کد خبر : 6342
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 19:16

اختلاف بین قوانین میراث فرهنگی و اوقاف قم مانعی بر سر راه محوطه باستانی قلی درویش

اختلاف بین قوانین میراث فرهنگی و اوقاف قم مانعی بر سر راه محوطه باستانی قلی درویش
استاندار قم از محوطه باستانی قلی درویش واقع در منطقه جمکران بازدید کرد و با اشاره به مسائل حقوقی و اختلافات بین دو اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف که پیش روی این منطقه باستانی قرار دارد گفت: ما در خصوص جایی که محل بحث و شبهه حقوقی و قضایی است نمی‌توانیم قولی برای بهره برداری یا حل مشکلات آن بدهیم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ استاندار قم صبح امروز در جریان بازدید از محوطه باستانی قلی درویش گفت: تمدن هر کشور بیانگر قدرت و استحکام حکومت و مردم آن سرزمین است و علاوه بر وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران که باعث برکت شهر قم هستند؛ وجود این محوطه باستانی که به استناد متون تاریخی متعلق به ۷ هزار سال پیش است نیز باعث ضریب دادن به هویت و اصالت قم شده است.

سید محمد تقی شاهچراغی در پاسخ به سوالی مبنی بر بلاتکلیفی طولانی مدت این منطقه و بی نتیجه ماندن قول‌های مسئولان در سال‌های گذشته به منظور ساماندهی محوطه، احداث سایت موزه و نمایش اشیاء کشف شده در منطقه برای عموم مردم گفت: به خاطر همجواری این تپه با امامزاده جعفر بحث حقوقی بین دو سازمان میراث فرهنگی و اوقاف استان وجود دارد و از طرفی متاسفانه در سال‌های گذشته اقدامات عملی و مطالعات قوی در این خصوص انجام نشده است.

استاندار قم در ادامه افزود: فعلا موضوع در مراجع قضایی در حال بررسی است و بنابر قانون وقتی مرجع قضایی به مسئله‌ای ورود کند باید به لحاظ حقوقی تکلیف آن مشخص شود و باید منتظر بمانیم رای به صورت کامل و تمام صادر شود چرا که در جایی که محل بحث و شبهه قانونی وجود دارد نمی‌توانیم قولی بدهیم.

استاندار قم با اشاره به مطرح شدن این مسئله با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در اصل موضوع که باید این منطقه ساماندهی شود حرفی نیست و ما در دو سال گذشته تا جایی که مقدور بوده است به مراکز باستانی و تاریخی و آن جا‌هایی که با هویت و باور مردم گره خورده توجه و تلاش کرده ایم اعتبارات لازم را تخصیص دهیم.

در ادامه این بازدید، علیرضا ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم ابراز امیدواری کرد که در خصوص مسائل پیش روی تپه باستانی قلی درویش توافقات لازم انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان به همکاری‌های مستمر اوقاف و اداره کل میراث در ادوار مختلف اشاره کرد و در خصوص اختلافات بر سر محوطه باستانی قلی درویش گفت: اختلاف فردی، مدیریتی و یا دستگاهی وجود ندارد بلکه این اختلاف حاکی از قوانین و مقرراتی است که برای دو دستگاه وضع شده است.

وی افزود: مجموعه‌ای که در حال حاضر در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد موقوفه است و واقف آن گفته باید درآمد آن صرف امامزاده شود، از طرفی میراث فرهنگی می‌گوید من وظیفه دارم اینجا را کاوش کنم و فضایی ایجاد کنم که آثارش در اختیار بازدید عموم قرار گیرد، اما اینکه بخواهم به اوقاف اجاره دهم و منفعتی برای امامزاده باشد در توان من نیست.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری در پایان، همکاری‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد جز اینکه ما از نظر قوانین شرعی نمی‌توانیم از دریافت اجاره بگذریم و تنها حرفی که داریم این است که حق امامزاده باید پرداخت شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.