کد خبر : 7141
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1402 - 18:07

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان قم:

۹۸۰ هزار تُن محصولات زراعی و باغی در شهرستان قم تولید شد

۹۸۰ هزار تُن محصولات زراعی و باغی در شهرستان قم تولید شد
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قم گفت: طی ۲ سال گذشته(از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون) بیش‌از ۹۸۰ هزار تُن محصولات زراعی و باغی در شهرستان قم تولید و برای تامین امنیت غذایی مردم عرضه شده‌است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمود تندرو   بیان داشت: همچنین در این مدت ۶۷۸ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار، یک‌هزار و ۳۳۹ هکتار آبیاری کم فشار، ۳۴۸ هکتار عملیات تسطیح اراضی، ۲ هزار و ۵۲۹ هکتار لوله گذاری، ۴۱۰ متر پوشش نهر و نیز احیا و مرمت ۶۵ رشته قنات صورت گرفته‌است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از اراضی کشاورزی برای پایداری در تامین امنیت غذایی مردم و جدیت جهاد کشاورزی قم در این خصوص، افزود:‌ از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در ۲ سال گذشته، آزاد سازی ۶۶.۵ هکتار از اراضی زراعی و باغی با اجرای ۵۹۰ فقره حکم تخریب است.

وی با بیان این که راهبرد ما حمایت از بهره‌برداران برای افزایش سطح تولید محصولات است، تاکید کرد: برای حفظ سطح سبز شهرستان قم و رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های کشاورزی در آن، بر اساس ظرفیت‌های موجود و اعتبارات ابلاغی، کشاورزان متقاضی دریافت تسهیلات را به بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم.

به طور کلی هفت درصد ارزش افزوده استان قم متعلق به بخش کشاورزی است که به گفته مسئولان بخش کشاورزی با گسترش سرمایه‌گذاری در این حوزه، ارتقای جایگاه آن در اقتصاد استان دنبال می‌شود و در این ارتباط از ظرفیت اعتبارات دولتی در کنار تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تحقق اهداف ترسیم شده، استفاده خواهد شد.

همچنین با توجه به اهتمام سازمان جهاد کشاورزی قم در موضوع تامین امنیت غذایی، این راهبرد در قالب برنامه تغییر الگوی کشت استان دنبال می‌شود که بر همین اساس ارتقای بهره‌بری و افزایش ظرفیت تولید محصولات برای تامین تقاضای داخلی و نیز صادرات محصولات مازاد در دستور کار متولیان و بهره‌برداران این بخش قرار گرفته‌است.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کهک است. بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال فراتر از ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.