کد خبر : 7961
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 18:35

در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق قم مطرح شد؛

از لزوم رفع مشکلات حمل‌ونقل گردشگران خارجی در شهر تا تدوین طرح جامع گردشگری قم

از لزوم رفع مشکلات حمل‌ونقل گردشگران خارجی در شهر تا تدوین طرح جامع گردشگری قم
در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی قم مباحث مختلفی در خصوص لزوم رفع مشکلات حمل‌ونقل گردشگران خارجی و تدوین برنامه جامع گردشگری قم مطرح و بررسی شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «فرهنگ نگار»؛  جلسه کمیسیون گردشگری و امور نمایشگاهی اتاق بازرگانی قم با حضور مقیمی معاون فرهنگی، اجتماعی و امور زائرین استانداری، علی عرب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و برخی دیگر مدیران و فعالان حوزه گردشگری استان، در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی قم برگزار شد.

طرح جامع گردشگری قم تدوین می‌شود
در این جلسه شهاب علی عرب  با اشاره به اقدامات کمیسیون گردشگری و تشریح برنامه‌های بلندمدت این کمیسیون برای تبدیل‌شدن استان قم به‌ هاب گردشگری منطقه، اظهار داشت: همت و حمایت سازمان‌های مرتبط و دستگاه‌های اجرایی استان بستر عملیاتی‌شدن این برنامه‌ها را فراهم می‌کند.
وی از ارائه یک طرح جامع و اجرایی در این کمیسیون برای حل مباحث گردشگری خبر داد و افزود: ارائه یک طرح جامع در حوزه گردشگری مربوط به اصلاحات زیرساختی، ایجاد فضاهای ویژه برای گردشگران، تخصیص ناوگان و حمل‌ونقل گردشگری، بازسازی و بهسازی برخی از اماکن تاریخی بخشی از این برنامه‌ها است که با تشکیل جلسات کارشناسی با حضور مدیران، معاونین و یا کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به‌صورت یک برنامه تهیه و وظایف هر سازمان در آن مشخص خواهد شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم در بخش دیگری از این جلسه گفت: ایجاد ناوگان حمل‌ونقل اختصاصی برای زائران و گردشگران با امکانات ویژه گردشگری می‌تواند در ارائه ظرفیت‌های بالقوه استان قم به گردشگران تأثیر بسزایی داشته باشد.

پیگیری برای اختصاص کارت اعتباری ویژه به گردشگران استان قم
همچنین در ادامه این جلسه ابوالقاسم مقیمی  با اشاره به راهکارهای افزایش ماندگاری و ارائه خدمات بهتر به زائرین در شهر قم اظهار کرد: یکی از مشکلات زائرین بحث تبادلات مالی است که در این زمینه تعریف کارت اعتباری ویژه گردشگران برای سهولت تبادلات مالی و عدم مراجعه به صرافی‌ها بسیاری از مشکلات آنها را مرتفع می‌سازد.
وی با بیان اینکه این کارت همانند کارت اعتباری بانکی خواهد بود و در بدو ورود زائران و گردشگران به استان قم فعال می‌شود خاطرنشان کرد: ارائه این کارت‌ها به زائرین و گردشگران موجب می‌شود که در زمان اقامت زائر  و گردشگر در شهر قم از مراجعه به صرافی‌ها و مشکلات و مسائل مرتبط آن جلوگیری شود.
معاون استاندار قم با تأکید بر اینکه این طرح برای گردشگران سوریه‌ای اجرایی شده و رضایت‌مندی زائران را در پی داشته است گفت: اگر در استان قم ایستگاه‌ها و جایگاه‌های خاص و ویژه گردشگران در مسیر تردد اماکن مذهبی و گردشگری استان ایجاد شود و شرایط ویژه‌ای از حیث نظم در توقف و زمان‌های عبور و مرور و همچنین ویژگی‌های ساختاری مناسب با گردشگران را داشته باشد بسیاری از سردرگمی گردشگران خارجی در استان مرتفع خواهد شد.
وی یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت در حوزه گردشگری را دعوت از شرکت‌های بزرگ تورگردانی برای تعریف پکیج‌های اختصاصی مسافرتی استان قم عنوان کرد و افزود: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم می‌توانند ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار دهند و حمایت ما نیز از این شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب تأسیس شهرک پرنیان و استقرار اختصاصی این واحدها با امکانات ویژه در این شهرک خواهد بود
مقیمی در پایان گفت: استان قم باتوجه‌به ساختار بین‌المللی گردشگری، مذهبی و توریستی می‌تواند به‌صورت ویژه در برنامه‌های بلندمدت وزارت میراث حمایت شود.

استان قم صدر استان‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در سطح کشور است
همچنین در این جلسه علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هم از توسعه فضاهای گردشگری در قم خبر داد و افزود: اقدامات مؤثری در  مرمت فضاهای گردشگرپذیر استان صورت‌گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه استان قم صدر استان‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در سطح کشور است افزود: حضور زائران و گردشگران متعدد از کشورهای مختلف به استان قم ظرفیت‌های ویژه‌، بالقوه و بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورده است.

شهرداری برای اصلاح امور گردشگران و زائران آمادگی لازم را دارد
و در این جلسه کلانترزاده مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم هم از اعلام آمادگی شهرداری برای اجرای برنامه‌های جامع گردشگری خبر داد و گفت: تدوین برنامه گردشگری از سوی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی قم به‌صورت مرحله‌ای و فازبندی شده در حوزه حمل‌ونقل اجرایی خواهد شد و شهرداری برای اصلاح امور گردشگران و زائران آمادگی لازم را دارد.
کلانترزاده افزود: موضوع دیگری که در امور زائرین باید به آن توجه شود اصلاح تابلوها و علائم اختصاصی به برای اماکن مذهبی و همچنین ساماندهی آنها است که در طرح جامع گردشگری باید به آن توجه ویژه شود و این موضوع هم می‌تواند توسط شهرداری به مرحله اجرا برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.