کد خبر : 11091
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 9:19

گزارشی از بازار خودرو؛

۱۲ بار افزایش قیمت خودرو تنها در ۸ ماه!

۱۲ بار افزایش قیمت خودرو تنها در ۸ ماه!
چند روز قبل به‌صورت رسمی و با اعلام شورای رقابت بازهم شاهد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بودیم و این افزایش در حالی رخ‌داده است که در سال جاری خودروها چندین مرتبه افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.
۵/۵ - (۵ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  این روزها بازار خودرو با افزایش بازهم دچار تلاطم شده است. در این چند سال نه‌تنها ضابطه‌ای برای کنترل قیمت خودرو در پیش گرفته نشد؛ بلکه بازار خودرو بدون هیچ ضابطه‌ای گرانی‌های پی‌درپی را پشت سر می‌گذارد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت خودرو باید بر اساس ضابطه مشخص باشد و با درنظرگرفتن شرایطی از جمله سال تولید خودرو، کیفیت ساخت و… قیمت‌گذاری شود؛ اما با وجود این موضوع همچنان افزایش قیمت در همه خودروها وجود دارد و حتی خودروهایی که به‌نوعی ازرده‌خارج شده‌اند هم با هر افزایش قیمتی گران می‌شوند. همین مسئله موجب شده است که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.
خبر افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر برای مردم ایران که با تورم دست‌وپنجه نرم کرده و هر شکلی از گرانی‌های سرسام‌آور را دیده‌اند شاید چندان تعجب‌آور نباشد؛ اما افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه آن‌هم به شکل سرسام‌آور، مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را در شوک فروبرده است.

تولید ریالی فروش دلاری
این در حالی است که قیمت محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا توسط شورای رقابت در ماه جاری اعلام شده است. البته تصور نکنید که ایران‌خودرو و یا سایپا ماشین‌های جدیدی را طراحی و روانه بازار کرده است. طبق عادت، با جابه‌جاکردن موتور خودروها یا اضافه و کم‌کردن چند آپشن معمولی خودروهای جدید روانه بازار می‌شوند. به نظر می‌رسد که این اقدام خودروسازان بیشتر در راستای مجاب کردن شوران رقابت برای افزایش قیمت خودروها است.
در عمل جابه‌جاکردن موتور خودروها یا اضافه‌شدن چند آپشن، اتفاق خاصی را در عملکرد ماشین‌ها رقم نمی‌زند. اما تجربه نشان داده است که به‌راحتی با این تغییرات مجوز افزایش قیمت خودروها از شورای رقابت دریافت می‌شود.

قیمت‌های جدید ایران‌خودرو
در جدول زیر قیمت محصولات جدید ایران‌خودرو که توسط شورای رقابت اعلام شده را مشاهده می‌کنید.

نام ماشین قیمت (تومان) قیمت قبل از تغییرات (تومان)
دنا پلاس دستی با موتور EF7P با گیربکس MT6 ۴۶۸.۶۲۵.۱۲۰ ۳۴۹.۸۰۰.۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال ۵۸۹.۲۹۶.۸۲۲ ۵۴۵.۱۳۴.۰۰۰
سورن پلاس با موتو P7XU ۳۸۹.۲۵۵.۵۸۳ ۳۳۱.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ارتقا یافته ۴۲۳.۱۳۱.۴۷۹ ۳۶۶.۱۸۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای ارتقا یافته ۵۱۲.۵۳۱.۳۷۵ ۴۲۶.۸۵۳.۰۰۰
رانا پلاس ارتقا یافته ۳۸۲.۷۴۵.۰۹۱ ۳۲۲.۲۳۵.۰۰۰
تارا دستی P1V با گیربکس MT6 ۴۹۳.۱۱۹.۹۴۷ ۳۹۴.۴۶۰.۰۰۰
تارا اتوماتیک LX V4 ۵۸۰.۰۸۴.۵۹۳ ۴۹۰.۵۵۱.۰۰۰

همان‌طور که شاهد هستید، خبری از خودروی جدید نیست. بلکه صرفاً موتور یا گیربکس چند ماشین تغییر کرده است. نکته مهم این است که موتور یا گیربکس با طراحی جدید هم روی خودروها قرار نگرفته است؛ بلکه از تجهیزات نصب شده روی سایر خودروها برای این محصولات هم استفاده شده است. در همین راستا بیشتری افزایش قیمت در بین محصولات ایران‌خودرو با ۱۱۹ میلیون تومان مربوط به دنا پلاس دستی است که موتور و گیربکس آن تغییر کرده است.
یکی از نکاتی که در جدول فوق جلب‌توجه می‌کند، کلمه “ارتقا یافته” است. باید منتظر ماند تا این خودروها روانه بازار شوند. پس از آن می‌توان معنای کلمه ارتقا یافته را از نظر ایران‌خودرو فهمید. اما همان‌طور که شاهد هستید همین یک کلمه چیزی در حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت رانا پلاس و پژو ۲۰۷ دستی و همچنین ۸۷ میلیون تومان هم قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک را بالا برده است.

قیمت‌های جدید سایپا

شرکت خودروسازی سایپا هم هشتم آبان لیست قیمت ۱۴ محصول خودرو را اعلام کرد که با بررسی سوابق افزایش قیمت کارخانه این خودروها مشخص می‌شود قیمت برخی خودروها از مردادماه امسال تا کنون به طور میانگین هر ماه دو تا سه بار افزایش داشته است.
خودروی ساینا اس از جمله خودروهایی است که در لیست افزایش قیمت سایپا به چشم می‌خورد این خودرو برای چندمین بار است که افزایش قیمت دارد.
طبق لیست اعلامی سایپا، قیمت ساینا اس با استاندارهای ۸۵ گانه حدود ۲۷۹ میلیون تومان است که تا رسیدن به دست مشتریان با درنظرگرفتن سایر هزینه‌ها به بیش از ۳۳۰ میلیون تومان می‌رسد. در مردادماه قیمت این خودرو ۲۴۸ میلیون تومان بود که طی چهار ماه و در هفت مرحله افزایش قیمت، به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی نزدیک به ۳۳ درصد و حدود ۸۲ میلیون تومان افزایش قیمت در چهار ماه ثبت شده است.

دبیر ستاد امربه‌معروف: امروز موضوع قیمت‌گذاری خودرو در حال ضربه‌زدن به‌نظام است
همین افزایش بی‌مورد قیمت خودرو در طول دو سه هفته گذشته واکنش‌های زیادی را در برداشت تا جایی که ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور نیز به این اتفاق ورود کرد و با راه‌اندازی پویش «مطالبه‌گری شفاف‌سازی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت» به این قیمت‌گذاری واکنش نشان داد.
از همین رو حجت‌الاسلام طاهری آکردی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در یک موضوع و مصداق محدود نمی‌شود، گفت: مقوله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر محصور در یک موضوع و مصداق نیست. ازاین‌رو هر چیزی که موجب ضعف و نقصی شود به شکلی که مردم نسبت به‌نظام و اسلام و یا هر چیز مقدسی بدبین شوند؛ مانند بالارفتن رانت در ادارات، رشوه، پارتی‌بازی و حتی اسراف بیت‌المال باعث می‌شود که نگاه مردم به‌نظام دچار خدشه شود
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور افزود: یکی از موضوعاتی که مردم خیلی مطالبه داشته و ناراضی بودند و این امر به‌نظام آسیب‌زده است مسئله قیمت خودرو در کشور است.
حجت‌الاسلام طاهری آکردی ابراز کرد: در گزارشاتی که برای ما آماده است یک خودرو در یک ماه ۶ بار گران شده است، یعنی هرچند روز یکبار یک اطلاعیه آمده و قیمت از ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. مردم به این موضوع اعتراض دارند؛ اما این اعتراض را باید به کجا ببرند. چگونه با قیمت تولید ریالی و فروش دلاری بازهم تولید خودرو برای خودروسازان صرف ندارد و خودرو در بازار پیدا نمی‌شود و متأسفانه باز هم خودرو دچار مافیا است.
حجت‌الاسلام طاهری آکردی بیان کرد: امروز موضوع خودرو در حال ضربه‌زدن به‌نظام است و به همین منظور ما از چند طریق به این موضوع خواهیم پرداخت، ابتدا طرح بحث گرانی قیمت خودرو در افکار عمومی است که توجه‌ها را به موضوع جلب خواهد کرد، دوم گزارشاتی را به دستگاه‌های مرتبط، نظارتی و امنیتی انتقال می‌دهیم تا بدانند که این موضوع مطالبه مردم است و در بخش پایانی خود ستاد به موضوع ورود حقوقی می‌کند؛ زیرا برخی از این موارد ممکن است قابل پاسخ باشد، بنابراین مطرح‌کردن این موضوع حتماً به منزله جرم یا فساد نیست گاهی ممکن است به‌خاطر عدم پاسخگویی شائبه ایجاد شده باشد و اگر پاسخ بدهند مشکل حل بشود.

امیرآبادی: صدور مجوز ۱۲ بار افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی طی هشت ماه!

از طرفی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گرانی‌های چندباره و مجوزهای بی‌ضابطه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: شورای رقابت به طور متوسط هر دو ماه سه بار مجوز گرانی خودرو داده است. بررسی مصوبه‌های شورای رقابت نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا هفتم آبان‌ماه، ۱۲ بار افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به تصویب رسیده است.

اگرچه غالب اقتصاددانان یکی از راهکارهای کاهش قیمت کالاها در بازار و رسیدن به نقطه تعادل را افزایش عرضه ذکر می‌کنند؛ اما حداقل تاکنون این سیاست در بازار خودروی ایران اثرگذار نبوده و افزایش عرضه‌ای که در این بازار رخ‌داده نتوانسته کمکی به کاهش قیمت کند که البته این موضوع دلایل مختلفی دارد.
شرایط کنونی بازار خودرو و افزایش قیمتی که به‌صورت روزانه در آن رخ می‌دهد، مصرف‌کنندگان حقیقی را به بازندگان اصلی تبدیل کرده است. تصور کنیم فردی که در این تلاطم اقتصادی کشور، با مشقت زیاد سرمایه‌ای را اندوخته که بتواند مالک خودرو شود حال با این افزایش قیمت‌ها چگونه توانایی جبران این شکاف قیمتی را دارد؟ در نقطه مقابل، برندگان واقعی خودروسازان، سفته‌بازان و دلالان‌اند که از این آشفتگی سودهای کلانی را صاحب شده و می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تداوم وضعیت کنونی به سود آنهاست.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.