کد خبر : 13217
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 9:18

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها:

۲۳ کتابخانه سیار در دولت سیزدهم ایجاد شد

۲۳ کتابخانه سیار در دولت سیزدهم ایجاد شد
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توسعه کتاب‌خانه‌های سیار در دولت سیزدهم را مورد توجه قرار داد و گفت: در آغاز دولت سیزدهم، نزدیک به ۳۰ کتاب‌خانه سیار در کشور وجود داشت، که با ایجاد ۲۳ کتاب‌خانه دیگر، هم اکنون این تعداد به ۵۳ کتاب‌خانه سیار رسیده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مهدی رمضانی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ایران با داشتن سه‌هزار و ۸۰۰ کتاب‌خانه از پیش‌روترین کشورهای منطقه به شمار می‌آید اظهار داشت: یک چهارم این کتاب‌خانه‌ها، به صورت خصوصی و مشارکتی است و ۲ هزار و ۸۰۰ کتاب‌خانه نیز به شکل مستقیم تحت‌نظر نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شود.

رمضانی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران نخستین کشور منطقه در زمینه فضاهای کتابخانه‌ای است اضافه کرد: در آسیا نیز جزو پنج کشور نخست و در جهان هم جزو ۲۰ کشور اول قرار داریم.

این مقام مسئول همچنین نهاد کتابخانه‌ها را در زمینه توسعه خدمات در ردیف بهترین مجموعه‌های فرهنگی کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی تا ۶۰ خدمت اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌شود.

وی راه‌اندازی مراکز مشاوره، خدمت‌رسانی به گروه‌های خاص و ایجاد گالری نقاشی را از عمده‌ترین فعالیت‌های نهاد کتاب‌خانه‌ها دانست و افزود: اکران و نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‌های مهارتی نیز از جمله خدماتی است که در کتاب‌خانه‌های عمومی توسعه پیدا کرده است.

این مقام فرهنگی با بیان این مطلب که از سوی دولت برای کتاب‌خانه‌های عمومی چند اولویت از حیث کالبدی در حال پیگیری است بیان داشت: تکمیل طرح‌های کتاب‌خانه‌های مرکزی نیمه‌تمام در کشور و توسعه شبکه کتاب‌خانه سیار بخشی از این اولویت‌ها می‌باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها در ادامه یادآور شد: در آغاز دولت سیزدهم، نزدیک به ۳۰ کتاب‌خانه سیار در کشور وجود داشت، که این تعداد به ۵۳ کتاب‌خانه افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با دستور رئیس جمهوری و همکاری‌های وزارت صمت و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیدواریم حداقل ۲۰۰ خودرو از طریق مسئولیت اجتماعی خودروسازان به شبکه کتاب‌خانه‌ سیار کشور اضافه شود.

رمضانی در ادامه تاکید کرد: این غیر از عددی است که برای توسعه کتابخانه‌های سیار از سایر منابع‌مان در حال پیگیری هستیم.

وی در ادامه با ذکر این نکته که کتاب‌خانه سیار رفع‌کننده معضل کمبود کتاب‌خانه در مناطق حاشیه‌ای و روستایی است افزود: ایجاد کتاب‌خانه‌های سیار راه‌حل دسترس پذیری و تحقق عدالت فرهنگی است.

او با یادآوری اینکه طبق قانون، کتاب‌خانه‌های روستایی باید در روستاهای با جمعیت بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد شود گفت: از ۴۰ هزار روستای موجود در کشور، بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا جمعیت بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دارند.

این مسئول همچنین تمرکز بر حوزه عشایری را از اقدام‌های اساسی نهاد کتاب‌خانه‌ها دانست و گفت: در استان‌هایی مانند خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و بوشهر که جمعیت عشایری دارند برنامه‌های متعددی را برگزار کرده‌ایم.

 

رمضانی در ادامه سخنان با بیان اینکه بهره‌برداری از حوزه کتاب‌خانه الکترونیک و دیجیتال نیازمند قانون‌گذاری است و ما در این خصوص با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه‌هایی را آغاز کرده‌ایم خاطرنشان کرد: فایل‌های پی‌.دی.اف و ورد به هیچ وجه کتاب الکترونیک محسوب نمی‌شوند، بلکه کتاب الکترونیک باید بر فرمت الکترونیک منتشر، و فرآیند مراجعه به آن نیز الکترونیک باشد.

وی اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد مخاطبان کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، کسانی هستند که کتاب فیزیکی مطالعه می‌کنند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان تعداد اعضای کتاب‌خانه‌های عمومی کشور را حدود ۱۱ میلیون تَن دانست و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون کمتر از سه میلیون نفر از این افراد کتاب امانت گرفته‌اند.

وی همچنین با بیان این نکته که در خصوص سرانه مطالعه در کشور آمار دقیقی در دست نیست گفت: روزانه ۱۲۰ هزار مورد امانت‌گیری کتاب در کتاب‌خانه‌های عمومی کشور ثبت می‌شود.

دبیرکل نهاد کتاب‌خانه‌ها بیان کرد: این نهاد به دنبال شیوه‌ای است که همه مردم کشور با استفاده از کدملی و به صورت رایگان به عضویت مخزن کتاب‌خانه‌ عمومی درآیند.

وی با بیان اینکه سال گذشته گردش مالی حوزه نشر در کشور بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است افزود: بیش از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب نیز منتشر شده است.

رمضانی همچنین توجه نرم‌افزاری به حوزه کودک و نوجوان را یکی از اولویت‌های مهم دولت ذکر کرد و گفت: ما اگر می‌خواهیم مساله کتاب و کتاب‌خوانی را رونق ببخشیم و مطالعه و خواندن را به مساله فراگیر در جامعه تبدیل کنیم، باید بر حوزه کودک و نوجوان با محوریت مدارس متمرکز شویم‌.

وی با بیان این نکته که موضوع ایجاد زنگ مطالعه و اتصال کتاب‌خانه‌های عمومی به مدارس در حال پیگیری می‌باشد اظهار کرد: در این رابطه سه جلسه کارشناسی بین آموزش و پرورش و نهاد کتاب‌خانه‌ها شکل گرفته و پیش‌نویس موافقت‌نامه نیز در حال تبادل است.

رمضانی اهتمام جدی دولت در حوزه‌های مختلف به موضوع کتاب‌خانه‌های عمومی، کتاب‌ و کتاب‌خوانی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: سند خواندن که اصلاح سند نهضت مطالعه مفید و سند کتاب و کتاب‌خوانی بود را در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رساندیم و تصویب آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: این موضوع یک بار در کمیسیون معین مطرح شده و در حال برطرف کردن ایرادهای وارده از سوی این کمیسیون هستیم که البته این ایرادها اساسی نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور در بخش دیگری از سخنان همچنین جایگاه ممتاز قم را از نظر فعالیت‌های مربوط به کتاب‌ مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: قم در زمینه کتاب‌، استان پُرظرفیتی است، و پس از تهران از حیث تولید کتاب و میزان فعالیت ناشران، رتبه دوم را دارد.

رمضانی با بیان اینکه ۲۵ کتاب‌خانه در قم به صورت مستقیم زیر نظر نهاد کتاب‌خانه‌ها فعالیت می‌کنند گفت: این استان دارای ۱۵ کتاب‌خانه مشارکتی و یک کتاب‌خانه خصوصی است، ولی تعداد کتاب‌خانه‌های موجود در قم بیش از این است چون بیشتر این کتاب‌خانه‌ها تخصصی هستند.

وی ایجاد کتاب‌خانه در شهرک پردیسان را از نیازها و مطالبه‌های مهم فرهنگی قم خواند و یادآور شد: نهاد کتاب‌خانه‌ها بهره‌دار کتاب‌خانه است، ساختمان و فضای مورد نیاز را باید دستگاه‌های مجری در اختیار قرار دهند.

او تاکید کرد: در صورت قرار گرفتن فضای لازم برای ایجاد کتاب‌خانه، در اسرع وقت برای تجهیز آن اقدام خواهیم کرد.

رمضانی بازطراحی فضاهای کتاب‌خانه‌ای موجود در استان را نیز از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌ها برشمرد و گفت: باید کتاب‌خانه‌های موجود بر اساس نیازهای روز و تغییر رویکردی که در این نهاد شکل گرفته، باز طراحی شوند و اولین اولویت ما نیز کتاب‌خانه آیت‌الله خامنه‌ای شهر قم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.