کد خبر : 13403
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 بهمن 1402 - 7:10

به مناسبت سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص)؛

پیامبر (ص) اسوه مطلق در همه زمینه‌ها برای جامعه امروز

پیامبر (ص) اسوه مطلق در همه زمینه‌ها برای جامعه امروز
کارشناسان مذهبی با اشاره به اینکه اخلاق و عدالت نبوی به برکت انقلاب در جامعه تقویت شد، بیان کردند: اخلاق، سیره و رفتار پیامبر یکی از مسائل بسیار مهم است که در هر بُعد از جامعه مخصوصاً سبک زندگی می‌تواند الگو قرار بگیرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ ۲۷ رجب، عید مبعث پیامبر اعظم (ص) است. بعثت پیامبر اکرم(ص) بنابر مشهور در ۴۰ سالگی و بنا به قولی، در ۴۳ سالگی حضرت محمد(ص) رخ داده است.
داستان بعثت پیامبر (ص) از زبان امام هادی
امام هادی (ع) در خصوص ماجرای بعثت پیامبر (ص) می‌فرماید: «هنگامی که محمد صلی‌الله علیه‏ و‏آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می‏رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می‌نگریست و از آنچه می‏دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می‌افتاد و آن‏گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می‌شد. چون به چهل‌سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن‌ترین و خاضع‌ترین دل‏ها یافت. در آن لحظه‌ها، جبرئیل به‌سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. پس جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان‏ها بالا رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد. در این هنگام، خداوند، کوه‌ها، صخره‌ها و سنگلاخ‌ها را به سخن آورد، به‌گونه‌ای که به هر کدام می‌رسید، ادای احترام می‏کردند و می‏گفتند: السلام علیک یا حبیبَ اللّه‏، السلام علیک یا ولی اللّه‏، السلام علیک یا رسولَ اللّه‏».

پیام بعثت پیامبر (ص)
توحید، اصلی‏ترین و مهم‌ترین پیام بعثت است. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می‏شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است که خداوند در قرآن می‌فرمایند: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید». (انبیا: ۲۵)
از سوی دیگر، توحید فقط راه‌حلی برای بحران‏های دوران جاهلیت نبوده است. توحید، شعار محض نیست. توحید؛ یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت‏ها. توحید؛ یعنی تکیه‌نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن ۲۱، بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد. بشر امروز، با طاغوت‏ها و بت‏های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ‏گونه بی‌عدالتی. بااین‌وصف، از شخصی‏ترین رفتار انسان تا قانون‏گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت‏های بیگانه، تمدن امروز نه‌تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چندبرابر خواهد کرد.

 

شخصیت پیامبر
شخصیت پیامبر (ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است. حضرت «رسول اکرم (ص)» یک مربی و یک الگو برای مردم جهان هستند، ایشان آخرین فرستاده خداوند متعال و هدایت‌کننده انسان‌ها به‌سوی سعادت بشری بوده و هستند و در این راه از تمام توان خود استفاده کرده‌اند.
پیامبر جایگاه ویژه‌ای در قرآن و نزد خداوند دارد
از همین رو حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از آیات قرآن اشاره به معرفی پیامبر دارد گفت: در قرآن مجید حتی سوره‌ای بنام حضرت محمد (ص) وجود دارد که اشاره به لزوم اطاعت مطلق از خدا و پیامبر و ترسیم حقیقت و واقعیت زندگی نبوی دارد.
وی ادامه داد: کمتر سوره ای در قرآن کریم یافت می شود که خطاب مستقیم و یا غیر مستقیم به پیامبر اسلام نداشته باشد زیرا پیامبر مکرم اسلام جایگاه ویژه ای در قرآن و نزد خداوند متعال دارد. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند در سرتاسر قرآن مجید گاهی انبیا را به نام صدا میزند، بطور مثال در جایی می فرمایند یا یحیی و یا می فرمایند یا موسی، اما در در هیچ جایی از این کتاب آسمانی پیامبر اسلام را با نام صدا نمی زند.
حجت الاسلام رفیعی گفت: در قرآن یا محمد نداریم اما یا ایها الرسول و یا ایها النبی و یا مثال های مشابه داریم که این خود نشانه ی احترام ویژه به پیامبر است.

شخصیت جامع و چند بُعدی پیامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتی، اخلاقی و وجودی آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به‌عنوان نماد مطلق و تام انسان کامل در میان آدمیان، حجت و الگویی ماندگار است از همین رو روزی از عایشه پرسیدند: اخلاق پیامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: خلق‌وخوی پیامبر (ص)، قرآن بود.
پیامبر (ص) اسوه مطلق در همه زمینه‌ها برای جامعه امروز
این در حالی است که آیت‌الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اخلاق نبوی در جامعه، اظهار داشت: اخلاق نبوی ریشه در توحید و ایمان عمیق به خدا و روز آخرت دارد.
وی ادامه داد: اخلاق نبوی در پایه اخلاق الهی ریشه در آموزه‌های قرآن و تعالیم الهی دارد  که می‌توان گفت صداقت، وفای به عهد، امانت‌داری، خلوت و ارتباط باخدا و… جزو مفاهیم فکری و عقلی اخلاق نبوی هست.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به تاسی از پیامبر (ص) در همه زمینه‌ها، خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) برای دولتمردان، آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه اسوه مطلق است و اقتضای این که پیامبر الگوی همه باشد این است که سیره پیامبر (ص) را مطالعه کنیم و اصول و اخلاق را استخراج  و به آنها عمل کنیم.

شخصیت کامل پیامبر بهترین الگو برای تمام زمان‌ها
از طرفی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه شخصیت کامل پیامبر خاتم بهترین اسوه برای منش رفتاری در تمام زمان‌ها، افزود:  شخصیت کامل و صفات حسنه و برجسته‌ای که قران کریم و معصومین علیهم‌السلام برای حضرت محمد صلی‌الله علیه و‌ آله باز می‌شمارد، از ویژگی‌هایی است که انسان‌ها را در هر زمانی در مسیر کمال قرار می‌دهد، ازاین‌رو «توجه به صفات و شخصیت نبی اکرم و تأسی به سیره عملی آن حضرت» دو امر سازنده برای رفتار فردی و اجتماعی آحاد بشریت در ساحت‌های مختلف است.
وی بیان داشت: جامعه متمدن و مترقی با «نهادینه‌شدن اصول زیست انسانی و ایمانی» در متن جامعه محقق می‌شود که توجه و پرداختن به امور اجتماعی و ساخت جامعه آرمانی توحیدی را به‌عنوان یک رسالت برای عالمان و نخبگان ایجاد می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دستورات قرآن و سیره و روش پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله باهدف کمال بخشیدن به انسان و جامعه هست تا در پرتو این راه روشن، مسیر سعادت و لوازم آن مانند صلح و عدالت به معنای واقعی در عالم گسترانده شود که در سطح وسیعی، محتاج رعایت و حرکت بر اساس «اصول حکومت الهی و جامعه نبوی» هستیم که تبیین و برجسته نمودن این الگو علاوه بر تلاش نخبگان جامعه، نیازمند «مدیریت جهادی و مسئولیت همگان» است.
وی عنوان کرد: عقلانیت و خردورزی در سبک و شیوه زندگی اسلامی، از نکات کلیدی توفیقات و تعالی جامعه است که این موضوع در احادیث رسیده از نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله مانند روایات آغازین کتاب شریف تحف‌العقول، به‌خوبی مشهود است که رفتار بر اساس تفکر و همراه با تعقل را در تمام زوایای زندگی موفق، ترسیم نموده است، بنابراین «وحیانی‌ات و عقلانیت سیره پیامبر اسلام» یک امر واحد محسوب می‌شوند.

 

پیامبر گرامی اسلام، متانت و ادب ویژه‌ای نسبت به دیگران ابراز می‌کرد؛ هر کس آن حضرت را صدا می‌زد، پاسخ می‌فرمود: «لبیک». انس بن مالک می‌گوید: ده سال در خدمت رسول خدا بودم، اما یک‌بار نشد که حضرت درباره کاری که انجام می‌دادم، مرا بازخواست کند و بگوید چرا انجام دادی یا برای کاری که ترک کردم بفرماید: چرا انجام ندادی؟
تقویت اخلاق کریمانه در جامعه به برکت انقلاب اسلامی
از همین رو آیت‌الله عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اخلاق نبوی، اظهار داشت: اخلاق و رفتار جامعه آن روز عربستان و در مقابل رفتار و برخورد بزرگوارانه پیامبر رحمت در تاریخ ثبت شده است.
وی ادامه داد: اخلاق منهای تقوا در قبال خداوند متعال معنا پیدا نمی‌کند،  جامعه اسلامی راست‌گویی، درست‌کرداری، باوفایی و خیانت‌نکردن را به‌عنوان فضائل و کمالات انسانی می‌شمارد نه به این جهت که اگر اینها را رعایت کنیم برای ما سودمند و فایده اقتصادی و احترام اجتماعی دارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید تقواپیشه کند، بیان داشت: ما ریشه اخلاق را در چنین فضائل و کمالاتی می‌دانیم و تا زمانی که اخلاق بر چنین پایه محکمی استوار نشود هیچ‌گاه پیشرفت اخلاقی در جامعه نخواهیم داشت.
وی ابراز داشت:  امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی و ساختارهایی که در جمهوری اسلامی است و همچنین با نصیحت‌ها و رفتارهای توام بااخلاق مقام معظم رهبری و برخی مسئولین مخلص کشور، روزبه‌روز اخلاق کریمانه و اخلاق مبتنی بر تقوا و خداترسی  در جامعه اسلامی تقویت شود.

اخلاق نبوی بهترین الگو برای جامعه امروزی

همچنین آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه باید پیامبر اکرم (ص) را در جامعه الگو قرار دهیم، گفت: باید صفات ایشان را برجسته و از آن پیروی کنیم.
وی افزود: مبعوث‌شدن پیامبر اکرم (ص) برای کامل و تمام‌کردن مکارم اخلاق است پس باید مکارم اخلاق بودن ایشان برای مردم تبیین شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صبر پیامبر (ص)، بیان داشت: ایشان در مقابل تمام بی‌احترامی‌هایی که می‌شد صبر پیشه می‌کردند و حتی اگر شخص بی‌احترامی کننده بیمار می‌شد به عیادت او می‌رفتند تا گوشه‌ای از رأفت اسلامی را نشان دهند.

برترین اعمال شب و روز عید مبعث

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.