کد خبر : 949
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 9:12

هزار توی جذب نیرو‌های خدوم شبکه بهداشت / کلید قفل استخدام پرستار‌ها کجاست؟

هزار توی جذب نیرو‌های خدوم شبکه بهداشت / کلید قفل استخدام پرستار‌ها کجاست؟
اخیراً مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از بی‌اعتنایی و عدم همکاری دو سازمان «امور استخدامی» و «برنامه و بودجه» گلایه کرده بود؛ گلایه‌ای که خبر از وجود یک مشکل در راستای حفظ و ارتقاء کیفیت بهداشت و درمان کشور دارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ اخیراً مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از بی‌اعتنایی و عدم همکاری دو سازمان «امور استخدامی» و «برنامه و بودجه» گلایه کرده بود؛ گلایه‌ای که خبر از وجود یک مشکل در راستای حفظ و ارتقاء کیفیت بهداشت و درمان کشور دارد.

قصه از کجا آغاز شد؟

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در جلسه علنی روز سه شنبه، ۱۵ آذر ماه در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس گفت: «ما پیگیر استخدام ۲۹ هزار پرستار و ۶۰ هزار نیروی سلامت از طریق سازمان اداری و استخدامی هستیم»؛ اما این بحث از کجا شروع شد؟

وزیر بهداشت بار‌ها پیگیر روند استخدام در وزارتخانه تحت مدیریت خود بود و موضوع اولویت دادن به نیرو‌های فعال در زمان کرونا را مطرح کرده بود. با این وجود، اما این وعده‌ها عملی نشد حالا باید دید چه عواملی سد راه این امر مهم شده است؟

هزار مانع در راه جذب نیرو‌های خدوم در شبکه بهداشت و درمان

حقیقت آن است که موانع مختلفی پیش پای مسئولان وزارت بهداشت برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز وجود دارد، اما این همه مشکل نیست!

سیف الله مرادی که مسئولیت جذب نیرو‌های متخصص مورد نیاز وزارت بهداشت بر عهده دارد، می‌گوید: «در بحث تبدیل وضعیت نیرو‌های بهداشتی و درمانی، ما به دنبال جذب نیرو‌های طرحی هستیم که به جای ۲ سال، برای ۵ سال طرح خود را در دوران سخت کرونا تمدید کردند.»

بخش اصلی مشکل آن است که نیرو‌های فعال در مبارزه با کرونا که حداکثر همکاری ممکن با وزارت بهداشت را داشته و در خدمت عبور ایران از وضعیت بحرانی شیوع ویروس کووید بوده‌اند، حالا با نامعلوم بودن وضعیت استخدامی خود مواجه شده‌اند. این نیرو‌ها افرادی هستند که در شرایط بحرانی و همزمان با کمبود شدید نیرو در وزارت بهداشت، بی‌هیچ چشم‌داشتی پای‌کار آمده بودند و حالا انصاف نیست نسبت به تثبیت وضعیت استخدامی آن‌ها سهل‌انگاری شود.

وزارت بهداشت چه تعداد نیروی مازاد دارد؟

طبق آمار‌های موجود وزارت بهداشت، تعداد کل نیرو‌های طرحی فعال در زمان شیوع کرونا حدود به ۵۰ هزار نفر می‌رسد و موضوع ناراحت‌کننده آن است که فعلاً ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر از آن‌ها کنار گذاشته شده‌اند.

واقعیت سیستم بهداشت و درمان کشور آن است که وزارت بهداشت نیاز مبرم به نیروی انسانی دارد.

در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی، ۸۷۸ مرکز بهداشتی درمانی، پایگاه سلامت و خانه بهداشت و ۱۲۰۰ پایگاه اورژانس آماده بهره برداری هستند، اما نیروی انسانی کافی برای عملی شدن روند و در چرخه خدمت‌رسانی قرار گرفتن آن‌ها وجود ندارد.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند: «ما نیروی مازاد نمی‌خواهیم، بلکه برای راه اندازی همین پروژه‌ها که با بودجه دولت احداث شده‌اند، مجوز جذب نیرو می‌خواهیم.»

عموم متخصصان بهداشت و درمان کشور معتقدند که سازمان امور استخدامی طی سال‌های گذشته به راحتی مجوز استخدام می‌داد و این روند در حال حاضر تغییر کرده است. دقیقاً به همین دلیل است که مسئولان فعلی وزارت بهداشت موظف به پیگیری جهت رفع مشکلات استخدامی هستند.

ماجرای نامه‌نگاری به رئیس دولت

مرادی گفته بود که نامه‌ای از طرف وزارت بهداشت به رئیس جمهور نوشته شده است تا مسأله استخدام نیرو‌های طرحی حل شود. از سوی دیگر رایزنی‌هایی با اعضای هیأت دولت در حال انجام است، اما مشکل آنجاست که درخواست‌های وزارت بهداشت توسط این سازمان‌های «امور استخدامی» و «برنامه و بودجه» با بی‌اعتنایی روبرو شده و تصمیمات اخذ شده برای استخدام نیرو، لغو می‌شود.

چقدر از استاندارد‌های جهانی عقب هستیم؟

مرادی همچنین می‌گوید: «برخلاف ادعا‌های موجود، وزارت بهداشت اصولاً نیروی مازاد ندارد که بتواند آن‌ها را به پروژه‌های تازه منتقل کند. در حال حاضر نیز براساس استاندارد نیروی پرستاری در ۲۶ کشور دنیا که ۱.۴ نیروی پرستاری به‌ازای یک تخت بیمارستانی است، ما یک نیروی پرستاری داریم. بر اساس همین استاندارد و ۱۰۵ هزار تخت بیمارستانی که داریم، با کمبود دست‌کم ۴۰ هزار پرستار مواجهیم.»

جلوگیری از اتلاف منابع در دستور کار وزارت بهداشت است

مسلم است که دستگاه‌های مسئول در بحث استخدام نیرو‌ها برای دولت، یک نگرانی مشترک دارند و که حفاظت از بیت‌المال و حراست از منابع موجود است. با همین رویکرد است که مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت می‌گوید: «دوران افتتاح نمادین پروژه‌ها به سر آمده است. باید برای پروژه‌هایی که آماده افتتاح داریم، نیروی مورد نیاز را جذب کنیم. در غیر این صورت، میلیارد‌ها تومان بودجه‌ای که صرف احداث این پروژه‌ها شده است، از بین می‌رود.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.