کد خبر : 6265
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 18:14

گزارشی از هدررفت آب در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن؛

نقش پر رنگ دستگاه‌های خانگی تصفیه آب، در هدر رفت آب شرب

نقش پر رنگ دستگاه‌های خانگی تصفیه آب، در هدر رفت آب شرب
در موضوع بحران آب مسئله مدیریت مصرف و مصرف بهینه بسیار تأثیرگذار است که در این راستا باید از هدررفت‌های آب هم جلوگیری شود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش فرهنگ نگار؛ بحران آب در ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی هست که در سال‌های اخیر تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت‌تأثیر قرار داده است. دلایل زیادی برای رخ‌دادن این بحران وجود دارد که برخی به شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی مرتبط بوده و برخی به دلیل سو مدیریت در این حوزه است.
بحران آب در همه دنیا وجود دارد. منابع آب شیرین محدود و منابع آب‌شور برای استفاده هزینه‌بر هستند. دراین‌بین ایران سه درجه سلسیوس گرم‌تر از جهان و بارش آن یک‌سوم بارش جهان است، پس آب ما کمتر و نیاز آبی ما بیشتر از میانگین جهانی است.
استان قم در منطقه گرم و خشک اقلیم کشور قرار گرفته است و باتوجه‌به کاهش بارش‌ها و افزایش جمعیت و همچنین افزایش مصرف باعث کاهش منابع آبی استان شده است به همین دلیل بیشتر آب مصرفی استان از خارج استان تأمین می‌شود به همین دلیل باید در مصرف آب دقت بیشتری شود.

۸۰درصد آب موردنیاز استان از خارج استان تأمین می‌شود
از همین رو  حسن فرمانی انتظام، مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ۸۰درصد آب موردنیاز استان از خارج استان تأمین می‌شود، گفت: کیفیت آب استان قبل از این موضوع که همان EC آب است  ۱۰۰۰ میکرو موس بر سانتیمتر بود که امروز به ۳۵۰۰ میکرو موس بر سانتیمتر و حتی در برخی از مناطق به بالاتر هم رسیده است که باعث نارضایتی مردم شده است.
انتظام با اشاره به اینکه امروز باید مصرف را مدیریت کنیم، عنوان کرد: درگذشته‌های دور بیشتر مسئله تأمین آب مطرح بود؛ اما امروزه منبع آبی برای شهر قم وجود ندارد و تمام منابع آبی خودمان از جمله سد ۱۵ خرداد، آب چاه‌های علی‌آباد، آب چاه‌های سطح شهر و آخرین گزینه هم انتقال آب از سرشاخه‌ها بود که انجام شد.

درهرصورت امروز استان در بحران آبی قرار گرفته است و دلایل مختلفی در این قضیه دخیل هست. امروز در شرایط حساس آبی باید از هر نوع هدررفت آب در مصارف مختلف جلوگیری کرد. یکی از هدررفت‌های آب در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی است.
سال‌هاست که به دلیل شوری آب شرب استان، مردم از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها اگر استاندارد و لوازم مناسب روی آنها نصب شده باشد تقریباً یک‌سوم آب را دور می‌ریزد و همین آب به‌نوعی اسراف و هدررفت آب تصفیه شده است.
هدررفت ۸۰درصد آب در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی
از همین رو مهندس نظرزاده، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به یکی از ایرادات مهم دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی، گفت: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی پرت بسیاری دارد که این از مضرات این دستگاه‌ها است.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن بر اساس فشار آب‌کار می‌کنند و هرچه فشار آب بالاتر باشد می‌تواند مقدار بیشتری از آب شیرین را از داخل آن آب اولیه استخراج کند و هرزآب شورتری را تحویل دهد.
کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی آب گفت: در سایت‌های صنعتی مانند آب شیرین کنی که در سایت شرکت آبفا قرار دارد حدود ۲۰ تا۲۵درصد آب پرت می‌شود و ۷۵درصد راندمان دارد؛ اما در آب‌شیرین‌کن‌های خانگی فشار آب پایین است به همین دلیل حدود ۸۰درصد آب پرت می‌شود و حدود ۲۰ الی۲۵درصد راندمان دارد.
وی اضافه کرد: برای اینکه این راندمان بیشتر شود و کنترل بیشتری روی این موضوع داشته باشند بسیاری از شهروندان بجای اینکه آب شیرین تحت‌فشار باشد آن را به مخزن دیگری هدایت می‌کنند و از آنجا برداشت می‌کنند که این مسئله هم مصرف برق را کاهش می‌دهد و هم اندکی پرت آب را کمتر می‌کند.
مهندس نظرزاده با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها واقعاً فاضلاب پر کن است، عنوان کرد: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی هم باعث افزایش مصرف می‌شود و هم میزان حجم فاضلاب را افزایش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: راه‌های زیادی می‌توان برای استفاده از این پس آب، آب‌شیرین‌کن انجام داد. برخی خروجی این آب را به فلاش تانگ سرویس بهداشتی وصل می‌کنند برخی از این آب برای فضای سبز، شستشو و.. استفاده می‌کنند.
کیفیت آب کارتی بیشتر از دستگاه‌ها آب‌شیرین‌کن خانگی است
مهندس مهدی نظرزاده در پاسخ به این سؤال که آب دستگاه‌های کارتی سطح شهر بهتر است یا آب، آب‌شیرین‌کن‌های خانگی، اظهار داشت: آب دستگاه‌های کارتی موجود در سطح شهر از طریق مراجع مختلف کنترل می‌شود.
وی ادامه داد: آزمایشگاه آبفا و مرکز بهداشت استان کنترل و نظارت‌هایی بر روی کیفیت این آب دارند پس طبیعی است که آب شیرینی که از طریق دستگاه‌های کارتی سطح شهر ارائه می‌شود باکیفیت‌تر و مطمئن‌تر است.

امروز باید مدیریت مصرف و تقاضا داشته باشیم
بنابراین شرایط امروز قم به‌گونه‌ای است که دیگر آبی برای تأمین نداریم باید همین آبی را که داریم را مدیریت مصرف و یا مدیریت تقاضا کنیم.
در کاهش مصرف باید فرهنگ‌سازی شود
این در حالی است که حسن فرمانی انتظام، مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مسئله فرهنگ‌سازی، خاطرنشان کرد: مسئله فرهنگ بسیار مهم است. مردم باید باور داشته باشند و با اقدامات ترویجی که در سطح استان و کشور انجام می‌شود مردم را به این اعتقاد برسانیم که وضعیت آب خوب نیست تا مردم خودجوش در مصرف خود تجدیدنظر کنند. اگر مردم حداقل ۱۰درصد در مصرف خود صرفه‌جویی کنند می‌توانیم امسال از تنش آبی عبور کنیم.
وی ادامه داد: در دنیا بر روی تجهیزات کاهنده آب کار می‌کند. آفریقای جنوبی با پرلاتورهای ساده یا همان سرشیرکه روی شیر نصب می‌شود مشکل خود را برای عبور از خشکسالی حل کرد. پرلاتورها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف همان شیر آب صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: تجهیزات کاهنده به دو بخش تقسیم می‌شود. یک‌سری لوازم آب پخش و سری دیگر آب بر هستند. کولر آبی،  ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی لوازم آب بر هستند؛ یعنی آب مصرف می‌کنند تا خدمتی به مشترک اراده دهند. اما پرلاتورها، شیرهای اهرمی، شیرهای چشمی و سرشیرها تجهیزات آب پخش هستند.
باید استفاده از تجهیزات کاهنده در ساختمان‌سازی الزامی شود
مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم ابراز داشت:  یکی از اقداماتی که در دنیا می‌تواند انجام شود این است که در مبحث ۱۹ گفته شده باید از تجهیزات کاهنده در ساختمان استفاده شود؛ اما متأسفانه الزام قانونی به اجرا وجود ندارد. یکی از اقدامات خوب باتوجه‌به شرایط کشور و استان انجام شود الزامی شدن استفاده از لوازم کاهند در ساختمان‌ها است.
وی اضافه کرد: سردوش حمام به تنهایی بین ۲۰تا۳۰درصد کاهش مصرف و صرفه جویی را به همراه دارد. در خصوص ماشین های لباسشویی باید دقت کرد که شستن لباس با دست آب بسیار مصرف می کند. در برخی از کشورها برای اینکه مصرف آب را کاهش دهند ماشین های لباسشویی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار میدهند. مردم ابتدا از ماشین لباسشویی استفاده کنند و دوم این که از ماشین های لباسشویی کم مصرف و با ظرفیت تکمیل استفاده کنند.
۵۰درصد مصرف آب در خانواده برای حمام و ظرفشویی  است
انتظام با اشاره به اینکه بعد از حمام بیشترین مصرف در آشپزخانه است، گفت: دولت باید کمک کند مردم بتوانند ماشین های ظرفشویی تهیه کنند. حمام و ظرفشویی که حدود ۵۰درصد مصرف یک خانواده را تشکیل می دهد را می توانیم با ابزار و اقداماتی بسیار ساده میزان مصرف را کاهش دهند.
وی عنوان کرد: بعد از این دو وسیله بیشترین مصرف در خانواده برای کولرهای آبی است. کولر های آبی بین ۲۰۰تا ۴۰۰لیتر بسته به دما، آب مصرف می کنند در واقع در سرانه گویی یک نفر به خانواده اضافه می شود. یکی از ابزارهای ساده که تا ۲۰درصد مصرف کولر را کاهش می دهد نصب سایبان برای کولر آب است. در کولر آبی دقت کنیم شناور کولر سالم باشد تا آب سرریز نشود. شلنگ کولر را بررسی کنیم تا سالم باشد. پوشال های کولر را تمیز و تعویض کنیم.

در هر صورت که امروز با بحران آب در کشور و استان روبرو هستیم باید در مصرف بهینه آب دقت بیشتری شود و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

زهرا صفری ورزنه
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.