کد خبر : 7363
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 - 19:51

مدیرکل انتقال خون قم:

۱۰ هزار فرآورده خونی از قم به شبکه ملی اهدا شد

۱۰ هزار فرآورده خونی از قم به شبکه ملی اهدا شد
مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: ۹۰ هزار واحد خون در سال گذشته در این استان تبدیل به فرآورده شد که ۶۰ هزار فرآورده در قم و ۱۰ هزار فرآورده به شبکه ملی اهدای خون کشور اهدا شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ مهدی پهلوانی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز اهدای خون بیان کرد:‌ از ۹۰ هزار واحد خون اهدا شده در سال گذشته در استان قم، ۲۰ هزار واحد خون برای پلاسما استفاده شده است.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۸ هزار و۵۰۰ نفر برای اهدای خون به این سازمان مراجعه داشتند که از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ نفر از اهدا معاف شدند.

پهلوانی بیان کرد: سال گذشته از هشت هزار و ۵۰۰ نفر اهدا کننده، حدود ۴۰ هزار اهدای خون موفق انجام شد.

وی با اشاره به این که با هر اهدای خون سه نفر از مرگ نجات می یابند و یا زندگی بهتری را خواهند داشت، خون را یک درمان بدون جایگزین و نقش این سازمان را حیاتی دانست و افزود: صد درصد نیاز خون مردم استان قم از داخل تامین می شود.

وی گفت: در سه سال آینده بیمارستان های بزرگی در قم به بهره برداری می رسد که اگر فرآورده های خونی آن‌ها تامین نشود امکان افتتاح آن ها نخواهد بود.

۲ هزار قمی در دهه اول محرم داوطلب اهدای خون شدند

وی به اهدای خون شهروندان قمی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره و بیان کرد:‌ در این روزها ۷۷۲ نفر جهت اهدای خون به مرکز انتقال خون روح الله(ره) مراجعه کردند.

مدیرکل اهدای خون استان قم بیان کرد: هر ساله با پویش «نذر خون» به استقبال ماه محرم می رویم که این طرح تا پایان ماه صفر ادامه دارد و ۲ هزار قمی در دهه اول محرم داوطلب اهدای خون شدند.

احداث ساختمان انتقال خون پردیسان نیازمند یاری مسئولان ملی و استانی

وی در ادامه گفت: از مسئولان ملی و استانی و خیران درخواست کمک رسانی به منظور ساخت ساختمان انتقال خون در شهرک پردیسان را داریم.

پهلوانی افزود: زمین ساختمان خریداری و مجوزهای اولیه اخذ شده اما اعتبار برای ساخت آن خارج از توان‌ سازمان انتقال خون است و همت ملی و استانی را می طلبد.

مدیرکل انتقال خون استان قم همچنین ابرازداشت: اداره کل انتقال خون قم انتهای سال جاری یا نهایت ابتدای سال آینده به دستگاه خودکار پیشرفته غربالگری خون مجهز می شود که از این طریق آزمایش ها با سرعت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرهنگ اهدای خون باید نهادینه شود، گفت: میانگین ذخیره خون قم هشت تا ۱۰ روز خواهد بود اما فرآورده ای مانند پلاکت خون تا سه روز باید مصرف شود.

زنان بیشترین مصرف کنندگان خون های اهدایی هستند

معاون فنی اداره کل انتقال خون‌ استان قم نیز دراین نشست اظهارداشت: امروز با گسترش فرهنگ اهدای خون اظطراب بیماران برطرف شده است.

علیرضا کبیری افزود: هر ۹ دقیقه یک خون در قم تزریق می شود و این اهمیت اهدای خون را می رساند.

وی افزود: بیماران تالاسمی ماژور که نیازمند دائم خون هستند و در گذشته فوت می کردند خوشبختانه امروز با دریافت خون منظم عمر زیاد و زندگی نرمالی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد اهدا کنندگان افراد جوان زیر ۳۵ سال هستند، گفت: با توجه به اینکه جامعه ما رو به سالمندی است نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون جوانان و بانوان ضروری است زیرا در استان قم کمتر از ۴ درصد اهداکننده خانم داریم درحالی که آنان بیشترین مصرف کننده هستند.

کبیری ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اهدای خون توسط بانوان تا ۵۰ درصد هم می رسد اما باورهای غلط در کشور ما باعث شده بانوان کمتر مراجعه کنند درحالی که آنان خون های سالم تری دارند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون‌ استان قم در مورد میزان اهدای خون گفت: حجم خون در عرض چند ساعت و گلبول های قرمز تا هشت هفته جایگزین می شود اما برای اطمینان آقایان ۳ و خانم ها ۴ ماه یک بار می توانند خون اهدا کنند.

وی اظهارداشت: به منظور سلامتی اهداکننده و دریافت کننده خون، با غربالگری، ۱۵ تا ۲۰ درصد داوطلبان معاف دائم یا معاف موقت می شوند و وضعیت سلامت و ایمنی خون در ایران بسیار بالاست.

کبیری افزود: در دهه اول محرم دو هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند و تنها در روز عاشورا و تاسوعا مردم قم ۶۷۰ واحد خون خود را برای امام حسین ایثار کردند.

وی تاکید کرد: این درحالی است که به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد خون‌ در روزهای عادی دریافت می شود.

در پایان این نشست دستگاه خودکار گروه بندی خون رونمایی شد که تعیین دقیق گروه خونی، سرعت و دقت بالا، کاهش مواد مصرفی و کاهش چشم گیر خطای انسانی از مزایای آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.