کد خبر : 1552
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 9:53

از ورزشکاران مستعد ملی‌پوش می‌سازیم

از ورزشکاران مستعد ملی‌پوش می‌سازیم
مربی تیم تپانچه بانوان قم گفت: برای حفظ و تداوم موفقیت‌ها، نیاز به همت و حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان داریم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ تیم تیراندازی شهید زین‌الدین قم در لیگ برتر ایران، همانند فصل گذشته توانست در مسابقات لیگ برتر، بالاتر از دیگر رقبا با عملکردی بی‌نظیر و بدون شکست عنوان قهرمانی لیگ برتر تپانچه را از آن خود کند.

در این مسابقات تیم شهید زین‌الدین قم با ترکیب نرجس صباغی، فاطمه حسینی، فاطمه قدرت‌آبادی، لعیا محمدی، نوشین پی‌خسته و آرمیتا پورسرتیپ به مصاف حریفان رفت و با هدایت مجید نظامی مربی و داور بین‌المللی تیراندازی به مقام قهرمانی ایران دست یافت.

تیم تپانچه بانوان شهید زین‌الدین در این دوره با تیم‌های فولاد هرمزگان، هیات فارس، هیات البرز، باشگاه مقاومت، آتبین، هیات کرمان و هیات مازندران رقابت کرد و سرانجام با کسب ۷ برد متوالی و بدون شکست مقتدرانه عنوان قهرمانی لیگ برتر تپانچه را برای ورزش قم و خانواده تیراندازی به ارمغان آورد.

مجید نظامی مربی تیم تیراندازی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تیم تپانچه بانوان را آبروی ورزش استان قم دانست و خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم این تنها تیم لیگ برتری بانوان در استان قم باشد که به مقام قهرمانی دست یافته است و برای حفظ و تقویت این تیم در آینده نیاز به همت و حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان داریم.

وی افزود: سال گذشته یک تیم از بانوان بومی استان که در استعدادیابی‌ها درخشیده بودند، به منظور کسب تجربه به لیگ یک اعزام کردیم و امسال از بهترین تیراندازهای آن تیم، در ترکیب تیم لیگ برتری استفاده نمودیم.

از ورزشکاران مستعد ملی‌پوش می‌سازیم، این هنر ماست

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازیکن ملی‌پوش هم در ترکیب تیم قرار داشت یا خیر عنوان کرد: خاصیت تیم ما این بود که تیراندازهای مستعد را جذب کرده و در پایان لیگ از آنها ملی‌پوش ساختیم. در بخش تفنگ حسین زاده و رویا سرخی و در تپانچه فاطمه حسینی تیرانداز جوان و خوش آتیه از استان قم، بعد از رقابت‌های لیگ به اردوی تیم ملی دعوت شدند. همچنین فرشته قدرتی تیرانداز همدانی و نوشین پی خسته، یار بوشهری تیم قم، به تیم ملی دعوت شدند.

مربی تیم تیراندازی قم اظهار کرد: تیم قم محل معرفی ورزشکاران به تیم ملی شده است، ما بودجه خرید ملی‌پوش را نداریم ولی ورزشکاران مستعد را جذب کرده و از آنها ملی‌پوش می‌سازیم، این هنر تیم ماست.

اسپانسر باشد، تیمی مدعی در لیگ آقایان تشکیل می‌دهیم

وی نبود بودجه کافی را مهمترین عامل عدم تشکیل تیم تیراندازی در بخش آقایان عنوان کرد و افزود: هادی قره باغی و علیرضا دانشور، دو تیرانداز ملی پوش تفنگ از استان قم هستند که می‌توانند در کنار چند تیرانداز بومی و غیربومی دیگر، یک تیم مدعی تشکیل دهند، اما این کار به جذب اسپانسر برای تامین بودجه، نیازمند است.

نظامی ادامه داد: اگر اوضاع مالی به همین روال پیش رود، شاید برای فصل بعد حتی همین تیم بانوان را هم نتوانیم به لیگ برتر اعزام کنیم، متاسفانه تا به حال هیچ اسپانسری، پا پیش نگذاشته و هیات استان با سختی منابع مالی برای تیم را تامین می‌کند. تمام توان و تلاش هیات برای تامین بودجه، تنها کفاف پشتیبانی از همین تیم را می‌دهد، به همین دلیل در بخش آقایان نتوانستیم تیمی تشکیل دهیم و بازیکنان خوب استان قم در دیگر تیم‌های لیگ تیراندازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورت حمایت از این رشته برای سال بعد می‌توانیم علاوه بر دفاع از عنوان قهرمانی در بخش تپانچه، در تفنگ نیز عملکرد بهتری داشته باشیم، همچنین در بخش آقایان تیمی درخور استان به لیگ اعزام کرده و روند صعودی این ورزش در استان را ادامه دهیم، چشم امید ما به توجه خاص مدیرکل ورزش و جوانان استان قم است.

تیراندازی یک ورزش انسان ساز است

نظامی با بیان این مطلب که آموزش و انجام این ورزش توصیه اسلام است، عنوان کرد: در شهری مذهبی مثل قم باید ادارات و سازمان‌ها در ترویج و ارتقای این رشته مشارکت کنند، اما متاسفانه تاکنون رویکرد ویژه‌ای از هیچ سازمان و ارگانی ندیده‌ایم.

وی افزود: حوزه علمیه قم سلاح‌های به روز و سالن خوب و مجهزی در اختیار دارد، دانشگاه علوم پزشکی قم نیز امکانات خوبی دارد، اگر این امکانات هم افزایی شود امکان گسترش این ورزش در استان بیش از پیش خواهد بود و برای انتخاب بازیکنان دست بازتری داریم.

نظامی افزود: انجام ورزش تیراندازی از سوی اسلام، سفارش اکید شده است و تا قبل از ورود به این رشته، تصور من از این تاکید، بعد نظامی آن بود، ولی حالا که در سطح حرفه‌ای و بین المللی این ورزش را انجام داده‌ام، متوجه تاثیرات مستقیم و مثبت این رشته در شخصیت سازی، کنترل تمرکز و دقت در تصمیم گیری شده‌ام. استقامت، جدایی از احساسات و کنترل روح و روان از دیگر ویژگی‌های این ورزش انسان ساز است، از این‌رو ورزش بسیار مفیدی برای دانش آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم، از نظر توانمندسازی ذهنی در زندگی است.

آماده همکاری با نیروهای نظامی و انتظامی هستیم

وی با بیان اینکه ورزش تیراندازی ماموریت ذاتی نیروهای نظامی و انتظامی است عنوان کرد: هیات استان از نظر فنی و اجرایی آمادگی دارد تا به نیروهای مسلح با استفاده از سالن و تجهیزات خودشان آموزش‌های لازم را داده و در مدت یک یا دوسال تیم نیروهای نظامی را در لیگ برتر شرکت دهد، افراد بسیار با استعدادی در بین کادر نیروهای نظامی و انتظامی وجود دارد که چه بسا پس از حضور در مسابقات به تیم ملی راه یابند و حتی در جهان افتخار آفرینی کنند. این اتفاق در بسیاری از کشورهای پیشرفته صورت گرفته، ما نیز می‌توانیم از این پتانسیل بهره ببریم.

نظامی خاطرنشان کرد: اداره آموزش و پرورش قم و مدارس نیز در صورت تمایل می‌توانند تجهیزاتی فراهم کرده تا دانش آموزان به عنوان درس ورزش یا آموزش آزاد، با کمک هیات تیراندازی استان، این رشته را فرا گیرند. دانشجویان نیز در صورت همکاری و فراهم شدن تجهیزات از سوی دانشگاه‌ها می‌توانند رشته تیراندازی را به عنوان یکی از رشته‌های درس تربیت بدنی آموزش ببینند، تا از سنین نوجوانی و جوانی قهرمان پروری را آغاز کنیم.

از نظر امکانات هیات، از فقیرترین استان‌ها هستیم

نظامی اظهارداشت: هیات استان قم، یکی از فقیرترین استان‌ها از نظر تعداد و کیفیت سلاح است. سلاح‌های ما قدیمی و تاریخ گذشته‌اند و با استانداردهای اسلحه‌های جدید فاصله دارند و بعید است که تا سال آینده چیزی از آنها مانده و قابل استفاده باشند. سلاح‌هایی که در اختیار ماست در حد شرکت در لیگ یک هم نیست و ورزشکاران ما با اسلحه شخصی مسابقه می‌دهند. برای ترویج این ورزش و شناسایی استعدادها نیاز به سلاح جدید و کافی داریم.

وی افزود: در کشور استانی را داریم که امکانات کامل در اختیار دارد و با وجود سالن‌های پیشرفته و بالای ۵۰ قبضه سلاح، هیچ تیمی در لیگ نداشته و حتی استعدادیابی و فعالیتی ندارند، یعنی دارای امکانات عالی ولی عملکرد فنی ضعیف هستند. اما در استان قم ما با حداقل امکانات بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته‌ایم و این به دلیل کادر هیات جوان و پرتلاش است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از بهترین هیات‌های کشور شناخته شده است.

نظامی ادامه داد: هیات یک سالن تیراندازی نسبتاً خوب در میدان میثم قم در اختیار دارد، اگر امسال بتوانیم چند خط الکترونیک به آن اضافه کنیم و تعداد خط‌ها را به ۱۰ عدد برسانیم، به شکل الکترونیک میتوان میزبان مسابقات بوده یا آنلاین فینال برگزار کنیم، با این حال در بحث سالن، اوضاع ما در حد حداقل‌ها هست ولی نیاز ضروری به حداقل ۸ سلاح داریم تا جان تازه ای به این ورزش بدهیم.

عضو کمیته فنی فدراسیون تیراندازی ایران اظهار داشت: با تغییراتی که اخیراً در فدراسیون تیراندازی کشور انجام شده، اتفاقات مثبتی افتاده است. ولی یکی از مسائل مهمی که در فدراسیون نیاز به رسیدگی دارد، رده بندی درست و دقیق استان‌ها، برای اختصاص و توزیع امکانات است، امید است در آینده استان‌هایی که فعال‌تر هستند، در اولویت فدراسیون قرار گرفته و بیشتر دیده شوند.

در این ورزش تا ۵۵ سالگی هم می‌توان مدعی کسب مدال المپیک بود

وی نوجوانی را بهترین زمان برای شروع این ورزش دانست و عنوان کرد: افرادی که علاقه مند به این رشته هستند از ۱۲-۱۳ سالگی با سلاح جونیور که مخصوص نوجوانان است می‌توانند به شکل حرفه‌ای تمرین کنند و در رده سنی نوجوانان مشغول فعالیت شوند.

وی با بیان اینکه در این ورزش سن و سال آنچنان مطرح نیست، افزود: تنها مدال طلای المپیک در این ورزش توسط مردی ۴۲ ساله کسب شده است، در این ورزش به خصوص در تپانچه تا ۵۵ سال نیز افراد می‌توانند مدعی حضور در المپیک باشند و کمتر ورزشی است که چنین امکانی را داشته باشد.

نظامی تصریح کرد: اصل استعدادیابی در هر رشته‌ای بسیار مهم و ضروری است، ولی در این ورزش قهرمانان سایر رشته‌ها با سنین بالاتر، به دلیل آمادگی جسمانی خوب می‌توانند وارد این ورزش شده و اتفاقاً موفق هم باشند، یکی از توصیه‌های همیشگی من به ورزشکارانی که دوران حرفه‌ای آنها در رشته خود به پایان می‌رسد، آغاز ورزش تیراندازی به شکل حرفه‌ای به عنوان رشته دوم حتی در سطح قهرمانی است و این توصیه مفید و کاربردی برای ورزشکارانی است که می‌خواهند بعد از دوران بازنشستگی همچنان قهرمان بمانند.

تیراندازی ورزش ثروتمندان است

نظامی ورزش تیراندازی را بسیار پر هزینه دانست و افزود: معمولاً در آغاز کار به افراد توصیه می‌کنم در صورتی می‌توانند در آینده هزینه خرید سلاح و لباس حرفه‌ای را پرداخت کنند وارد این ورزش شوند، چرا که اگر ورزشکاری بعد از مراحل آموزش به مرحله حرفه‌ای برسد باید تفنگی با قیمتی حدودا ۱۶۰ میلیون یا تپانچه با قیمت ۹۰ میلیون و یا لباس حرفه‌ای به قیمت ۴۰ میلیون تومان را خریداری کند و اگر نتواند دچار ناامیدی و سرخوردگی و حتی بیزار از ورزش می‌شود، به همین دلیل توصیه ما به افراد این است که اگر قصد ورود به این ورزش را دارند یا از سوی خانواده حمایت شوند و یا خودشان دارای شغل و درآمد باشند، در غیر این صورت ادامه این مسیر دشوار است.

بدون امکانات استعدادیابی ممکن نیست

مربی تیم تیراندازی قم اذعان داشت: بدون امکانات عملاً استعدادیابی ممکن نیست، شما تصور کنید ما فراخوان استعدادیابی بدهیم، وقتی علاقه مندان را جمع کردیم، بدون امکانات چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ در نتیجه برای جذب هرچه بیشتر افراد به این رشته نیازمند حداقل ۸ سلاح به روز هستیم، تا با توجه به پتانسیل و دانش فنی بسیار بالای استان قم، برای سال‌های آینده بتوانیم عملکرد بهتری را به نمایش بگذاریم. ما حتما می‌توانیم ملی‌پوش بیشتری داشته باشیم و در لیگ‌های مختلفی روی سکو برویم، که این‌ها مستلزم حمایت مسئولین استان خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.