کد خبر : 12277
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 9:37

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم:

۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خط دوم متروی قم نیاز است

۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خط دوم متروی قم نیاز است
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: احداث خط دوم متروی قم به طول ۲۸ کیلومتر، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدرضا انگشت باف افزود: در صورت تامین منابع مالی و استفاده از ۲ دستگاه TBM، امکان بهره‌برداری از خط دوم متروی قم تا هفت سال آینده امکان پذیر است.

وی با اشاره به هزینه کرد ۱۰ میلیون یورویی جهت حفاری تونل متروی قم، گفت: دستگاه حفاری TBM بخاطر اینکه جنس قرارداد متروی قم با قرارگاه خاتم از نوع طرح و ساخت و قیمت تمام شده‌است را باید جزو هزینه‌های ساخت مسیر و تونل برآورد کرد.

انگشت باف، گفت: مالکیت دستگاه حفاری TBM طبق قرارداد برای قرارگاه بوده و شهرداری قم برای خرید آن باید ۶.۵ میلیون یورو پرداخت می کرد که امکان پذیر نبود.

۷۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث هر کیلومتر تونل مترو

وی ادامه داد: در صورت تامین واگن بصورت امانی از شهرهای دیگر و پس از گذراندن ۲ ماه تست گرم، امکان راه‌اندازی قطاری شهری تا پایان سال قبل وجود دارد.

وی با اشاره به روند خرید ۵۰ رام اختصاصی قطار شهری قم، تصریح کرد: انعقاد قرار خرید این تجهیزات توسط وزارت کشور با شرکت سازنده نهایی شده‌است.

انگشت باف افزود: برغم آمادگی کلی فاز نخست خط یک مترو قم، برای ارتقای ایمنی و تکمیل زیرساخت های لازم، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اعتبار ۹ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل فاز دوم خط یک مترو قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم، عنوان کرد: برای تکمیل فاز دوم خط یک متروی قم، ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه حفاری ۲ کیلومتر از مسیر متروی قم در محدوده مسجد جمکران هنوز انجام نگرفته‌است، بیان داشت: حفاری هر کیلومتر قطار شهری قم ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انگشت باف ادامه داد: همچنین احداث هر ایستگاه مسافرگیری نیز ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که با احداث سه ایستگاه مسافرگیری، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید تامین شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم اضافه کرد: همچنین برای احداث پنج ایستگاه عبوری نیز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انگشت باف، گفت: برای خرید ۱۶ دستگاه پله برفی فاز یک متروی قم، ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده‌است.

وی اظهار داشت: مسئولیت خرید و تامین ناوگان قطار شهری قم مانند واگن، طبق قرارداد بر عهده قرارگاه خاتم الانبیاء است.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.

همچنین خط ۲ مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.