ زیرا نهضت عاشورا تابلوی زیبا و پرافتخار غیرت دینی و شجاعت و ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی است و امامان معصوم با احیای آن می‌خواستند این ارزش‌ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند.
امام سجاد (ع) در جاویدان ماندن این نهضت و قیام خونین کربلا که تا ابد در ذهن و جان بشریت حک شده، نقش بسیار مهم و اثرگذاری داشته است. ایشان بزرگ‌ترین مبلغ قیام عاشورا بودند که با سخنرانی و خطبه‌های آتشین خود توانست نهضت حق‌طلبانه سالار شهیدان را از تحریف حفظ کند. هدف امام سجاد (ع) از خواندن این خطبه‌ها، تلاش برای روشنگری مردم و پرده‌برداری از چهره منفور بنی‌امیه بود. امام سجاد (ع) با مواضع به‌موقع و باتوجه‌به شرایط خاص زمان خود تمام اهداف قیام امام حسین (ع) را در دوره اسارت و پس از آن تبیین و استمرار مسیر هدایت را با امامت استوار کرد.
واقعه کربلا از چهره پلید امویان پرده برداشت. اهل‌بیت علیهم‌السلام و در رأس آنان امام زین‌العابدین علیه‌السلام به‌عنوان پیام‌رسانان عاشورا نقش زیادی در شناساندن چهره پلید امویان به جامعه اسلامی داشتند. خطبه‌های امام سجاد علیه‌السلام در کوفه و شام و مدینه و مبارزات پیگیر آن حضرت در دوران حیاتشان بیشترین اثر را در این زمینه داشت.

نقش امام سجاد (ع) در به نتیجه رساندن قیام عاشورا
از همین رو آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت سید ساجدین حضرت زین‌العابدین (ع) با اشاره به نقش امام سجاد (ع) در به نتیجه رساندن قیام عاشورا اظهار داشت: امام سجاد (ع) ابتدا با عمل به تکلیف، اباعبدالله الحسین (ع) را یاری کردند. سپس با اقداماتی که حضرت پس از واقعه کربلا انجام دادند نهضت حسینی را به نتیجه رساندند.
وی ادامه داد: امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) با ایراد خطبه‌های آتشین در کوفه و شام توانستند با بصیرت‌افزایی و روشنگری چهره و شخصیت حقیقی و پلید یزید را رسوا کنند؛ نجات اسلام در قیام امام حسین (ع) بود؛ ازاین‌رو اباعبدالله الحسین (ع) پیروز میدان بودند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عمل به تکلیف را مهم‌ترین راز ماندگاری واقعه عاشورا دانست و ابراز کرد: واقعه عاشورا اتفاقی یک‌روزه با ماندگاری به بلندای تاریخ بود که نشان داد انسان در هر شرایطی باید به تکلیف عمل کند هر چند نتیجه آن در لحظه مشخص نشود.
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) دو رکن اصلی قیام نهضت عاشورا محسوب می‌شوند، گفت: ایشان با سخنرانی‌های تحلیلی در زمینه واقعه کربلا توطئه‌های دشمنان را خنثی و بصیرت و آگاهی خود را به جامعه منتقل کردند؛ بالاترین هدف عاشورا مبارزه با جهالت و بصیرت‌افزایی بود.
آیت‌الله فقیهی درباره اقدامات فرهنگی امام سجاد (ع) گفت: حضرت به‌واسطه دعا و مناجات و نوشتن کتاب صحیفه سجادیه و رساله حقوق یک حرکت فرهنگی در جامعه به راه انداختند تا پایه‌های ایمان در جامعه اسلامی تقویت و حقایق آشکار شود.

امام سجاد اهداف عاشورا را در قالب دعا و مناجات منتقل کردند
همچنین آیت‌الله سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش دعاها، خطبه‌ها و مناجات امام سجاد (ع) در تداوم نهضت عاشورا، اظهار داشت: اهل‌بیت (ع) حجت خدا هستند هر کدام به وظیفه‌ای که خدا امر فرمود عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: حضرت علی (ع) چندین سال صبر می‌کند و کاری انجام نمی‌دهد که این امر الهی است؛ امام حسن مجتبی (ع) آن برنامه‌ای که لشکر برای او پیش آوردند برای حفظ اسلام و قرآن به صلح مجبور شدند که این هم به امر الهی بود و امام حسین (ع) به نبرد با شمشیر مأمور شدند این هم امر الهی بود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به خفقان بعد از واقعه عاشورا، گفت:  بعد از جریان عاشورا که امام حسین (ع) و تمام اصحاب و یارانش شهید شدند خفقان عجیبی حاکم بود که کسی جریان کربلا را جایی نقل نکند که موجب انتشار آن شود.
وی اضافه کرد: اگر امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) آن خطبه‌ها را نمی‌خواندند جریان کربلا در همان کربلا دفن می‌شد.
آیت‌الله توکل در ادامه بیان داشت: امام سجاد (ع) باتوجه‌به آن خفقان حاکم، نمی‌توانستند بعضی از سخنان را به‌صراحت در بالای منبر بیان کنند به همین دلیل تمام سخنان خود را در قالب دعا بیان کرد.
وی خاطرنشان شد: دعاها بیان جان اسلام در ابعاد مختلف اسلام بود؛ اما نه به‌صورت خطاب و یا بالای منبر و یا به طور محکم صحبت‌کردن پیام را رساندند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) به برنامه خود بدون درگیری عمل کردند، عنوان داشت: امام سجاد (ع) چون بیشتر دعا می‌گفتند دشمن با او کار نداشت؛ اما ایشان سخنان خود را در دعا به مردم بیان کرده است.

ادعیه و مناجات زین‌العابدین (ع) تداوم‌بخش نهضت حسینی بود
همچنین دراین‌خصوص آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش دعاها و مناجات امام سجاد (ع) در تداوم نهضت عاشورا بعد از جریان کربلا، اظهار داشت: امام سجاد (ع) نمی‌توانستند بعد از جریان عاشورا باتوجه‌به خفقان به وجود آمده سریع وارد مبارزه شوند؛  لذا از راه دعا و مناجات و صحبت باخدا مطالب بسیار مهمی را در خصوص جامعه و مردم و مسئولیت‌ها بیان کردند.
وی افزود: به همین دلیل دعاهای امام سجاد (ع) علاوه بر نقش تربیتی و سازندگی، جنبه‌های اخلاقی و عرفانی، جنبه‌های سیاسی و اجتماعی هم داشت.

باید گفت بزرگ مبلغ قیام عاشورا، حضرت امام سجاد علیه‌السلام، با سخنرانی و خطبه‌های آتشین خود توانست نهضت حق‌طلبانه سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات بخشد. اینک بعد از گذشت قرن‌ها همچنان این قیام، پرشکوه و جاودانه است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.