کد خبر : 11136
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 10:29

مدیرعامل شرکت گاز استان قم:

گازرسانی به نیروگاه برق سیکل ترکیبی قم ۱۲ درصد افزایش یافت

گازرسانی به نیروگاه برق سیکل ترکیبی قم ۱۲ درصد افزایش یافت
مدیرعامل شرکت گاز قم با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه برق سیکل ترکیبی این استان طی ۶ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته،گفت: در سالجاری ۵۷۴ میلیون و ۲۶۳ هزار مترمکعب گاز طبیعی به این نیروگاه تحویل داده‌شد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مرتضی خوش‌لهجه   افزود: این مقدار در سال گذشته در حدود ۵۱۲ میلیون و ۱۱۷ هزار مترمکعب بوده‌است.

وی با اشاره به لزوم گازرسانی به نیروگاه سیکل ترکیبی قم اظهار داشت:‌ مصرف سوخت مایع نیروگاه سیکل ترکیبی قم در فصل سرد گذشته ۵۰ درصد کاهش‌ یافت؛ این در حالی بود که در زمستان‌های سال‌های قبل این نیروگاه به طور کامل از سوخت مایع بهره می‌برد.

وی اظهار داشت:‌ گازوئیل مصرفی در نیروگاه سیکل ترکیبی استان نیز کیفیت بالایی دارد و وارونگی هوا در فصل سرد سال درقم بیشتر ناشی از تردد خودروهاست.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با چهار واحد گازی و ۲ واحد بخاری هر یک با قدرت ۱۰۰ مگاوات و مجموع توان تولید ۷۱۴ مگاوات، با ۶ خط ۲۳۰ کیلو ولت، در کیلومتر ۱۵ جاده قم ـ اراک به شبکه سراسری برق متصل است.

این نیروگاه در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده‌است.

 

خوش‌لهجه همچنین با بیان اینکه قم نخستین استان سبز از نظر گازرسانی است، بیان داشت: از لحاظ تکالیف قانونی تمام روستاهایی که مشمول گازرسانی می‌شوند؛ در قم به شبکه گاز سراسری متصل هستند.

قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۶۰ هزار نفر است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

وی در خصوص گازرسانی به روستای امامزاده اسماعیل (ع) در شهرستان کهک به‌عنوان تنها روستای باقی‌مانده استان قم از نظر سرانه جمعیتی بالای ۲۰ خانوار نیز تصریح کرد: شرکت گاز در تلاش است تا با کمک مسئولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خودیاری ساکنان روستا، مجوزهای لازم برای گازرسانی به این روستا و دیگر روستاهای محروم از گاز طبیعی را دریافت کند.

شهرستان کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم دارای یک شهر بنام کهک و دو بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستا است که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و ۸ روستا نیز جزء بخش فردو می‌شود.

تمام روستاهای شهرستان کهک دارای سکنه و شورا و دهیاری است. جمعیت ثابت این شهرستان حدود ۴۰ هزار نفر و جمعیت شناور و متغیر آن بیش از ۸۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست صرفه‌جویی زمستان سال گذشته توسط مشترکان قمی، خاطرنشان کرد: در تابستان سالجاری نیز با وجود افزایش ۱۲ هزارنفری مشترکان شاهد صرفه‌جویی ۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی بودیم.

خوش‌لهجه گفت: بر اساس آخرین پایش و آمارها، هم اکنون شاهد ضریب نفوذ ۹۹.۵ درصدی گاز طبیعی در مناطق شهری و همچنین ضریب نفوذ ۹۹.۳ درصدی در مناطق روستایی استان هستیم.

وی با بیان اینکه متوسطه مصرف گاز در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است، گفت: همچنین متوسط مصرف گاز در ایران ۵ برابر اتحادیه اروپا و ۳.۵ برابر کشورهای مشابه از نظر اقلیمی با کشور ما نظیر ترکیه است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم تغییر الگوی مصرف و بهینه‌سازی را پیش‌شرط مدیریت ناترازی مصرف گاز یاد کرد و ادامه داد: وسایل گازسوزی که فاقد رتبه‌بندی انرژی A هستند در افزایش بی‌رویه گاز نقش زیادی دارد و از عموم شهروندان قمی درخواست می‌شود از خرید وسایل گازسوز و برقی فاقد رتبه‌بندی A خودداری کنند.

خوش‌لهجه ابراز داشت: طبق پیش‌بینی‌های جهانی شدت و مدت سرمای امسال نیز مانند سال ۱۴۰۱ است و بر همین اساس تدابیری جهت جلوگیری از افت فشار گاز در دو بخش خانگی و صنعتی اندیشیده شده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.